- Detaljer
- Kategori: Spør mekanikeren
De siste 4 EU kontrollene ligger i hanskerommet. Det jeg lurte på er hvorfor er det krysset av så forskjellg på de? Det er ikke etterkontroller,men orginale Eu kontroller. Det er fra tilsammen 3 forskjellige verksted , om det skulle ha noen betydning?
Svar:
Når bilen er godkjent skal sjema være blank i X feltet. Ved mangler skal det krysses og er det dette du henviser til så kan det være forskjellige feil på bilen fra gang til gang.
Klikk her for å spør bilmekanikeren
- Detaljer
- Kategori: Spør mekanikeren
Hei! Har en peugeot 406 hvor varsellampen for kollisjonsputen lyser konstant. I begynnelsen (2003) så lyste den bare i perioder og kunne virke normalt i måneder, men etter hvert ble det hele tiden. Hadde bilen på 90.000 km service i Sverige hos merkeforhandler og dem mente det mest sannsynlige var en kontaktfeil under førersetet? Har snakket med flere som sier det er et vanlig problem med airbager. Hva er ditt inntrykk og hva kan det koste å reparere en slik kontaktfeil.
Svar:
Når det lyser en varsellampe for airbag så burde de sett hvilken feilkode som var lagret så du kunne fått stilt riktig diagnose! Kontaktproblemer under seter til sideairbag og beltestrammere er et vanlig problem ved airbag, ja! Det koster nok ikke mye for selve kontaktsettet, men det kan av og til på noen biler være litt jobb å skifte det ut da man må ta ut setet og åpne setetrekk! Men du må jo uansett la et bilverksted ta seg av dette så lenge det har med airbag å gjøre.
Klikk her for å spør bilmekanikeren
- Detaljer
- Kategori: Spør mekanikeren
Heisann. Jeg har en Mazda 323 1,5l LX -85 modell (siste variant (-86)). Jeg oppdaget en dag at oljetrykkslampa begynte å lyse. Lyset gikk av ved høyere turtall. Skiftet oljetrykksmåleren (giveren), men det ble ikke bedre. Skiftet oljefilter men det hjalp heller ikke. Toppakningen er også skiftet, den lak en del olje. Oljetrykket fra pumpa har jeg fått målt nå. Det er for lavt ved tomgang, men bedrer (litt) seg ved høytturtall, men det er ikke bra nok til å kjøre med. Er oljepumpa defekt eller kan det være noe annet? Har allerede bestilt ny (brukt oljepumpe). Har du noen forslag?
Svar:
Dersom oljetrykket er for lavt så er det etter min mening og erfaring slitte veivlager, tette oljekanaler eller tett oljesil i bunnpanna! Du kan ta ned oljepanna og kikke på oljesila eller kjøre en motorrens "Forte" i forbindelse med en oljeskift. Ellers så må et verksted ta ned bunnpanna og demontere noen lagre for å måle slitasjen på dem, for jeg har litt tro på at oljetrykket forsvinner her!!!
- Detaljer
- Kategori: Spør mekanikeren
Jeg har en Audi A4 1,9 TDI 2002 mod. 280000km
Har fått noen problemer som jeg ikke skjønner noe av. (Regner med at det er elektrisk feil).. Men problemet er at trip-teller og km-teller, klokke og datoen, info tavla mellom speedometeret og tur-telleren ikke virker. Har prøvd og re-sette med re-sett knappen på hendelen til vindusviskerne (funket ikke), har også sjekket sikringene, ingen som var gående. Hva kan dette komme av. Er det noen andre sikringer som ikke er i den som vi vanlige folk ikke kommer til som er ødelagt. Eller er det noe litt dyrere som er ødelagt.
Og når jeg fylte diesel nå så flyttet ikke måleren seg opp. Den gikk bare opp til dit den var når jeg begynte og fylle(litt over siste streken før tom). Jeg tenkte da bare og se om jeg faktisk fikk fylt, så jeg fylte full tank og det var ca 17 liter, så da fikk jeg fylt første gang. Men når jeg starter bilen igjen, viser måleren litt over kvart tank. Hva er det som gjør dette? Har måleren hengt seg opp? Eller har dette sammenheng med det første jeg spurte om?
Svar:
På noen biler sdå skjer dette om ABS sensor skutter å fungere. Dette skjer ofte i disse "salttider". Min forrige BMW likte ikke salt og måtte bytte sensor 1-2 gge, i året. Da fikk jeg disse problemene som du nevner og som influerer på ABS sensor på min bil.
Klikk her for å spør bilmekanikeren
- Detaljer
- Kategori: Spør mekanikeren
Svar:
Normalt skal det være en sokkel for ledning her såfremt du ikke har ettermontert dette utstyret. Ofte bruker bare noen kabrelsko uten fargekoding. Er det det så må du måle. Jord til Jord og pluss til strøm. Strømlednig erNormalt skal jo svart/brun gå til jord og rød som regel imidten eller til wolframtråden. Viktig med rett volt. At du ikke har fått 6 volt ?
Klikk her for å spør bilmekanikeren
- Detaljer
- Kategori: Spør mekanikeren
Svar:
Tviler at lamdasonen har noe med dette. Den skal bare overvåke eksosgasstemperaturen. Er katalysatoren eller har raset/fallt sammen som du nevner, da vil en miste trekkraft og motoren oppfører seg uten trekkraft og kan høres ut som den går på færre sylindere. Eksosanlegget er mer eller mindre tett. Lambdasonenlampa vil sannsynligvis lyse ka eksosgass blir konsentrert og ikke får sirkulere p.g.a defekt/tett katalysator.
Klikk her for å spør bilmekanikeren
- Detaljer
- Kategori: Spør mekanikeren
Jeg planlegger å bytte venstre spiralfjær foran. Men har ikke kjøpt verksted håndboka fra Haynes. Har jo skrudd endel og byttet slikt på andre biltyper. Men er det spesielle ting jeg bør huske på eller trenger jeg noe spesial verktøy (har klemmer til fjæra) og er det mulig å få en kort forklaring eller en skisse/tegningsnitt av demper innfestningen her?
Svar:
Har du byttet før kjenner du sikkert til hvordan denne også byttes. Det viktigste er å være forsiktig med slike fjærklemmer da det kun er nødverktøy. Dagens fjærer har bratt spiralkurve så en kan plundre litt med å få fjærklemmer til å sitte uten å gli. På nyere McPerson tar en hele fjærbenet ut da demperen sitter inni denne og hele enheten skiftes. Da løsner en de 3 toppskruene, styrestag og bærestag nede. Videre bremseslange og ledning til bremseklossvasler.
Klikk her for å spør bilmekanikeren
- Detaljer
- Kategori: Spør mekanikeren
Tusen takk for evnt svar!
Svar:
Her mistenker jeg at dekklagene har separert på et av hjulene. Sjekk dette først. Få en til å kjøre vak deg og se da dette sees veldig lett om en ikke kjører for fort (10-20 km/t)
Klikk her for å spør bilmekanikeren
- Detaljer
- Kategori: Spør mekanikeren
Svar:
Kopler en vekk batteriet så trengs ikke kalibrering/koding på nytt så lenge orginaldelene sitter i. NB: Ved enkelte tilfeller på en legge inn kode for radio da denne kodestyres for for fjerning ved evt. innbrudd. Bytter du instrumentpanel må dette normalt kodes pånytt og km.teller settes tilbake til den gamle. Dette er bare noe merkeverksteder normalt tar seg av.
Klikk her for å spør bilmekanikeren
- Detaljer
- Kategori: Spør mekanikeren
Tempen går opp til 80 grader, detter så ned til ca 70, går sakte opp til 80 grader igjen.
Byttet termostat (biltema), den åpner på ca 92 grader (testet før montering og ganske nylig ved å sakte koke den).
Kokte også den originale temoostaten og den åpnet tidligere (ca 85 grader).
Kjølevifta har alltid startet når viseren viser ca 100 grader så tempgiver skal være ok, har likevel giver nylig, uten forandring.
Hvis jeg legger en pappplate foran radiator så blir den raskt varm, problemet da er at den etter en stund blir for varm og stiger til 110 grader.
Jeg skjønner ikke hvordan tempen plutselig kan dette fra 80 grader når koking av temostat åpner på 92 grader!
På ett eller annet mystisk vis virker det som vann må sirkulere i radiatoren uten at temostat er åpen, men det er jo plent umulig...
Svar:
Vel.. må jo si du har hatt meget stor tolmodighet som har hatt dette i 6 år. At tempen går opp før termostat åpner er jo riktig men 70 grader er litt lav arbeidstemperatur som påvirker forbruket. 92 grader er jo en grei termostat som jeg tror de fleste bruker i dag på alle årstider. Dette må jo ha med signaler til vifta som jeg forstår er el. styrt -at denne starter før motoren er driftsvarm? Uansett en for kald motor bruker mer drivstoff en enn driftsvarm pluss at den slites mer enn nødvendig. Jeg vil ikke råde deg til det men jeg ville ha koplet fra vifta og sett hva som skjer.
Klikk her for å spør bilmekanikeren