Lexus LS430

Lexus LS430En ny definisjon av bil-perfeksjonisme Den helt nye LS430 er en forbedring på alle områder, og setter en ny kvalitetsstandard LS430 har den laveste luftmotstanden, med en koeffisient på Cd 0.26
Interiøret er stillere, rommeligere og stiligere Endret avfjæring gir bedre stabilitet, kjøreegenskaper og respons - og samtidig enda mykere kjøring LS430 tar i bruk noen av de mest avanserte teknologiene som finnes, og er først ute i verden med noen av dem

Lexus har nok en gang redefinert bilmarkedets oppfatning av en luksusbil, ved introduksjonen av den helt nye LS430 i Europa. For ti år siden satte første generasjon Lexus en ny standard for ytelse, kvalitet, luksus og lydnivå. Nå har Lexus utviklet en ny LS430, tredje generasjon av dette flaggskipet, som er like langt foran dagens konkurrenter som den originale utgaven var i sin tid.


"Den originale LS400 sjokkerte bilverdenen. Den satte helt nye standarder for raffinement, innebygget kvalitet, pålitelighet, støynivå og levetid. Den ble en målestoff for mange av konkurrentene", mener produktsjef Ian Mathews i Lexus Europe. "Med Lexus LS430 siktet vi mot å forbedre alle disse sterke punktene".
Derfor byr nye LS430 på en enda mer forfinet kjøreopplevelse, takket være en enda stillere motor, og et understell som er utviklet for bedre kjøreegenskaper og komfort.  Forbedringer  i drivlinjen sikrer at kreftene leveres så mykt som mulig til drivhjulene. Det er langt enormt mye inn på å sikre den laveste luftmotstandskoeffisienten i luksusklassen, slik at bilen kan bli enda stillere og samtidig mer økonomisk med drivstoffet.
Plassen innvendig er større, takket være økt akselavstand, selv om de utvendige målene er omtrent som før.
"Det er ikke en eneste liten bit av denne bilen vi ikke har forsøkt å forbedre. Vi har spurt oss selv: Hvordan kan vi gjøre kundene enda mer tilfredse?", mener Ian Mathews. "Derfor lansere vi en bil som setter nye standarder i avanserte kjøreegenskaper, kvalitet og komfort".

Motor og drivlinje

Motoren i LS430 er en 4,3-liter V8 med 32 ventiler og doble kamaksler med VVT-i. Den yter 281 HK ved 5600 omdreininger, og har et maksimalt dreiemoment på 417 Nm ved 3600 omdreininger.  Den er koplet til en femtrinns datastyrt automatgirkasse, som sikrer akselerasjon fra 0-100 km/t på bare 6,7 sekunder og en toppfart på 250 km/t. Til tross for sin høye ytelse klarer motoren utslippskravene i de kommende Trinn-4 som skal gjelde fra 2005.

Motorstyringssystemet er blant de mest avanserte på markedet, det kontrollerer bensininnsprøytning og tenning med et tusenedels sekunds nøyaktighet. VVT-i-teknologien eliminerer det tradisjonelle kompromisset mellom høyt moment ved lave turtall og høy ytelse ved høye turtall. Systemet gir optimale ventilåpninger under alle forhold.

I tillegg til å øke effekten betydelig har Lexus-ingeniørene også klart å redusere vekten av motoren, og spesielt vekten av bevegelige deler som for eksempel stempler. Sammen med redusert friksjon i motoren sikrer en betydelig reduksjon i forbruk og utslipp. Bruk av blyfrie legeringer i ventilseter og andre komponenter bidrar også til bedre miljø.

Automatgirkassen i LS430 er av typen Super 5-trinns ECT (Electronically Controlled Transmission). Det er en intelligent automatkasse, som kan tilpasse girskiftingene etter kjørestil og veiforhold. Girkassen er koplet til det avanserte motorstyringssystemet, slik at momentet fra motoren kan tilpasses, og unødige girvekslinger unngås.
En annen finesse: Systemet kan gjenkjenne oppover- og nedoverbakker. Når det kjøres oppover vil systemet hindre unødige nedgiringer, når det kjøres nedover vil det automatisk velge et lavere gir som sikrer motorbrems.
Ellers byr LS430 på en rekke andre avanserte systemer. Tractionkontroll og en  spesiell snømodus, er standard.

De avanserte systemene sikrer en meget myk akselerasjon, som oppnås ved et mykt trykk på gasspedalen. Unødige girskift unngås, og systemet benytter motoren enorme dreiemoment fullt ut. Drivlinjen i Lexus LS430 er blant de mest avanserte i verden, og leverer kjempekreftene så mykt og fint at det overgår toppnivået i klassen. LS430 er en meget sprek, men samtidig stillegående og bensingjerrig bil. Det nye understellet sikrer stabilitet under alle veiforhold, og kjøringen er alltid komfortabel, på toppnivå selv i luksusklassen.
Karosseriendringene sikrer en enda bedre vektfordeling i LS430, den er nå 52/48 % foran og bak. Svingradiusen er bare på 5,2 meter, noe som sikrer lettere manøvrering. Hjulopphenget foran og bak er utviklet for å sikre eksepsjonell stabil og komfortabel oppførsel, selv under de verste veiforhold. Den økte akselavstanden bidrar også til enda bedre stabilitet, mens lavere uavfjæret vekt gir ytterligere komfortforbedring.

Lexus LS430 kan leveres med elektronisk kontrollert avfjæring, etter et spesialutviklet system, som sikrer konstant bakkeklaring under alle forhold. Bilen kan heves 20 mm når veiforholdene tilsier dette, og senkes automatisk i høye hastigheter.
Dekkene i dimensjonen 225/55R 17 er spesialutviklet for LS430, for å kombinere maksimalt veigrep i skarpe svinger, gode egenskaper på våt vei og lav rullemotstand. De er satt på nye syveikers lettmetallsfelger.

Kilde: Toyota

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.