Jeg har en 1986 Ford Orion 1.6 hvor rattet ikke står helt rett selv om bilen går rett fram. Når jeg kjører rett fram peker rattet litt mot høyre. Bilen drar ikke til høyre eller venstre, men holder linja bra. Er det forstillingen det kan være noe galt med? Hjullager er byttet på hsf, men ikke på vsf.


Svar:
Det kan være feil på forstillinga men det burde ikke komme av hjullagerskiftet da styrestag ikke trenger å demonteres! Dersom du har vært borti en føringskant så kan styrestag være litt bøyd. Sjekk om det er unormal slitasje på dekk. Ser det fint ut så kan det være så lett som å demontere rattet og sette det rett!

 Klikk her for å spør bilmekanikeren 

Hei! Har en '94 Accord 2.0iS gått 200k km. Kjører med varsellampe på motoren, verksted sier at de har lest ut at det er noe feil med en EGR-ventil. Den koster 4500. Hva gjør denne ventilen, og kan man prøve å reparere den?


Svar:
EGR ventilen åpner ved visse motorbelastninger og gjør at noe av eksosen kommer inn i forbrenningen en gang til og på den måten blir avgasser brendt en gang til og miljøet blir da littegrann bedre av dette! Du kan prøve å demontere denne ventilen og rense den med en type forgasserrens på sprayboks eller liknede og du må kanskje skrape vekk litt sot for å komme til!

Klikk her for å spør bilmekanikeren

Jeg har problemer med at innelys ikke slukker  selv om jeg smeller igjen døra på bilen ? jeg må slå den på og av manuelt. hva kan problemet været? har sjekket sikring og ledning til lys men disse ser ok ut.

Svar:
Noen biler har en tidsforsinkelse her. Mulig styringsenheten til denne er defekt.
Klikk her for å spør bilmekanikeren 

Har en -98 Citroen Xantia 1,9 TD, med startsperre i nøkkelen. Nå har "nøkkel-lampa" begynt å lyse 20-30 sekunder etterat tenning er slått på, begynner å blinke etter 4-5 sek. Dessuten lyder det en alarm. Bilen starter som normalt, og alarmen stopper 5-10 sek etter start. Tips om utbedring ?


Svar:
Det er tydelig at det er en feil en plass og jeg kan bare tippe at feilen ligger i motorstyringa så lenge motoren starter! Dersom det var en feil på startsperra så burde du hatt problemer med starting men dersom det er for eksempel en dårlig glødeplugg så merker du ikke dette så godt!
Klikk her for å spør bilmekanikeren

jeg har en audi a8 quatro 4,2 1999 modell som er kjørt 100.oookm problemet er som følger: når bensin måleren viser at det er en kvart tank med bensin igjen stanser bilen. startmotoren gaar og den tenner men klarer ikke å starte ordendentlig. Et verksted påstod at det var bensinpumpen og skiftet denne, men problemet har gjentatt seg etter denne reperasjonen. de gangene det har skjedd igjen har bensin måleren ståt på ca 1/4, jeg har fyldt på ca 5 liter bensin og bilen starter umiddelbart. imidlertid klarer jeg ikke å fylle mer enn ca 60 liter på tanken som er på 90 liter. så dette bekrefter vel at bensin måleren er riktig? men hvorfor blir den siste 1/4 delen av bensintanken ikke aa bli hentet til motoren? 


Svar:
Dersom tanken er på 90 liter og du bare klarer å fylle 60 så betyr dette at tanken er sugd flat! Dette kan skje på grunn av tilstoppede slanger til tankventilasjon, ofte på grunn av overdreven tectylbehandlig! Når tanken ikke er som den skal så kan viseren vise 1/4 tank men allikevel være tom! Du kan se om slangen til aktivkullbeholderen (EVAP) er tett, dette filteret skal ta vare på bensingassene ifra tanken!

Klikk her for å spør bilmekanikeren
 

hei! har en bmw 520i -98 mod. lurer på hva som er minstemål for bremseskivene foran? Hadde EU-kontroll,der dei ville skifte skivene og klossene ,pga under minstemål. jeg har målt bremseskivene selv ,målet er 21,45. bremseklossene såg jeg er bra. har jeg blitt lurt? bilen er i bruk til korte turer daglig.


Svar:
Jeg kan ikke si hvor mye minstemålet er på din bil, men jeg kan tenke meg at dersom nye skiver er 24 så er minstemålet 21! Du må huske på at du skal måle på den plassen der det er tynnest og det er spesielt innerst på skiva! Men jeg kan ikke forstå hvordan de har målt dette uten å ta av hjula! Mulig de har sett på bremsebelegg og rust på skiva, men det vet jo ikke jeg noe om! Om du synes bremsene er bra så er det kontrolløren som bestemmer til sist!

Klikk her for å spør bilmekanikeren 

Hei ! Her på jobb er vi en gjeng , som lurer på hva som er forskjellen på AC og Klima . Kan du hjelpe ? Mvh Rune


Svar:
Når det står at en bruktbil har AC og klima så betyr dette omtrent det samme som at den har vinterdekk og vinterhjul! Det heter klimaanlegg på norsk når bilen har Aircondition (AC). Noen er elektroniske og automatisk styrt og noen mekanisk styrt! De som er automatiske har følere som føler temperaturen i bilens kupe og prøver hele tiden å holde den temperaturen som du har stilt inn via små justeringsmotorer på spjeldene! Det klarer ikke de mekaniske for der velger du hvor kaldt eller varmt du vil ha det via den gamle wier/stag måten!

Klikk her for å spør bilmekanikeren
 

Hei, jeg har akkurat kjøpt meg en Mazda 323f 1997 mod, 1,5l 16v DOHC motor. Den er kjørt 283500km. Jeg har iløpet av en halv uke funnet ut at den bruker olje og lekker kjølevæske. Kjølevæsken trur jeg kommer av at vannpumpen aldri er blitt skiftet og lekker ut. Det er ingen trykk i ekspandsjonstanken og heller ikke vann i oljen. Kjølevæsken er så forurenset at jeg ikke klarer å se om det er olje i den (men er ikke hvit og skummete). Klarer heller ikke å se blå eller hvit eksosrøyk. Det er ingen vann- eller olje lekkasje rundt toppdeksel eller toppen som jeg kan se. Det er heller ikke gjennomblåsing i motoren. Vil derfor spørre for å få vite om det kan være andre problemer eller om dette tyder på at motoren er i orden og det bare må være en oljelekkasje også ett sted som jeg ikke har funnet enda? Er greit å vite før jeg bruker mer penger på dette.
Registerreim ble byttet for halvt år siden (30.000km). Har fulgt alle servicer (skiftet olje og filter hver 15.000km). Skal ta kompresjonstest og sylinderlekkasje test for å være helt sikker på at motor og topp er OK.
Er det ellers noen vanlige ting for Mazda 323f eller generelt for gamle biler som er kjørt så langt som viser til slike forbruk av væsker?

Svar:
Ja noe ville være rart om den var feilfri med den der gangtiden/km. Oljen er mest sannsyvlig at motoren er sliten. Ofte er det noen paraplytettinger som står innunder ventilfjærene. Disse er plundrete å skifte. En kompresjonstest avslører mye.  Vedr. vannlekkasje kan være alt fra defekt toppakning til lekkasje i vannpumpe/slanger. Oljeforbruk kan nok være normalt når motoren er gått såpass mye for jeg anser dette som relativt mye.
Klikk her for å spør bilmekanikeren 

Opel Vektra 1994.1,7 TD.

Skiftet termostat.
Rengjort radiator.
Spylt igjennom med slange.
MEN TEMPERATUREN ER HØY.

Finner ikke tappeplugg på Radiatoren, er det plugg, eller må man ta ut hele radiatoren?


Svar:
Blir den fort varm? Det kan godt være mulig at det er vannpumpa som er defekt og at vannet derfor ikke blir sendt rundt i motoren! Var vannet grumsete og rustfarget så er det store muligheter for at det er tett en plass! Har du spylt igjennom hele motoren? Har du spylt igjennom varmeapparatet? Blir motoren varm etter mye kjøring så kan det være feil i temperaturbryter for den elektriske varmevifta eller tilhørende ledninger, rele eller sikring!

Klikk her for å spør bilmekanikeren 

hei har en seat toledo 1996mod 200.000km på tellern

den har vi prob med å å starta, har kobla til en tennplugg rett til coilen og da kommer det gnist ut av tennpluggen men kobler vi den gjennom fordeler og rotor kommer det ikke noe gnist, fordeler og rotor er ganske nytt på den, men kan det være det som har gått igjen?


Svar:
Du må nesten sette coilledningen ca 14 millimeter ifra gods og se om det kommer en kraftig gnist ifra coilen. Dette skulle være en god nok gnist til de fire tennpluggene. Har du ikke det så er det en defekt coil som ikke er så uvanlig på slike biler etter min erfaring! Klarer coilen jobben så må det være feil med rotor eller fordelerlokk så klart! 

Klikk her for å spør bilmekanikeren 

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.