hei  har i det siste oppdaget at det kommer en tikkelyd fra motoren ved akslerasjonspesiellt, har også en ulyd fra eksosen som høres mer ut som en snekke,  under akselerasjon rister/lugger bilen til den passerer 3000rpm, der den virker til og gå fint igjen, kan ellers si det at jeg fylte olje på bilen for kort tid siden da var det under minimum med olje, har også opplevd at bilen begrenser seg til 3500rpm.
og hadde nylig en opplevelse der bilen begynte å lugge mye samtidig som kontrollampen for motor blinket gult.
opelastra 1,6 16v
2001
182 000km

Svar:
Kan være at du kjører med feil oktantall på drivstoffet. Dette gjenspeiler seg i feil tenningspunkt, tikking.  Å kjøre med "litt" under minimum med olje er ikke så skadelig såfremt man ikke legger ut på lengre turer med fjelloverganger etc. og belaster motoren maksimalt.  Uansett så er nivået satt for å holdes - d.v.s at der skal oljen peiles. Jeg ville også sjekket om det kommer svart røyk/eksos bak ved gasspådrag.. Da forbrenner den olje i tillegg til bensin.  Da er det kanskje paraplytettingenen over ventilene som må skiftes. Sjekk iallfall oljenivået ofte om du vet den bruker olje.
Klikk her for å spør bilmekanikeren
vw polo 1990 min takket for seg her for 2 uker siden. Var ute å kjørte og plutselig forsvant den ene tingen etter den andre. Kupeviften, radioen, vindusviskere etc. Tilslutt døde hele bilen. Hadde startkabler liggende og fikk hjelp av en annen kar. Bilen startet helt fint med en gang. Ganske kjappt etter vi tok startkablene av døde bilen igjen. Vi gjorde dette et par ganger med samme resultat. Konkluderte med at det var som var ødelagt. Bilen ble stående til dagen etterpå. Meningen var å taue bilen hjem. Vi ville likevel prøve å starte bilen for å se. Nå ville den ikke starte med startkabler. Enda den startet helt fint 3-4 ganger dagen før. Hva hadde skjedd i løpet av natten liksom?? Vi tauet bilen hjem. Jeg skrudde av dynamoen og fikk overhalt denne. Da dynamoen var vel på plass igjen ville bilen fremdeles ikke starte. Merkelig. Bilen startet altså helt fint 3-4 ganger med startkabler lørdagen, men da vi skulle hente bilen søndagen ville den ikke starte. Hæ??? Har jeg kanskje skadet noe med startkablene?? En overspenning eller noe?? Har skiftetl, coil, rotor og fordelerlokk. . Har skrudd ut en plugg og klarte ikke se noe gnist da jeg kjinnet. Det lukter bensin av pluggene, men de er ikke våt. Hva kan problemet være?? Har hørt om en svinghjulsensor og en hallgiver. Kan problemet ligge der?? Kan hele styringsenheten være deffekt?? Det som er merkelig er at dette plutselig bare skjedde over natten. Bilen starter helt fint ene dagen, men vil ikke neste dag. Dette er altså enVW polo, 1990  modell, . Har gått ca15000 km. . Håper noen har svar.

Svar:
Kan være dynamo som ikke lader batteri eller greier å gi nok kjørestrøm.  Sjekk også batteriet om det kan være kortslutning i celler. 
Klikk her for å spør bilmekanikeren 
Hei
Jeg har en Chrysler Voyager 1998 mod, bensinmotor.
Motoren hugger og skyter ved gasspådrag ved omdreininger rundt 1500-1700/min. Dette har pågått i lengre tid. På tomgang går motoren veldig fint og alt er ok på høye turtall også.
Kan det være kondens i drivstoffet eller er det en giver som fusker?

Svar:
Feil på tenningstidspunkt. Juster tenning eller feilsøk her. Dette er sannsynligvis ettertenning. D.v.s den skyter i potta på uforbrent bensingass.
Klikk her for å spør bilmekanikeren 

Hei

Jeg skal kjøpe en 9000 CSE jub, 2,0 turbo, 1997 mod.

Den har gått 133000. Er det noen betenkligheter med å chippe denne? Jeg har fått høre at effektøkningen er 43 hk, altså fra 150 til 193 hk.. Tåler bilen dette, er det lovlig, og vil motor slites mer? Jeg er ikke noe råskinn på veien, men liker høyt dreiemoment.. Det er nevnt hos et firma i Bergen at trimmingen inkluderer også skifte av ventiler. Håper du kan gi meg et svar så jeg ikke begir meg ut på noe som ikke er å anbefale.. Vennlig hilsen

Christian Irgens

Svar: 
Kjekt med høyere dreiemoment men det kan koste!Tidligere så hadde jeg ikke hatt noen problemer med å anbefale å chippe Saaben din men i sommer fikk jeg høre om en med en nyere Saab som fikk motorhavari etter å ha trimmet motoren. Han fikk som kjent ingen garanti men en rekning på 70 000 kroner! Når motoren er kjørt over 100 000 så er det også ikke å anbefale. Saab har originale trimmesett som du kanskje kan prøve! Om det er lovlig? Du kan jo betale staten den avgiften som økt effekt koster så finner du ut hvorfor biler med større motor er dyrere enn 1,6 literen! Vet ingenting om å skifte ventiler i forbindelse med trimming!
Klikk her for å spør bilmekanikeren 

har en 407 2.0HDI 2004mod..Det kan hende seg mens jeg kjører at det plutselig begynner å blinke feilmelding for servoen,airbagosv,da dette skjer,mister jeg instrumentene som tempmåler,turtallsmåler og speedometermåler..de kan også hoppe opp og ned..om jeg stopper bilen med den feilmeldingen,så vil den ikke starte på nøkkelen igjen..trillstartgår..merker at når jeg slår på tenningen så begynner servopumpa å gå,uten at bilen får start..hva er problemet?

Svar:
Dette er verkstedmat = Kople til diagnosekontakt og avles feilmeldinger.
Klikk her for å spør bilmekanikeren
Subaru Forester 2,0 -98 mod
163000 km
Ved kjøring i lav gir opp fjellveger, og i fjelloverganger med campingvogn, får eg frigang på clutch. Den aukar på heilt til pedalen heng inne, og eg får knapt kople ifrå..
Når eg har køyrtberrernokre km i større fart etter flatere veg er alt i orden igjen.
Har ny bremsevæske på, og ingen lekkasje Er det feil ved hovedsylinder eller slavesylinder??

Svar:
Sannsynligvis utslitt clutch. Det du opplever er at clutchen slurer og går varm. På slett vei er ikke belastningen så stor.  Kan være at clutchveske bypasser i sylinder men lite trolig. Jeg heller mest til utslitt clutch og clutch må byttes. Sjekk før du bytter om justeringen virker ok. Om det er noe her å gå på.  Clutch-arm skal ha frigang ca. 5mm hver vei - litt forskjellig fra biltype.
Klikk her for å spør bilmekanikeren 

Har en Honda Accord 2,0is, 95 mod som jeg mistenker at kamaksel sensoren er gåen på.Turtelleren hopper opp og ned også virker det som den hopper over på tenningen av og til.
Det jeg lurer på er hvor sensoren sitter, jeg kan ikke finne den...

Svar:
Den sitter på høyre side sett forfra  (6-7)


Klikk her for å spør bilmekanikeren 
Hei.
hørte det klikka i et rele før ferien.
når jeg skulle starte her om dagen,ville den ikke tenne. tenkte at det er gløde pluggene igjen.den starter hvis jeg spruter start gass i luftfilteret.
Målte skinna  til g pluggene,det er ikke strøm hit. hvor sitter rele til gløde plugg? den store sikringen(50) er sjekket.mvh Frode

Svar: 
Klikka i rele? Mener du startrele til starter. Gjør det det kan det tyde på feil i starter eller i beste fall lite strøm på batteri. Det andre er at den får tydeligvis ikke drivstoff. Sjekk kaldstartsystemene.. eller om det er en sammenheng mellom dårlig ladet batteri og de problemene her.
Klikk her for å spør bilmekanikeren 

Hei! Har en bmw 320i, 91.mod. Har problem med låsemekanismen. Sentrallåsen er litt "vrang". Når jeg vrir rundt nøkkelen så låser alle dørene seg, men når nøkkelen "går tilbake i null stilling" så opner dørene seg. Slik kan jeg stå å vri 10-20 ganger før dørene holder seg låst. dette er et utrolig irriterandes problem. Det ender som regel med at eg må låse dørene manuelt. utrolig seigt. Hva kan problemet vere?


Svar:
Jeg tror at problemet ditt ligger i driveren eller bryteren i førerdøra! Har du prøvd å låse ifra passasjerdøra, dersom det da går bra så bør du sjekke førerdøra!

 Klikk her for å spør bilmekanikeren 

Hei! Ikke lenge siden jeg spurte om hva som feila min mazda 626 angående fjusking. Feilen er funnet, det var vacumsregulaturen. Bilen er nesten fjuskfri, og når den først fjusker, så fikk jeg høre av en mekaniker at det var tennplugg-fjusk. Så dem skal skiftes, kan det være noe annet enn dem tror det, som gjør til den lille fjuskinga som er igjen?

Vel, til spørsmålet jeg egentlig skulle stille.

Jeg kjørte hjemover en kveld og plutselig kutta vindusviskerne helt ut, vindusviskerne rører seg ikke av flekken, samme hvilken instilling jeg velger på vindusvisker-"bryteren" inne i bilen. Spylerveska funker eller ikke, og for å aktivere vindus-spylerveska (slik at den sprutes på ruta) så bruker jeg samme "bryteren" som når jeg skal sette på vindusviskerne. Hva tror du er mest sansynlig det er? jeg går ut ifra at det enten er sikringen eller motoren til vidusviskerne, kan det være noe annet? det var kun dette som " kutta" - Og isåfall, hvor sitter motoren til vindusviskerne? jeg regner med jeg kan få tak i en brukt en på et bilopphøggeri, om det er den da. Jeg får sjekke sikring og håpe det er den. Takk for en fin side, og på forhånd et godt svar! Jon Petter


Svar:
Jeg vil nok sjekke sikringen og er den hel så vil det være en ide å måle ute på stikket til vinduspusseren om det er strøm til den med en prøvelampe! At spyleren ikke virker kan tyde på at det er selve bryteren som er defekt, men her bør det også måles ute ved spylemotoren når du spyler.
Klikk her for å spør bilmekanikeren 

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.