Hei!

Jeg har en audi A4, 1,9 tdi, 2001 modell. Bilen har gått som et skudd inntil for et halvt år siden, da den plutselig opplevdes som "tam", da spesielt i motbakker. Problemet har blitt verre og verre, og nå er det vanskelig å få den over 60 km/t i motbakke uten at turtallet stiger over 3000 omdreininger. Den "dør" helt, tiltross for at gasspedalen er i bunn. Har nettopp hatt den på service, skiftet dieselfilter mm, men ingen bedring. Hva kan dette skyldes? Kan det være noe med pumpedyse?

Hilsen rådvill.

Svar:
Jeg ville nok først sett på luftmassemåleren da dette er et generelt stort problem på nyere dieselbiler av forskjellige merker! Dette kan et Audiverksted lett sjekke ved å ta en diagnosetest! Ellers så er det også en mulighet for at ladeluftsensoren ikke klarer å måle trykket på grunn av mye smuss eller defekt føler! Sjekk alle ladeluftslanger for sprekker eller sprekk i ladeluftkjøler!!

Klikk her for å spør bilmekanikeren

hei, jeg kjører en Golf 3, 96 moddel, automat, ca226000 km

har hatt bilen snart i 1/2 år, det har ikke vært noen problem med den til nå, men gradvis har servoen blitt mer og mer hakkete, dette er når bilen står stille, dette er sansynligvis servoen? men det har også kommet en "hylelyd/hvinelyd" fra venstre side av motoren når du sitter inni bilen, jeg har strammet viftereima så den kan vippes 90 grader så det er ikke den. servoreima har jeg ikke gjort noe med, da jeg ikke vet hvor stram denne skal være, men den er ikke "løs" den sitter bra på likksom. Det var inngen papirer på når registerreima ble byttet, men den ser fin ut og jeg kan ikke se noen slitemerker eller noe lignende på den. om det er servopumpen som er gåen er dette "farlig" å kjøre med? vil bilen bli "stående" om servoreimen ryker eller servopumpen går helt i stykker eller kan den kjørest med til nermeste verksted om dette skjer.

takk på forhånd det ble mange spørsmål, men håper du kan svare så fort som mulig

Svar:
Hei. Det er som regel servoreima som hyler når du svinger og den må da strammes eller byttes. Så kan det jo være for lite servo olje i tanken som sitter i motorrommet. Om servo reima skulle ryke eller servopumpa tar kvelden så blir den bare tung på rattet og du kan kjøre den til verksted.
Klikk her for å spør bilmekanikeren

Hei. Jeg får ikke startet min BMW 525d 2005-modell (107 000km) når den har stått over natten i lav temperatur. Det hender at jeg bruker flere minutter på å få den til å tenne, men underveis har jeg også klart å lade ut batteriet, på tross av at jeg kjøpte nytt for en uke siden. Problemet oppstår kun når temperaturen er lavere enn omlag -5 grader. Hva er årsaken? Bør jeg få skiftet glødeplugger på bilen?


Svar: kommentar under
 Klikk her for å spør bilmekanikeren

Det er ingen gnist på pluggen. Heller ingen gnist når eg setter pluggen
direkte på ledningen ut fra coilen. Det er strøm inn på coilen. Har prøvd
å bytte coil men heller ikke det hjalp. Forslag?


Svar:
For at coilen skal kunne produsere gnist så må det være en eller annen form for bryterkontakt for jordingen på coilen! Dette kan være elektronisk styrt eller via bryterkontakter som da kalles konvens
jonelt tenningsanlegg! Så da er svaret at du må ha en defekt føler enten i fordeleren eller en veivakselføler, defekt tenningsmodul, defekt styreenhet, brudd i ledninger, dårlig kontakt i stikk eller en dårlig bryterkontakt(stift i konvensjonelt anlegg).

Klikk her for å spør bilmekanikeren

Etter en tur på "vaskebrett-føre" datt kupevifta i dørken. Nå går den bare på trinn 4 (fullt). Mener å ha hørt at det er en motstand som er defekt. Kan dere si meg hvor den sitter. Dette var også defekt da jeg kjøpte bilen for ca 2 år siden. Verkstedet byttet motstand + vifte (ca 4000,-). Håper dere kan hjelpe meg.

Svar:
Motstanden som styrer de første tre trinnene via viftebryteren ligger like ved viftemotoren og burde ikke være vanskelig å lokalisere! Denne koster ikke mer enn noen få hundrelapper dersom det ikke er elektronisk klimaanlegg!

Klikk her for å spør bilmekanikeren

hei

Jeg har en John Deere. Jeg mistet en del hydraulikkolje eller olje som blir benyttet til servo styringen og kraftforsyningen. John Deere bruker her vanlig mineralolje 10w-30. Jeg har dessverre vært uheldig ved og helle på feil type olje. Dette er semisyntetisk olje 10w-40 biltema. Hva er konsekvesen og er dette slik at jeg må tappe hele systemet?

MVH
Johnny


Svar:
Jeg tror ikke dette har noen negativ konsekvens da denne nye oljen er av bedre kvalitet enn den mineralske 10W-30! Den er av litt tykkere type så da kan den i veldig kaldt klima kanskje være litt tregere å få igjennom systemet slik at enkelte deler ikke fungerer som de skal! Jeg er bilmekaniker og har ikke den beste erfaring med traktorer så det vil vel uansett være en god ide å ta kontakt med et traktorverksted for å få avklart dette!

Klikk her for å spør bilmekanikeren

Hei!
Når bilen går på tomgang og jeg trår inn clutchen, får jeg en litt annen lyd enn vanlig (hvis jeg lytter godt). Høres ikke fra motorrommet, bare fra kupeen. Ikke merkbart om motoren får litt turtall. Regner med at det er utløserlaget som er problemet?

Clutchen virker ikke å være spesielt slitt (tar normalt) og giringen fungerer bra (lett å sette i gir).

Vet det er en del arbeid å bytte dette lageret på denne bilen. (Og at det er vanlig å ta både clutch og svinghjul samtidig.) Hva risikerer jeg ved å vente litt med å gjøre dette? (Noen måneder.) Er det noen risiko for "følgeskader"?

Bilen er altså en Caravelle 1.9 tdi, 2005-modell, gått 125.000 km. (Serviceintervaller fulgt.)

Svar:
Hei. Når utløser lageret blir slitt vil du høre en skrapelyd når du trår inn pedalen. I ditt tilfelle så virker det ikke som det er noe stort problem enda og du trenger ikke å bekymre deg foreløpig. Hvis det utvikler seg og lyden blir sterkere så bør du la et verksted sjekke det.
Klikk her for å spør bilmekanikeren

Hei. Jeg har mistet all interiørbelysning på min VW-Passat 1,8L, 1999 modell. Km. stand 160.000 I tillegg har sentrallåsen på bakdørene sviktet, og av og til på passasjer døren. Jeg koblet av batteriet en liten halvtime for å se om det løste problemet, men det resulterte i at startsperren slo inn, og jeg fikk ikke startet bilen. Koblet da av igjen litt, og da fikk jeg start igjen. Men fortsatt fungerer ikke interiørbelysning eller sentrallås ordentlig. Av og til fungerer interiør belysningen, men det er ikke ofte.

Svar:
kommentar under
Klikk her for å spør bilmekanikeren

Bil: Ford Sierra 2.0i -89mod.

-Jeg lurer på hvilken funksjon luftmengdemåleren har, og om det går an og fjerne den?

-Jeg har bestilt meg et sportsluftfilter og da må jeg kanskje lage en overgang hvis ikke det er mulig og fjerne luftmengdemåleren...


Svar:
Du må ikke ta bort luftmengdemåleren!!! Dette er jo den eneste måten motorstyringen kan få informas
jon om hvor mye luft som blir sugd inn i motoren på! Denne informasjonen blir brukt av styreenheten til å beregne hvor mye bensin som skal tilføres til de forskjellige belastningene du utsetter motoren for. I tillegg så sitter det en lufttemperaturføler som også er med på å tilpasse tilskudd av bensin etter hvordan klimaet er. Dette sportsfilteret skal du bare sette rett før luftmengdemåleren og bruke det isteden for det originale luftfilteret, men dersom du får det til så er det lurt å skjerme den varme lufta fra motoren. Slik at lufta blir så kald som mulig!

Klikk her for å spør bilmekanikeren 
 
  

Hei! Har en bmw 320i 6 SYL 85mob, og motoren til varmeapparatet er gåent, skulle bestille men ser at jeg kan velge mellom 55mm og 60mm. Kan du svare på hva jeg skal ha av 60 og 50mm, så slipper jeg og skru opp alt for å finne det ut.?:) kan du også kanskje svare på hvor motoren ligger i bilen? På forhånd tusen takk! Anders Lunden.. km:223000


Svar:
Å finne ut hvor stor vifte du har er umulig for meg da dette kun kan gjøres ved å legge inn chassisnummer og rett motortype i delekatalogen på PCen hos en BMW forhandler. Kan tenke meg at det kanskje er 60 på de med klimaanlegg og 55 på de med vanlig varmeapparat. Motoren ligger vanligvis under hanskerommet.

Klikk her for å spør bilmekanikeren

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.