Opel Zafira OPC

Opel Zafira OPCKan en flerbruksbil også være en sportsbil?Ja, mente spesialistene ved Opel Performance Center - og skapte Opel Zafira OPC. Denne sportsutgaven får krefter i overflod fra en 2,0 liter turboladet motor som yter 192 hk. Spesielt hjuloppheng matcher ytelsene. Og dsignerne har oppgradert både interiør og eksteriør med sporty detaljer og utstyr. Nyskapningen har samme fleksible setesystem som har gjort Zafira til en bestselger. Den kan forvandles fra syvseter til toseter i løpet av 30 sekunder.

De eksepsjonelt dynamiske ytelsene kommer fra en firesylindret 2,0 liter 16V turboladet ECOTEC-motor. Systemet med integrert turbolader gir overlegne kraftreserver. 0 til 100 km/t går unna på bare 8,2 sekunder og toppfarten er 220 km/t. Samtidig har du krefter i reserve selv i femte gir. Maks. dreiemoment på 250 Nm nås ved et motorturtall på bare 1950 o/min, og dette høye nivået kan holdes til nesten 5400 o/min. Likevel er forbruket moderat med 1,0l/mil (MVEG), og utslippene tilfredsstiller kravene i Euro 4.

Hjulopphenget av typen DSA (Dynamisk Sikkerhet) er modifisert for å matche kreftene. Zafira OPC har 7,5 x 17 lettmetallfelger med225/45 R 17 dekk. Elektronisk stabilitetsprogram (ESP) med integrert antispinnkontroll er standard.

Zafira OPC er et bevis på at en sportsbil ikke trenger den spesielle karosseriformen vi gjerne forbinder med slike. Det fascinerende ved dette nye konseptet at bilen utfører begge roller uten kompromisser. På den ene siden er Zafira OPC en fleksibel flerbruksbil med kompakte dimensjoner, et kreativt system forutnyttelse av plassen, dynamisk styling og gode kjøreegenskaper. Disse egenskapene har gjort Zafira til en bestselger i sin klasse. På den andre siden er den en fullblods sportsbil med turboladet motor som setter høye standarder i ytelser og raffinement.


Et elegant og dynamisk design gir indikasjoner på at her er det en kraftpakke under panseret. Opel Zafira OPC kjennetegnes ved et ekstra langt støtfangerskjørt med store luftinntak, ekstra kraftige støtfangere og sidekanaler samt de imponerende 17" felgene med 225/45 R 17 dekk. Opprinnelsen vises ved OPC-logoer på grillen og hekken samt "Turbo-merker" på A- og B-pillarene.

Innvendig har Zafira OPC spesielle Recaro-seter foran, klimakontroll og en omfattende sikkerhetspakke. Denne omfatter blant annet kollisjonsputer og sidekollisjonsputer foran, hodekollisjonsputer for de to første seteradene, hodestøtter for tre seterader (aktive for forsetene) samt pedaler som frikobles i tilfelle av en frontkollisjon. Både Recaro-setene og setene på 2.og 3. seterad er trukket i mykt lær.

Det er en ny og morsom opplevelse å kjøre en flerbruksbil som har all den kraft du trenger ved en forbikjøring, og et eksteriørsom gir signaler om sporty kjøreegenskaper.

Kilde: GM-Norge

Kommentarer   

#1 Bjørn 27-07-2008 21:49
Heisann. du lurte på om det gjekk ann og montere inn dumpventil og kn-filter i ein opel zafira opc

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.