vectra B- kald motor

Har ett lite mysterium som har plaget bilen i 6 år.
Tempen går opp til 80 grader, detter så ned til ca 70, går sakte opp til 80 grader igjen.
Byttet termostat (biltema), den åpner på ca 92 grader (testet før montering og ganske nylig ved å sakte koke den).
Kokte også den originale temoostaten og den åpnet tidligere (ca 85 grader).
Kjølevifta har alltid startet når viseren viser ca 100 grader så tempgiver skal være ok, har likevel giver nylig, uten forandring.
Hvis jeg legger en pappplate foran radiator så blir den raskt varm, problemet da er at den etter en stund blir for varm og stiger til 110 grader.
Jeg skjønner ikke hvordan tempen plutselig kan dette fra 80 grader når koking av temostat åpner på 92 grader!
På ett eller annet mystisk vis virker det som vann må sirkulere i radiatoren uten at temostat er åpen, men det er jo plent umulig...

Svar:  
Vel.. må jo si du har hatt meget stor tolmodighet som har hatt dette i 6 år.  At tempen går opp før termostat åpner er jo riktig men 70 grader er litt lav arbeidstemperatur som påvirker forbruket. 92 grader er jo en grei termostat som jeg tror de fleste bruker i dag på alle årstider.  Dette må jo ha med signaler til vifta som jeg forstår er el. styrt -at denne starter før motoren er driftsvarm? Uansett en for kald motor bruker mer drivstoff en enn driftsvarm pluss at den slites mer enn nødvendig. Jeg vil ikke råde deg til det men jeg ville ha koplet fra vifta og sett hva som skjer.
Klikk her for å spør bilmekanikeren

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.