(også kalt generator)
Når den kjekke ladelampa lyser under kjøring er det noe galt med ladesystemet og batteriet blir utappet etter hvert som motoren rusler og går. Vindusviskeren går saktere, kupevifta går saktere og lysene blir svakere og til slutt stopper kjerra helt. Dynamoen skal ved hjelp av motoren når den går og reima er stram lade batteriet slik at alle forbrukere virker feilfritt både sommer og vinter.På eldgamle biler
og kjøretøy var det likestrømsdynamoen som gjorde denne jobben,men den hadde noen ulemper. Ladingen nesten uteble ved tomgang og høye turtall tok innersvingen på børster og viklinger. I 1963 kom Bosch med en Vekselstrømdynamo som blir brukt nå, den lader godt på tomgang og tåler høye turtall, og har lengre levetid.
For å få vekselstrøm til å bli likestrøm(likestrøm brukes til alle forbrukere og til å lade batteriet) må vi hadioder som sitter inne i dynamoen og sperrer negative spenningstopper og slipper gjennom positive (likeretting).
Ladelampa: kontrollerer om dynamoen "jobber" og uten ladelampa ville heller ikke dynamoen kunne "jobbe". Gjennom ladelampa går en tenningspluss til børstene og magnetiserer dynamoen slik at den kan begynne å produsere strøm.
Laderegulatoren: skal holde dynamospenningen konstant (prøver så godt den kan) uansett turtall, uten regulator ville spenningen stige jevnt og ved ca. 10 000 omdr/min ville spenningen ligge på ca. 140 volt (au). Det finnes mange typer regulatorer, men de vanligste nå er elektroniske (hybridteknologi) og kan ikke justeres på eller repareres (sorry).
Relatert bilstoff på Bilinform.no |
Tennpluggen l Radiatoren l Understell l Motoren |