Elegant design, fremtidens teknologi og masse kraft vises frem i en fullelektrisk pakke, når Audi presenterer sin nye e-tron Sportback concept i Shanghai. Klassiske Audi-elementer i designet ledsages av en elektrisk drivlinje og teknologi som viser vei inn i fremtiden. Den produksjonsklare utgaven kommer i 2019.
- Audi e-tron kommer neste år, og blir med det vår første masseproduserte elbil. Den får en rekkevidde på over 500 kilometer og egenskaper som skal bidra til at den sporty SUV’en blir svært attraktiv i årene fremover. Hakk i hæl følger den produksjonsklare utgaven av Audi e-tron Sportback i 2019, med et coupé-design som vekker følelser, sier administrerende direktør for Audi AG, Rupert Stadler.
- Nå kommer det elektriske nyheter på løpende bånd fra Audi. Vi opplever massiv interesse for Audis elektrifiseringsprosjekt i Norge, og det er en sann fornøyelse å presentere håndfaste bevis på at vi skal overoppfylle forventningene. Med Audi e-tron på plass neste år, og Sportback-versjonen året etter, blir det ekstra moro å representere de fire ringene fremover, sier direktør for Audi i Norge, Harald Edvardsen-Eibak.
Det lyse interiøret i Audi e‑tron Sportback concept tilbyr en blanding av funksjonalitet og oversiktelighet. Horisontale flater preger interiøret som sikrer optimale forhold for alle de fire individuelle setene i bilen. Konseptbilens lysteknologi er innovasjon som legges merke til. Digitalt styrte Matrix LED-lys både foran og bak sørger for optimale lysforhold for føreren og omgivelsene. En digital Matrix-projektor merker bokstavelig talt veien fremover, i et lyssystem som kan beskrives som en dynamisk kommunikasjonskanal med omgivelsene under kjøring.
Drivlinjen som sitter i e-tron Sportback vil bli den samme i de kommende elektriske bilene fra Audi: Én elektrisk motor på fremre drivaksel og to elektriske motorer på den bakre akselen gir kraft til alle fire hjul og sørger for en typisk Audi quattro-opplevelse. Motorene i konseptbilen har til sammen stor effekt og leverer totalt 320 kW (435 hk). Det finnes også en egen boostfunksjon som øker effekten over kortere perioder, til hele 370 kW (503 hk). 0–100 km/t gjøres unna på 4,5 sekunder.
Med en batterikapasitet på 95 kWh har konseptbilen en rekkevidde på mer enn 500 kilometer (målt i NEDC-syklusen). Det vannavkjølte litium-ion-batteriet er plassert mellom akslene, noe som gir et lavt tyngdepunkt med en balansert fordeling. Det legger til rette for dynamiske kjøreopplevelser med den sporty SUV’en.
Fronten på Audi e-tron Sportback concept har den kjente singelframe-grillen. Hele designet viser med tydelighet tilhørigheten til Audi-familien, samtidig som alt er optimalt tilpasset den dynamiske elbilens behov for redusert luftmotstand. Små kameraer har erstattet utvendige speil. I tillegg til at dette reduserer luftmotstanden, eliminerer det i stor grad blindsone-problematikken. Kamerabildene kan føreren se på egne displayer i dørene. Dette er en teknologi Audi viser som en håndfast forsmak før den produksjonsklare utgaven kommer.
Konseptbilen er 4.90 meter lang, 1.98 meter bred og 1.53 meter høy. Akselavstanden er 2.93 meter. Dette plasserer e-tron Sportback i C-segmentet, nært Audi A7.