Hei !

Jeg har et "lite" prosjekt på gang når det gjelder motorbytte !!

Har en 1,5i civic 92mod motor kombi og har da fått tak i en fordeler som satt på en 1,3 forgasser motor civic 92 mod kombi

Kan jeg bruke den fordeleren på min 1,5i da???

Hilsen

Trond-E. Pettersen

Svar:
Jeg tror ikke dette er det samme tenningssystemet på forgassermotoren så der tror jeg du må finne på noe annet! Men du kan sjekke om alle stikk er like og at det er like delenummer. Den beste måten er å få et Hondaverksted til å sjekke på delelageret om det er samme tenningsanlegg og samme fordelere, men jeg tror nok at dette vil være vanskelig å få til! 

Klikk her for å spør bilmekanikeren 

Hei har en Nissan Sunny 1.6SLX 16v- 90hk fra 1991. Har slitt med å finne de tekniske dataene på denne bilen..Tenkte på dreiemoment, 0-100 og topphastighet ?

mvh Torbjørn Mellbye

Svar:
Finner ikke data på din bil jeg heller men på en Primera med 1,6 16 ventilert 90 modell fant jeg masse data og den har blant annet 136 NM 0 til 100 går på 10,4 sekunder og topphastigheten er 180 km/t! Dette skal normalt ikke være så langt unna din bil mener jeg! Er du ikke fornøyd med svaret så kan du jo ta en telefon til Nissan som sikkert har de rette data!

Klikk her for å spør bilmekanikeren 

Min 1995 BMW 316i stopper når den er kald på tomgang. Når jeg starter den så går den i ca. 2 sekunder før turtallet begynner å falle og den stopper. Men hvis jeg holder gassen bittelitt inne sånn at jeg holder turtallet på rundt 1000 rpm så går den helt fint helt til jeg slipper gassen igjen. Etter å ha kjørt noen 100 meter så går den helt fint på tomgang. Merker heller ikke noe uvanlig under kjøring. Turtallet kan også være bittelitt høyt enkelte ganger på tomgang når den er varm. (rundt 1200 rpm). Hva kan det være som gjør at den stopper på tomgang når den er kald? (gjelder både sommer og vinter, uansett temperatur)

Svar:
Hei. Du kunne prøve en dyserens som du får kjøpt på bilrekvisita butikker. Det kan virke som den ikke får fet nok blanding ved kaldstart.
Klikk her for å spør bilmekanikeren

Hei!

Eg har ein Audi 100 C4 93 mod. Den har vanlige reflektor lykter nå som har nær-/fjernlys i samme pæra. Har bestilt Audi S4 C4 hovedlykter nå som har seperate nær-/fjernlys. Problemet er at de nye hovedlyktene har tåkelys i lyktene og eg har to originalmonterte tåkelys nederst på frontfangaren. Det vil sei at eg får totalt 4 tåkelys. Har lest regelverket og det sier at det kun er lov med 2 tåkelys framme.

Det eg kunne tenkt meg er å beholda de originale tåkelysa i frontfangaren og la være å kobla til de i hovedlyktene. Men ka seie EU kontrollen til det? Er det kun lov å ha to tåkelys uansett eller kan eg ha 2 som virke og 2 som er døde/ikkje koblet til?

Svar:
Regelen er jo klar på slike ting! Det som er montert på bilen skal virke så da må du enten ta av de lyktene på fangeren eller ikke montere lysene! Kanskje den som eventuelt kontrollerer lysa ikke kommer til å sjekke at det faktisk er tåkelys i disse lyktene så er det kanskje greit.

Klikk her for å spør bilmekanikeren 

hei..
Jeg har en kompis som har kjøpt seg en Patrol nå nylig, å vi er alt i gang med å skru, også lurte vi på en ting. Veit du hvordan vi justerer opp dieselpumpa? Det er en 3,3 1985 mod. Vi er ikke helt sikre på hvilken skrue vi må ta. Så tenkte du kanskje visste det. takk!


Svar:
Nå har jeg alltid vært litt seriøs av meg og ikke hatt noe til overs for slike måter å øke effekten på. Mulig dette er fordi jeg vet hva som kan skje dersom du gjør en bitteliten feil og hva dette kan koste i reparasjoner og deler. Mitt råd er å holde dere unna slike "eksperimenter" da det ofte kan gå feil vei! La heller et spesialverksted stå for denne justeringen, først da kan du få justert etter riktig metode og til og med få dokumentert effektøkningen ved hjelp av motorbremsebenk eller "rullende landevei" som det også kalles.

Klikk her for å spør bilmekanikeren 

Hei!

Jeg har et STORT problem med bilen min... Gav starthjelp til en kamerat med bilen min, og mens han prøvde å starte, begynte det å ryke av jordingskabelen mellom bilene... Etter dette, sluttet varmevifta, tåkelysene, kjølevifta på motoren og ryggelyset å funke... Disse tingene kommer av og til når jeg har kjørt en halvtime.. Kan du hjelpe meg? Bilen er en Ford Fiesta XR2i 1995mod km:106000 Mvh Lennart


Svar:
Det kan virke som om du har koblet feil mellom bilene, men det kan også bety at denne andre bilen hadde alt for lite strøm på batteriet og at din strømkrets ble så belastet at det har skjedd noe med polsko eller ledninger nær batteriet. Koblet du jordingskabelen på motorens gods så kan du ha belastet andre ledninger også for mye slik at det har blitt dårlig kontakt.

Klikk her for å spør bilmekanikeren 

Jeg er en bilmekaniker som ikke lenger jobber i et bilverksted, og trenger et sted hvor jeg kan fixe min bil i Oslo. Det eneste "gjør det selv" verkstedet jeg fant, var i Bergen (http://www.kvikkisen.no/ ). Vet De om noe lignende i Oslo?


Svar:
Nei dette var vanskelig, kan ikke finne noe i Oslo distrikt som har dette.

Finner 3-4 på vestlande, de burde jo være noe i Oslo ?, kanskje noe bruker på bilinform.no tipser oss.

Klikk her for å spør bilmekanikeren 

Hei, Vifta på min Opel Corsa 1.4i `95 model starter ikke ved tomgang. Går ut i fra at det er temperaturbryteren (termobryter) til kjøevifta som har gått. Hvordan bytter jeg den?? Sitter den i underkant av radiatoren??

Svar:
Hei. Vifta starter først når motoren blir for varm. Termobryteren sitter på radiatoren og den finner du lett ved å følge ledningen fra vifta. Men du kan jo først spraye og rengjøre kontakten for se om det bare er dårlig kontakt, men pass deg for vifta som plutselig kan starte.
Klikk her for å spør bilmekanikeren

Hei mekanikeren.

Har en 1999 Mondeo 1,8TD som er meget morgengretten. KM Stand er 135000. ingen problemer å starte den så snart den har vært i gang en gang samme dag, men etter en god natts hvile, må den dras ca ett minutt på starteren før den kommer i gang. Har byttet glødeplugger. Har pumpet opp trykk på luftepumpen for å være sikker på at dieselen kommer fram. Har også funnet ut at den har en kaldstart anordning under batteriet. Har prøvet å manipulere den manuellt når konen drar den på starteren. Alt uten hell. Noen gode råd for videre feilsøkning?


Svar:
Jeg tror nok at du kan skifte ut dette dieselfilteret med den nyere typen som ikke har pumpe da jeg har hørt at dette har vært et problem på disse! Litt luft i systemet ditt vil føre til dårlig startmuligheter pluss at det vil komme mye røyk når den da starter. Sjekk også om returslanger eller andre dieselslanger rør kan lekke litt da dette kan være årsaken til luft. Får glødepluggene strøm da? Det kan jo være selve releet som er defekt vet du.

Klikk her for å spør bilmekanikeren

Hei.

Lurer på hva pris/listeprisen på min Fiat Punto 95' modell er. Den har bare gått 75 000 km, ytterst lite småkjøring. Den er strøken innvendig. Bilen har også soltak.

Håper på svar,

mvh
Kristoffer


Svar:
Da kan du gå til siden http://www.listepris.as/

Klikk her for å spør bilmekanikeren

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.