Cadillac CTS

Cadillac CTSDen nye 3,2 liters V6 motoren som sørger for kreftene i CTS i Nord-Amerika er en helt ombyggget versjon av 3-literen i dens forgjenger. Motoren yter 220 hk ved 6000 o/min og maks dreiemomenter 295 Nm ved 3400 o/min. Motoren er revidert for å gi forbedrede kjøreegenskaper, ytelser, turtall og utslipp.

CTS bygger på Cadillacs hundreårige tradisjon med toppingeniørkunst og nyskapende design. Det skulpturerte, slanke chassiset har rene former, skarpe kanter og kryssende linjer. Designfilosofien viser tilbake til en tid da Cadillac ofte viste modig design. Denne arven startet i 1927 da Harley Earl, som senere ble første visepresident for design i General Motors, skapte LaSalle som den mindre kameraten til Cadillac.


- Mange minneverdige design satte Cadillac i en særklasse, fjernt fra andre luksusbiler, i vårt første hundreår, sier Mark R.LaNeve, administrerende direktør for Cadillac. – CTS vil vekke oppsikt i et segment som forfiner snarere enn definerer, bildesign. Den er en moderne tolkning av de slående vakre bilene som Cadillac ble berømt for. Kort sagt, den er en klassisk Cadillac for det 21. århundre.

I tillegg til sitt ekspressive design, knyttes CTS til Cadillacs historie med sine ytelser. Bygget med en helt ny arkitektur for bakhjulsopphenget, blir Cadillacs kraftige nye sedan tilgjengelig med manuell giring koblet til en 3,2 liter V6'er som tar den fra 0-100 km /t på mindre enn syv sekunder. CTS representerer også ett idevannskille i Cadillacs navnepolitikk. Selv om Cadillac er kjent for å ha døpt noen av de mest kjente bilnavn i bilhistorien, er tiden kommet for at navnet skal reflektere Cadillacs globale tilstedeværelse.

- Som en del av vårt globale initiativ vil denne bilen bli solgt sammen med andre Cadillac hos bilforhandlerne i Europa og Asia, sa LaNeve. - Kunder i andre deler av verden er vant til alfanumeriske navn på bilene, og etter hvert vil alle våre modeller ha navn som reflekterer vår globale natur.

Et design som står for "kunsten" i "Kunst og vitenskap" Designteamet ga CTS et helt eget utseende, typisk amerikansk. Det reflekterer dagens designfilosofi, først vist med konseptbilen Evoq. Et design som fører tankene til amerikansk teknologi og vitenskap. Med computerskapte former samt high-techmaterialer og tekstiler inspirert av romteknologien, er designet et eksempel på avansert teknologi og enestående faglig dyktighet. For CTS er resultatet et spesielt eksteriørdesign med kryssende linjer, et kort overheng foran og skarpe kanter som gir en diamantlignende kvalitet. Men i en ren, ukunstlet presentasjon.

Interiøret har alle den komfort og alle de bekvemmeligheter som luksuskunder forventer. Det er brukt varme og innbydende materialer og farger. Tre er benytte bare på områder der kunden vil komme i berøring med det, som i rattet, girspakkulen og dørhåndtakene. Interiørdesignerne vurderte ulike interiørmuligheter for å bestemme hvordan de kunne skape den mest harmoniske og bekvemme kupéen. Vekten ble lagt på godt håndverk og moderne luksus.

Nytt drivverk og chassis testet på Nürburgring CTS'chassis er nyskapt fra bunnen av med en enestående konstruksjon av bakhjulsopphenget, basert på Sigma. Sigma-arkitekturen er spesielt designet for bakhjulsdrevne biler. Det kan også tilpasses firehjulsdrift. Den gir et robust, fleksibelt understell for CTS.Sigma ble testet på Nürburgring, men mest utfordrende racerbanen i verden.

Den nye 3,2 liters V6 motoren som sørger for kreftene i CTS i Nord-Amerika er en helt ombyggget versjon av 3-literen i dens forgjenger. Motoren yter 220 hk ved 6000 o/min og maks dreiemomenter 295 Nm ved 3400 o/min. Motoren er revidert for å gi forbedrede kjøreegenskaper, ytelser, turtall og utslipp. Mens de flesteV6-motorer i dag har 60 graders vinkling, valgte CTS-teamet en 54-graders krengevinkel, tilpasset kravene til pakking i motorrommet. 54-graders vinkel mellom sylindrene er enestående blant GMs V6-ere med fire kamaksler. Denne kompakte pakkingen gjør at motoren passer både for montering på langs og på tvers.

Motoren er koblet til en femtrinns manuell eller automatiskgirkasse. Den manuelle girkassen er levert av Getrag og er et bevis på at Cadillac ville gjøre CTS til en ekte kjørebil. Getrag er kjent for holdbarhet, smidighet og presise girskift.

Den femtrinns, elektronisk kontrollerte automatiske girkassen,5L40-E Hydra-Matic er nykommer hos GM. Den er avansert, lett og kompakt og har et komplett sett avanserte elektroniske kontrollprogrammer. Disse inkluderer en girskiftknapp som gjør det mulig å velge mellom Sport, Vinter og Økonomi-stilling. Girutvekslinger som tilpasser seg føreforhold og kjørestil, veigrep, motorens turtall under girveksling og beskyttelse av drivverket. Også en annen elektronisk innretning er ny for GM: motorbremsing på alle fire hjul. Dette gir den samme sporty følelse som ved manuell giring. I stillingen "Sport" identifiserer girkassen ønsket fra føreren om høy fart og holder giret hele tiden gjennom en kurve etter at føreren har løftet foten fra gasspedalen.

Kvalitet som et salgsargument Når du vil måle deg med de beste, må du matche deres kvalitet også ellers blir resten et diskutabelt punkt. Med dette klart for seg, har Cadillac satt seg som mål å bygge CTS etter aller høyeste standard. Blant fordelene er bilens nye arkitektur, og den nye, avanserte fabrikken til 560 millioner dollar, Lansing Grand River (LGR) i Lansing, Michigan.

Kilde: GM Norge

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.