- Detaljer
- Kategori: Spør mekanikeren
og hadde nylig en opplevelse der bilen begynte å lugge mye samtidig som kontrollampen for motor blinket gult.
opelastra 1,6 16v
2001
182 000km
Svar:
Kan være at du kjører med feil oktantall på drivstoffet. Dette gjenspeiler seg i feil tenningspunkt, tikking. Å kjøre med "litt" under minimum med olje er ikke så skadelig såfremt man ikke legger ut på lengre turer med fjelloverganger etc. og belaster motoren maksimalt. Uansett så er nivået satt for å holdes - d.v.s at der skal oljen peiles. Jeg ville også sjekket om det kommer svart røyk/eksos bak ved gasspådrag.. Da forbrenner den olje i tillegg til bensin. Da er det kanskje paraplytettingenen over ventilene som må skiftes. Sjekk iallfall oljenivået ofte om du vet den bruker olje.
Klikk her for å spør bilmekanikeren
- Detaljer
- Kategori: Spør mekanikeren
Svar:
Kan være dynamo som ikke lader batteri eller greier å gi nok kjørestrøm. Sjekk også batteriet om det kan være kortslutning i celler.
Klikk her for å spør bilmekanikeren
- Detaljer
- Kategori: Spør mekanikeren
Jeg har en Chrysler Voyager 1998 mod, bensinmotor.
Motoren hugger og skyter ved gasspådrag ved omdreininger rundt 1500-1700/min. Dette har pågått i lengre tid. På tomgang går motoren veldig fint og alt er ok på høye turtall også.
Kan det være kondens i drivstoffet eller er det en giver som fusker?
Svar:
Feil på tenningstidspunkt. Juster tenning eller feilsøk her. Dette er sannsynligvis ettertenning. D.v.s den skyter i potta på uforbrent bensingass.
Klikk her for å spør bilmekanikeren
- Detaljer
- Kategori: Spør mekanikeren
Hei
Jeg skal kjøpe en 9000 CSE jub, 2,0 turbo, 1997 mod.
Den har gått 133000. Er det noen betenkligheter med å chippe denne? Jeg har fått høre at effektøkningen er 43 hk, altså fra 150 til 193 hk.. Tåler bilen dette, er det lovlig, og vil motor slites mer? Jeg er ikke noe råskinn på veien, men liker høyt dreiemoment.. Det er nevnt hos et firma i Bergen at trimmingen inkluderer også skifte av ventiler. Håper du kan gi meg et svar så jeg ikke begir meg ut på noe som ikke er å anbefale.. Vennlig hilsen
Christian Irgens
Svar:
Kjekt med høyere dreiemoment men det kan koste!Tidligere så hadde jeg ikke hatt noen problemer med å anbefale å chippe Saaben din men i sommer fikk jeg høre om en med en nyere Saab som fikk motorhavari etter å ha trimmet mo
Klikk her for å spør bilmekanikeren
- Detaljer
- Kategori: Spør mekanikeren
Svar:
Dette er verkstedmat = Kople til diagnosekontakt og avles feilmeldinger.
Klikk her for å spør bilmekanikeren
- Detaljer
- Kategori: Spør mekanikeren
163000 km
Ved kjøring i lav gir opp fjellveger, og i fjelloverganger med campingvogn, får eg frigang på clutch. Den aukar på heilt til pedalen heng inne, og eg får knapt kople ifrå..
Når eg har køyrtberrernokre km i større fart etter flatere veg er alt i orden igjen.
Har ny bremsevæske på, og ingen lekkasje Er det feil ved hovedsylinder eller slavesylinder??
Svar:
Sannsynligvis utslitt clutch. Det du opplever er at clutchen slurer og går varm. På slett vei er ikke belastningen så stor. Kan være at clutchveske bypasser i sylinder men lite trolig. Jeg heller mest til utslitt clutch og clutch må byttes. Sjekk før du bytter om justeringen virker ok. Om det er noe her å gå på. Clutch-arm skal ha frigang ca. 5mm hver vei - litt forskjellig fra biltype.
Klikk her for å spør bilmekanikeren
- Detaljer
- Kategori: Spør mekanikeren
Det jeg lurer på er hvor sensoren sitter, jeg kan ikke finne den...
Svar:
Den sitter på høyre side sett forfra (6-7)

Klikk her for å spør bilmekanikeren
- Detaljer
- Kategori: Spør mekanikeren
hørte det klikka i et rele før ferien.
når jeg skulle starte her om dagen,ville den ikke tenne. tenkte at det er gløde pluggene igjen.den starter hvis jeg spruter start gass i luftfilteret.
Målte skinna til g pluggene,det er ikke strøm hit. hvor sitter rele til gløde plugg? den store sikringen(50) er sjekket.mvh Frode
Svar:
Klikka i rele? Mener du startrele til starter. Gjør det det kan det tyde på feil i starter eller i beste fall lite strøm på batteri. Det andre er at den får tydeligvis ikke drivstoff. Sjekk kaldstartsystemene.. eller om det er en sammenheng mellom dårlig ladet batteri og de problemene her.
Klikk her for å spør bilmekanikeren
- Detaljer
- Kategori: Spør mekanikeren
Hei! Har en bmw 320i, 91.mod. Har problem med låsemekanismen. Sentrallåsen er litt "vrang". Når jeg vrir rundt nøkkelen så låser alle dørene seg, men når nøkkelen "går tilbake i null stilling" så opner dørene seg. Slik kan jeg stå å vri 10-20 ganger før dørene holder seg låst. dette er et utrolig irriterandes problem. Det ender som regel med at eg må låse dørene manuelt. utrolig seigt. Hva kan problemet vere?
Svar:
Jeg tror at problemet ditt ligger i driveren eller bryteren i førerdøra! Har du prøvd å låse ifra passasjerdøra, dersom det da går bra så bør du sjekke førerdøra!
- Detaljer
- Kategori: Spør mekanikeren
Hei! Ikke lenge siden jeg spurte om hva som feila min mazda 626 angående fjusking. Feilen er funnet, det var vacumsregulaturen. Bilen er nesten fjuskfri, og når den først fjusker, så fikk jeg høre av en mekaniker at det var tennplugg-fjusk. Så dem skal skiftes, kan det være noe annet enn dem tror det, som gjør til den lille fjuskinga som er igjen?
Vel, til spørsmålet jeg egentlig skulle stille.
Jeg kjørte hjemover en kveld og plutselig kutta vindusviskerne helt ut, vindusviskerne rører seg ikke av flekken, samme hvilken instilling jeg velger på vindusvisker-"bryteren" inne i bilen. Spylerveska funker eller ikke, og for å aktivere vindus-spylerveska (slik at den sprutes på ruta) så bruker jeg samme "bryteren" som når jeg skal sette på vindusviskerne. Hva tror du er mest sansynlig det er? jeg går ut ifra at det enten er sikringen eller mo
Svar:
Jeg vil nok sjekke sikringen og er den hel så vil det være en ide å måle ute på stikket til vinduspusseren om det er strøm til den med en prøvelampe! At spyleren ikke virker kan tyde på at det er selve bryteren som er defekt, men her bør det også måles ute ved spylemo
Klikk her for å spør bilmekanikeren