VW Passat mister kjølevæske.

Vw Passat 1,9 TDI 2001 - 135000 km.
Mister kjølevæsken på min Passat. Noen ganger kan det være ca 1 liter i uken, andre ganger ingenting. Den har også en tendens til å koke ved kjøring i lange oppoverbakker - da går temp. fort ned igjen ved stans.

-Det er også en sildrelyd fra registeret (tror jeg), høres ut som det er mye luft i systemet. Har luftet manuellt ved å skru av påfyllyngslokket til kjølevæsken og la motoren gå litt når den er varm, da kommer det mye luft ut. Men etter noen dager er det like ille igjen.

-Climaanlegget blåser kaldt av og til (når det skulle blåst varmt).
-Det er en tynn oljefilm på påfyllingslokket til oljen. Kan ikke se at det ryker hvitt fra eksosen.
-Mister turboen av og til i oppoverbakker. Slår av motoren, og når jeg starter igjen er den bra.

-Har hatt bilen på verksted, de fant ingen lekkasje. Da hadde de satt trykk på anlegget. De mente det hadde vært en liten lekkasje ved motorvarmeren, men at det ikke lakk der nå... De mente også at det ikke var toppakningen...?

Kan det være toppakningen som er gått? Eller kan det være en lekkasje i varmeapparatet?

Svar: kommentar under
Klikk her for å spør bilmekanikeren

 

Kommentarer   

#18 FrodeKommode 22-08-2018 23:03
En gammel post dette, ser jeg.....men fant faktisk ut av problemet på min Passat 1.9 TDI.
Hos meg (og sikkert flere) skyldtes det skitt og møkk på kjølevæskeregul atoren. En ventil som skal åpne ved trykk i systemet....?
Delen kan bl.a. kjøpes hos Vaico og har delenr.
V10-3030. Kostet ca. hundrelappen.
Bilen ble helt bra etter byttet, men fungerte også bra etter å ha smurt det opp. Men ettersom bilen er 18 år gammel, kjøpte jeg for sikkerhets skyld ny
#17 Cat2 08-08-2017 11:07
Jeg sliter med 2000 4,9tdi 4motion passat. Den bruker mye vann ved høyt turtall/belastn ing. Men finner ikke lekkasjen. Ikke vann i olja. Noen som har noe erfaring?
#16 eivind. 15-12-2013 16:58
Har en audio 1,9 tdi kjørt 240000km
Problem med at den noen ganger kaster ut kjøleveske, trykk i eksp. tank, kaster ut i overløpsrør på tanken.
Lange perioder tapes ikke kj.veske ( flere måneder ) for så å ha hyppige perioder med problem.Har luftet systemet (retur fra v.app.) ellers lar bilen gå (m/ temp ) uten lokk tank
Har fylt tanken helt full når motor går , det kommer luftbobler inn. Sjekket oljepåfyllingsl okk, peilepinn : ikke tegn til vann (film). Ryker ikke av eksos. Ved varm motor/tomgang lik 0 røyk. Også problem med ustabil varme i v.app.selv ved arb.temp på motor.
Det store spørsmålet er: kan det vere defekt toppakning?
#15 mekfag 04-07-2013 19:17
En ting som ingen sjekker og veldig få finner ut av er tett lufte slange til ekspansjons tank.
Da får man ikke luft ut av kjøle systemet når man kjører med belastning og det ender med at en luft lomme hindrer sirkulasjon og den blir varm og har veldig mye luft i kjøle systemet.
-1 #14 Ronny g 20-12-2012 23:59
på venstre side av toppen er der et plastrør med en føler i åpå noen av disse 1.9 motorene. Det har en tendens til og sprekke, bilen vil da miste vann når den blir varm og ved langkjøring! koster den nette sum av 211 kroner på møller. billigste løsningen, ellers er det typisk toppakningsprob lem eller varmeregister hvist det lukter søtt inni kupe.
-1 #13 Passat00 14-11-2012 22:33
Sitat fra XO:
Jeg har hatt akkurat samme problem med min VW Passat 1.9 TDI (115 pumpedyse) 1999 mod og måtte fikse toppakning.

Jeg sjekket også det som blir beskrevet ovenfor (tanklokk, termostat, trykktestet med 2 bar på kjølesystem/ekspansjostank og ingen lekasjer i slanger e.l)

Min Passat kastet ut alt fra 0,5 til 1,0 liter kjølevæske på 0,5 mils kjøring pga høyt trykk i ekspansjonstanken.

Få verksted til å kjøre en HC test ved ekspansjonstanken, dvs de måler "eksosverdien" i vanndampen som kommer ut av ekspansjonstanken. Det er en slags væske som blir grønn med påvist eksos i dampen (diesel) og gul hvis på bensin biler hvis jeg ikke husker feil. Dette er en god indikasjon på om det er defekt toppakning.


Hvor kjøpte du topppakningen? sliter med akkurat samme problem, og har fått bekreftet at jeg må ha ny. kan du hjelpe meg?
#12 Trådstarter 29-06-2012 20:01
Det viste seg at det var toppakningen som hadde gått. Måtte plane toppen. Det med turboen var LMM som måtte skiftes - visstnok veldig vanlig på 1.9tdi.

Den nette pris av ca 30.000,- :sad:
+2 #11 Undrende 08-09-2011 17:40
Jeg hadde min VW passat -02 modell med 2 l motor på verksted for skifte reg.reim og vannpumpe. Etter det har ikkje jeg fått varme i varmeapperatet. Dei har tatt igjen bilen og skiftet vannpumpen en ekstra gang men fortsatt ikkje varme. Dei meiner dei har sjekket alt og har tydeligvis problemer med å finne ut av det. Noen som har gode råd?
+1 #10 heime mekaniker 08-08-2011 15:37
prøv og la motoren gå på tomgang i 10 min :D og so tryker du flat fjøl. vist de e toppakningen som e gåen, kommer de mykje svart eksos og mykje vaten i eksosen ;-) har hatt samme problem på en passat 1.9tdi 2000mod sifta toppakingen og so var alt bra igjen ;-)
+1 #9 Rune Bolme 27-07-2011 22:04
Jeg har hatt kjølevannproble m for 2 gang, begge nye skoda diesel, 2 liters tdi, de ser ut til å miste vannet via dieselpartikel saken, der er det vist noe som er konektet med frostveska, kjempejobb å fikse det, men blir bra etterpå, men hver gang er dette førstegang de hører om dette i møller systemet, meget merkelig synes nå jeg da.

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.