Hvorfor i all verden kom jeg på dette? Tennplugger skiftes jo ikke lenger, de rusler og går i 60000 km på de fleste biler og det er som regel ingen feil på dem.
I 1902 fikk de presset ut 6,2 Hk av 1 liter slagvolum. De første tennpluggene måtte klare 15-25 tenninger per sek. Øvre temperatur var ca. 600*C og tennspenningen ca.10 000 volt. Tennpluggene måtte byttes etter 1000 km.
I skrivende stund kan man ta ut fra 65 Hk fra 1 liter slagvolum til ca.300 Hk i racermotorer. Tennpluggene sitter normalt i motorene 60 000 km og da kan en knapt se at de er slitte!
Det er tennpluggen som sørger for at den komprimerte bensin/luftblandingen antennes. Den skal klare dette uansett klimaforhold og tåle mange timers kjøring med maksimal belastning av motoren. tennpluggen er oppbygd av metall og keramikk. Keramikken skal isolere midtelektroden mot overslag. Varmetallet på tennpluggen er et mål på pluggens termiske belastbarhet.
Lavt varmetall betyr en kald plugg med liten varmeleding gjennom den korte isolatorfoten ( high speed turbo super motorer).
Høyt varmetall er varm plugg med stor varmeleding gjennom den lange isolatorfoten (små kjekke motorer). Ved feil varmetall vil vi få en bil som fusker på grunn av sot eller at pluggen er deformert. Ved å kikke på en tennplugg kan vi danne oss et bilde av motorens tilstand.
Normal plugg
Slik ser pluggen ut når motoren er i fin form.
Oljete plugg
Slik ser pluggen ut når stempelringer, sylindervegger,
ventilforinger eller ventil-styring er slitt