Mister kjølevæsken på min Passat. Noen ganger kan det være ca 1 liter i uken, andre ganger ingenting. Den har også en tendens til å koke ved kjøring i lange oppoverbakker - da går temp. fort ned igjen ved stans.
-Det er også en sildrelyd fra registeret (tror jeg), høres ut som det er mye luft i systemet. Har luftet manuellt ved å skru av påfyllyngslokket til kjølevæsken og la motoren gå litt når den er varm, da kommer det mye luft ut. Men etter noen dager er det like ille igjen.
-Climaanlegget blåser kaldt av og til (når det skulle blåst varmt).
-Det er en tynn oljefilm på påfyllingslokket til oljen. Kan ikke se at det ryker hvitt fra eksosen.
-Mister turboen av og til i oppoverbakker. Slår av motoren, og når jeg starter igjen er den bra.
-Har hatt bilen på verksted, de fant ingen lekkasje. Da hadde de satt trykk på anlegget. De mente det hadde vært en liten lekkasje ved motorvarmeren, men at det ikke lakk der nå... De mente også at det ikke var toppakningen...?
Kan det være toppakningen som er gått? Eller kan det være en lekkasje i varmeapparatet?
Svar: kommentar under
Klikk her for å spør
bilmekanikeren
Kommentarer
Hos meg (og sikkert flere) skyldtes det skitt og møkk på kjølevæskeregul atoren. En ventil som skal åpne ved trykk i systemet....?
Delen kan bl.a. kjøpes hos Vaico og har delenr.
V10-3030. Kostet ca. hundrelappen.
Bilen ble helt bra etter byttet, men fungerte også bra etter å ha smurt det opp. Men ettersom bilen er 18 år gammel, kjøpte jeg for sikkerhets skyld ny
Problem med at den noen ganger kaster ut kjøleveske, trykk i eksp. tank, kaster ut i overløpsrør på tanken.
Lange perioder tapes ikke kj.veske ( flere måneder ) for så å ha hyppige perioder med problem.Har luftet systemet (retur fra v.app.) ellers lar bilen gå (m/ temp ) uten lokk tank
Har fylt tanken helt full når motor går , det kommer luftbobler inn. Sjekket oljepåfyllingsl okk, peilepinn : ikke tegn til vann (film). Ryker ikke av eksos. Ved varm motor/tomgang lik 0 røyk. Også problem med ustabil varme i v.app.selv ved arb.temp på motor.
Det store spørsmålet er: kan det vere defekt toppakning?
Da får man ikke luft ut av kjøle systemet når man kjører med belastning og det ender med at en luft lomme hindrer sirkulasjon og den blir varm og har veldig mye luft i kjøle systemet.
Hvor kjøpte du topppakningen? sliter med akkurat samme problem, og har fått bekreftet at jeg må ha ny. kan du hjelpe meg?
Den nette pris av ca 30.000,-
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.