For å style en bil må vi forandre utseende på den slik at det blir en tøff eller vakker kjøredoning. Det vi gjør er å lakke, sote vinduer, bygge ut skjermer, sette på spoilere, store blanke felger og andre saker som gjør at bilen skriker høyt etter oppmerksomhet, eller bare litt. Styling er selvfølgelig med på å bedre kjøreegenskapene med den rette spoileren og dekk som suger bilen ned mot asfalten i svingene. powerzone l tuning l Styling Tech l Tuningsenter l Maxam-Tuning
Anbefalte Linker for å kjøpe styling utstyr
carstyling l zeemax l Carparts.no l Toyparts.no l Motorsport-import
Chiptuning
Alle moderne Innsprøytnings-biler benytter en Computer/Styreenhet ofte kalt ECU (Electronic Computer Unit ).Chippen eller EPROM (memory-) styrer drivstoff mengde og eller tenningen .
ECU sammen med en del andre mek. komponenter erstatter tidligere forgasser/mek innsprøytningssystemer og mekanisk styrte tenningssystemer.
Alle biler med en såkalt chip (EPROM) masseproduseres og skal passe overalt i verden under vidt forskjellige betingelser som bensinkvalitet/oktan, klima, forskjellige motormekaniske toleranser, slitasjegrad med mer.Ved å optimere tenning og dristoffstyringen oppnås max tilgjengelig effekt, best dreiemoment, lavest forbruk og minst utslipp av giftige gasser.
Når det skal programmeres en ny chip til en bestemt modell tar man utgangspunkt fra den originale.
Bilen kjøres på Rullende landevei med nødvendige elektroniske måleinstrumenter tilsluttet, slik som eksostemperatur, luftinnsugningstemperatur, motortemperatur, drivstofftrykk, lambda m.m. slik at det hele tiden kan overvåkes om motoren yter maksimalt innenfor nødvendig sikkerhetsmargin.
Tenningen blir omprogrammert ved alle turtall og belastninger, samtidig som motorens bensinmengde overvåkes og eventuellt korrigeres.
Alle endringer blir lagret i et program som blir lest inn i en chip på nytt og montert inn i styreeneheten som minne,
Med alle de nye data som motor skal forholde seg til.
FORDELER MED ET SPESIALTILPASSET CHIP
· Opptil 10 % mer effekt (Turbo biler opptil 40-45%)
· Økt dreiemoment
· Økt akselerasjon respons
· Mer kjørbar og dravillig, mindre girskift
· Kan gi reduksjon i drivstoff forbruk
På Turbobiler tilpasser chippen tenning, drivstoff og ladetrykk, dette fører ofte til opptil 45 % effektøkning.
ULEMPER
· Må benytte 98 oktan Drivstoff (Dieselbiler vanlig diesel)
· Kan gi noe økt drivstoff forbruk ved høye turtall
· Følge regelmessig service/vedlikehold