Saab 9-5

Saab 9-5Nye Saab 9-5 er en bil i tiden med spennende eksteriør og sportslige kjøreegenskaper. Både Sedan- og Estatemodellen er fornyet. De har fått en rekke forbedringer innen design, kjøreegenskaper, sikkerhetsutstyr og motorutvalg som kommer til å styrke Saabs posisjon i toppklassen.

Kundene kan nå velge mellom to sportslige turbodieselmotorer til Saab 9-5. Den ene er en helt ny 3,0 liters V6 TiD med direkte innsprøytning og common rail teknikk, som yter 176 hk. Den andre er en fornyet versjon av Saabs 2,2 liters firesylindrede TiD-motor. Her er effekten 125 hk. Dette innebærer at Saab er med i konkurransen på det voksende markedet for dieseldrevne biler i toppklassen. Både nåværende og nye Saab-kunder som setter pris på dieselmotorer og den karakteristiske kjøreopplevelsen som en Saab med turbomotor gir, blir tilgodesett.


I tillegg til de nye turbodieselmotorene lanseres en sterkere versjon av Saabs ekstra kraftige motor for 9-5 Aero. Denne HOT (High Performance Output) 2,3 liters turbomotoren yter nå 250 hk. Totalt tilbys seks ulike motorer til nye Saab 9-5, samtlige med turbo.

Takket være en helt ny femtrinns automatisk girkasse som takler motorens dreiemoment på 350 Nm, får Aero-modeller med automatgir 20 Nm bedre dreiemoment. Denne femtrinns girkassen overvåker kontinuerlig hvordan den arbeider og tilpasser seg de rådende kjøreforholdene.



Eksteriøret er forandret med varsom hånd for å gi Saab 9-5 et mer sporty og tidsmessig utseende. Nye Saab 9-5 har klare lykter i plast. Nye bi-xenonlys, som setter en ny standard for belysning av denne typen, kan bestilles.

For kupéen lanseres et nytt og mer fleksibelt designprogram som kalles "Forms". Dette erstatter de tidligere modellbetegnelsene. Begrepet er lånt fra arkitekturens verden, og benyttes i forbindelse med beskrivelser av komfort, funksjonalitet eller sportslighet.

Det nye designprogrammet gir kundene mulighet til å skape en mer personlig innredning og utstyrsnivå i forhold til det motoralternativet de har valgt. Disse nye innredningsformene varierer fra renheten i svensk design, som tilbys i "Linear", til det mer tradisjonelle "Arc". Den sportslige varianten "Vector" formidler en følelse av hi-tech. "Aero" er forbeholdt det ypperste innen ytelser og leveres kun med 2,3 liter turbo med 250 hk.

Også chassiset er modifisert for å gi en sporty og levende kjøreopplevelse. Styringen er mer følsom og presis. For første gang leveres også et elektronisk stabilitetsprogram (ESP) som ekstrautstyr til en Saab-modell. Systemet er utviklet for å gi enda bedre kjørekontroll. ESP omfatter også forbedrede elektroniske, blokkeringsfrie bremser (ABS) og TCS antispinnsystem. Resultatet er et ESP-system som i følge Saabs ingeniører er det ledende på markedet.

Sikkerhetsdetaljene i 9-5, som bygger på Saabs virkelighetsbaserte sikkerhetstenkning, er ytterligere oppgradert. Nye Saab 9-5 har såkalte intelligente kollisjonsputer som gir optimal aktivering. Bilbeltesystemet er forbedret og kupéen har fått mer støtabsorberende materiale i innertaket. Det gir bedre beskyttelse for hodet dersom bilen skulle velte. Interiøret tilfredsstiller nå de nye bestemmelsene i USA: "Free Motion Head-test". Videre er beskyttelsen for knærne til fører og forsetepassasjer forbedret. Saab 9-5 har fabrikkmonterte Isofix-fester for barneseter.

Når de kjørende nå er effektivt beskyttet gjennom bilbelter, kollisjonsputer og energiabsorberende soner, er det sannsynligvis lasten i bagasjerommet som vil forårsake den avgjørende skaden ved en kollisjon. Også det har Saab gjort noe med: Nye Saab 9-5 er konstruert for å motstå en belastning fra bagasjerommet på 80 kg ved en frontalkollisjon uten at baksetet bryter sammen. Ved en kollisjonskraft på 30 G forvandles 80 kg bagasje til 2 400 kg. Denne lasten vil trenge inn i kupéen med voldsom kraft dersom baksetet ikke er konstruert for å motstå presset.

- Vi har foretatt en rekke betydelige forandringer på stort sett alle områder innen bilutvikling og design, sier Peter Augustsson, VD ved Saab Automobile AB. - Dette gjør at nye Saab 9-5 skiller seg vesentlig fra den bilen vi presenterte i 1997. Saab 9-5 har fått mer sporty kjøreegenskaper, den har et mer moderne eksteriør og flere motoralternativer. Forbedringene gjør Saab 9-5 mer attraktiv.

- Vi blir nå mer konkurransedyktige på de europeiske markedene. Nye 9-5 vil fortsatt være valget for individualister som verdsetter svensk design, ingeniørkunst og Saabs sikkerhetsfilosofi Real-life Safety. For ikke å glemme den enestående kjøreopplevelsen det er å kjøre en turboladet bil, legger Peter Augustsson til. Nye Saab 9-5 kommer i salg fra september måned.

Kort om nye Saab 9-5
·  To turbodieselmotorer, hvorav en helt ny common rail 3,0 liter TiD V6 på 176 hk med maks dreiemoment på 350 Nm.

 ·  Seks motoralternativer fra 125 - til 250 hk, fra firesylindret turbodiesel til seksylindret bensinmotor med asymmetrisk turbo.

·  Toppmodellen Aero har fått effekten økt til 250 hk.

·  Forsiktige endringer i eksteriøret forsterker det sportslige preget ved nye 9-5.

·  Linear, Arc og Vector erstatter tidligere modellbetegnelser. Aero er fortsatt toppmodellen.

·  Omarbeidet chassis gir forbedret styrerespons og mer nøytrale kurveegenskaper.

·  ESP-stabilitetsprogram finnes som ekstrautstyr. Dette forbedrer førerens kontroll over bilen og kjøreegenskapene ytterligere.

·  Nye, ekstra effektive bi-xenon lykter kan leveres som ekstrautstyr.

·  Femtrinns automatkasse som tilpasser seg kjøreforholdene kan bestilles som ekstrautstyr.

·  Saabs sikkerhetssystem "Balanced forces" fordeler kollisjonskreftene til områder av kupéen der det er minst risiko for at de gjør skade.

·  Intelligente kollisjonsputer i forsetet med passasjersensor og avansert bilbeltesystem gir økt beskyttelse.

 Kilde: Saab

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.