Nye Hyundai Coupe

Nye Hyundai CoupeDen nye Hyundai Coupe er blitt en totalt nydesignet bil, basert på Hyundais europeiske designkonsept EURO I som ble lansert på bilutstillingen i Genéve i 1998. For det norske markedet er to modeller og motoralternativer aktuelle; den rimeligste en 1,6 liters versjon, mens toppmodellen GLS har en 2,7 liters V6-motor under panseret.

Vi snakker sportsbiler og sportslig innstiling til biler og bilkjøring. Og den nye Hyundai Coupe er en rå blanding av spennende ytelser og sporty, muskuløst utseende. I følge designansvarlig er dette bare begynnelsen; signaler om hvilken vei Hyundai kommer til å gå i Europa i fremtiden.
Hyundai leverer begge deler til sportsbilfrelste - enten du er økonomisk innstilt men liker å ha et sporty utseende på bilen din, eller du er en kompromissløs sportsbiltilhenger, "hekta" på brummende cruising på brede motorveier og perfekt veigrep på smale fjelloverganger.


Den nye Hyundai Coupe GLS leveres i to utgaver i Norge. Den rimeligste (fra 229.950,-) er en 1,6 liter, fire-sylindret utgave med 105 HK, mens toppmodellen GLS (fra 379.950,-) og har en 2,7 liter V6 med 167 HK. Det er kun det rent kraftmessige - bilen er en nyvinning i design alene. Med en luftmotstandskoeffisient på bare 0,342 slår den konkurrenter som Audi TT og Ford Cougar.

Som markedsleder i denne klassen i Norge er det naturligvis en glede for Hyundai å kunne erstatte en suksess med en bil som også har vinnerpotensiale; la oss raskt gå gjennom noen nøkkelpunkter ved årets Coupe:

  • Den er større; lengre, bredere og høyere enn sin forgjenger.

  • Automatisk klimakontroll er standard - og den reagerer automatisk på forurensning, f.eks. i tunneler o.l. Da endrer den modus til resirkulering, helt til sensorene forteller at luften utenfor igjen er ren nok.

  • Begge modellene leveres med fire høyttalere som standard.

  • Lydisoleringen er sterkt forbedret.

  • V6-modellen leveres med sort skinninteriør.

  • Delbart baksete (50/50) og stor åpning bak gjør Coupe praktisk - ikke bare sporty.

  • Skivebremser på alle fire hjul, ABS. Kontinuerlig traction-kontroll på V6-modellen.

  • 4 kollisjonsputer

    Interiør og eksteriør som kler hverandre
    Karosseriet er utviklet på basis av EURO I, Hyundais design-studie for deres satsning på Europa som et toneangivende marked i merden. Helt siden presentasjonen av EURO I i 1998, har man arbeidet hardt for å virkeliggjøre visjonen om den europeiske Hyundai. Den nye Hyundai Coupe er det første resultatet av denne drømmen, og viser hvordan Hyundai satser på å bygge europeisk smak og designsans inn i biler for det europeiske markedet.

Utvendig er det ett ord som beskriver bilen best: "Dynamisk". Frekke, kantete linjer avrundes for å gi et kompakt, muskuløst inntrykk. Kraftige hovedlys og lavt plasserte, separate tåkelys integrert med luftinntaket. Baklyktene er samlet i en glassenhet som inneholder bremselys, parklys, ryggelys og tåkelys. Luftmotstand er nevnt tidligere - kast et blikk på bildene av bilen, så skjønner du hva vi mener med dynamikk.

Lengre, bredere!
Hyundais eget olympiske motto betyr at den nye Coupe har økt i størrelse i forhold til sin forgjenger. Den er faktisk i stand til å bygge bro over kløften mellom tradisjonelle sports-kupéer som Toyota Celica, Opel Astra eller Ford Cougar, og kompaktmodeller som Opel Tigra og Ford Puma. Den har større akselavstand enn Tigra og Puma, er lengre enn Celica og Astra, og bredere enn Celica og Honda Prelude. Og den har utsene med seg.

Ny girkasse
Mens 1,6-modellen leveres med fem-trinns manuell girkasse, kan kjøperne av V6-modellen glede seg over noe større valgmuligheter. Den nyeste girkassen fra Hyundai, en seks-trinns versjon, er standard i V6-modellen. Mot et tillegg kan denne også bestilles med fire-trinns Shiftronix automatkasse.

Sikkerhet
Siden ingen kan garantere hva de andre bilførerne kan finne på, er den nye Coupe utstyrt med det siste i aktiv og passiv sikkerhet. Front- og sidekollisjonsputer er standard. Den er også konstruert med et sju-veis energiflyt-system for å kanalisere kollisjonskreftene til spesielle deformasjonssoner. Bilen har 4 kollisjonsputer.

Et utvalg tekniske spesifikasjoner


Motorer og ytelse:
Hyundai Coupe GLS er utstyrt med en 1,6 liter, firesylindret Alpha II DOHC-motor som leverer 77kW (105 HK) v/5.800 omdreininger, og et robust 143 Nm dreiemoment v/4.500 omdreininger, samt en toppfart på 185 km/t. Akselerasjon fra 0 til 100 på 11,6 sekunder med en fem-trinns, manuell girkasse.
Toppmodellen, V6, er utstyrt med en 2,7 liter Delta V6 som gir 122,9kW (167 HK) v/6.000 omdreininger og et dreiemoment på 245,1Nm v/4.000 omdreininger, toppfart på 220 km/t med en seks-trinns, manuell girkasse. 0 - 100 km/t går unna på 8,2 sekunder.

Dimensjoner:
Lengde: 4.395 mm.
Bredde: 1.760 mm.
Høyde: 1.330 mm.
Akselavstand: 2.530 mm.
Sporvidde: 1.490 mm.
Svingradius: 5,44 meter.
Bremser: Ventilerte skiver foran, helstøpte skiver bak.
Bagasjerom: Volum 418 liter (SAE)/ 312 liter (VDA), innlastingshøyde kun 725 mm for lettere adkomst ved lasting og lossing.
Støtdemping: Gass-dempere (nitrogen).

Innvendig kan man si at det er en god harmoni mellom den analoge fortiden og de digitale fremtiden. Mellom de store hovedinstrumentene finner du den digitale kjørecomputeren, et hendig standardinstrument som inkluderer kilometerteller, trippteller, gjennomsnittsfartsmåler, trip-timer og DTE (avstand til tomt for drivstoff)-måler.
Recaro forseter med ekstra lange seteputer og store side- og lårstøtter skaper den rette blandingen av komfort og sporty tetthet. Fargemessig domineres interiøret av sort og metall - en lett dash futurisme blandet med avslappet eleganse.
 

Hva teller mest - stil eller krefter?

Kommentarer   

#1 Roger Holdorf 30-10-2009 13:57
Hei!
Vet du hvordan jeg kan få tak i type godkjennings papirer for Hyundai Coupe 2,7 mod 2003

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.