Opel Speedster

Speedster er bygget for bilentusiaster som bevisst gir avkall på komfort for å oppnå enkompromissløs sportsbilopplevelse. Sprinten fra null til 100 km/t tar bare 5,9 sekunder, Speedster når en toppfart på 217 km/t og er en demonstrasjon på kvikkhet og veigrep på svingete veier.

Opel SpeedsterOpel Speedster 

Den gir kompromissløse kjøreopplevelser og er en pionér på flere områder. Toseteren Opel Speedster er den første sportsbilen med midtstilt motor fra Opel. Den er også først med chassis og karosseri i aluminium og kompositte materialer. Speedster er bygget for bilentusiaster som bevisst gir avkall på komfort for å oppnå enkompromissløs sportsbilopplevelse. Sprinten fra null til 100 km/t tar bare 5,9 sekunder, Speedster når en toppfart på 217 km/t og er en demonstrasjon på kvikkhet og veigrep på svingete veier.

Speedster er like heftig å se på som å kjøre

Tettsittende sportsbil Det synlige chassiset i aluminium dominerer det minimalistiske interiøret i den tettsittende toseteren. Instrumenteringen er begrenset til et minimum med turteller og speedometer samt LCD display forkilometerteller og bensinmåler. Skulpturerte sportsseter gir kroppen riktig støtte. Detaljene understreker at du kjører ensportsbil: lær trukket ratt, girspak kule i aluminium og startknapp, Roadsteren kan bestilles med skinntrekk i sort, blått, rødt eller beige.

 

Selv om Speedster er kompakt, er målene ganske forskjellige fra en typisk "småbil". Med 1117 mm er den totale høyden ekstremt lav, et inntrykk som forsterkes av bredden på 1708 mm og sporvidde foran og bak på hhv. 1450 og 1488 mm. Akselavstanden på 2330 mm er relativt lang for en sportsbil med midtstilt motor, mens lengden på3786 mm ligger nær opptil lengden på nye Opel Corsa. Opel Speedsters bagasjerom, som ligger bak motoren, er større enn det ser ut til fra utsiden og har nok plass til helgebagasje for to(206 liter, VDA).

Det er første gang Opel kombinerer et chassis laget av deler i ekstrudert aluminium med et karosseri satt sammen av press-støpteplater i glassfiberarmert materiale. Slik har ingeniørene oppnåddd en ekstremt lave vekten på 945 kg, og likevel beholdt meget godvridningsstivhet. De utvendige flatene er så jevne og glatte at de er klare for lakkering uten ytterligere behandling. I tillegg til ål egge grunnlaget for høy aktiv sikkerhet, gir denne teknologien også utmerket passiv sikkerhet for passasjerene. De er omgitt av det stabile alu-chassiset, mens kollisjonspute for føreren og pyrotekniske setebeltestrammere gir ytterligere beskyttelse. En "støtboks", laget av en stiv og lett syntetisk struktur tilsvarende den som benyttes i Formel 1, absorberer energi på en meget effektivmåte.

Girutveksling skjer ved den nye femtrinns girkassen som først kom i Vectra 1999. Det presise girskiftet skjer via kabel. Designet med tre drivaksler gjør girkassen ekstra lett.

Chassiset 
Chassiset har doble, tverrstilte triangelarm er ved alle firehjul. Avansert geometri gir optimal kontroll over hjulene og maksimerer derved veigrep og kjøreegenskaper. Bred sporvidde, lavt tyngdepunkt og presis styring bidrar ytterligere til Speedsters meget gode egenskaper ved kjøring på svingete vei. Fire ventilerte skivebremser, 288 mm i diameter, gir kraftig oppbremsing. ABS er standard. Aluminiumfelgene på 17" er 5,5" brede foran og 7,5" bak. På felgene sitter spesielt utviklede Bridgestone Potenza dekk,175/55 foran og 225/45 R17 bak.

En plate på instrumentpanelet viser den enkelte bilens produksjonsnummer. Slik understreker Opel hvor eksklusiv Speedster er. Spesielt utvalgte verksteder vil sørge for tilsvarende høyt nivå på servicen. 800 Opel-forhandlere rundt om i Europa er utpekt til å selge og yte service på Speedster. Deres salgspersonell og mekanikere må delta i et spesielt treningsopplegg.

Samarbeid med Lotus Engineering Den nye sportsbilen kan takke Lotus Elise for opprinnelsen til sitt konsept. Beslutningen om å samarbeide med Lotus Engineering kom på et tidspunkt da Opel forberedte sin største modelloffensiv i løpet av sine hundre år som bil produsent. Den ble tatt fordi filosofien bak den engelske roadsteren i stor grad stemmer med Opels egne mål, og fordi Opel, etter at konseptbilen Speedster ble møtt med stor entusiasme på bil utstillingen i Genève i 1999, ønsket å komme i gang med produksjon så raskt som mulig. Speedster settes sammen av Group Lotus i Hethel i England, der de velrenommerte engelske sportsbilspesialistene og konsulentene har bygget biler siden 1967.Opels spesialister samarbeider med sine kolleger i Lotus for å sikre at selskapets retningslinjer og prosesser blir benyttet i produksjonen. I tillegg testes bilene på testbanen like ved

En annen overraskelse ved Opel Speedster er prisen. Med en pris på ca 425 000 kroner er det mulig at vi får se den særpregede roadsteren også på norske veier. 

Stillegående, lett og sterkt. Også drivverket karakteriseres av kombinasjonen lav vekt og høye ytelser. Speedster får kreftene sine fra det førstemedlemmet i den helt nye generasjonen aluminiummotorer i ECOTEC-serien, den firesylindrede 2,2 literen som kom på det europeiske markedet med Astra Coupé våren 2000. Motoren er heltlaget i aluminium og veier bare 138 kg (DIN 70020A). I Speedster yter ECOTEC-motoren 108 kW/147 hk ved 5 800 o/min. Maks.dreiemoment er 203 Nm ved 4 000 o/min, og 90 % av dette er tilgjengelig allerede ved 1900 o/min. Opels nye sportsbil bruker0,85 liter/mil (MVEG) og tilfredsstiller utslippsstandarden Euro 4.To kontraroterende balanseaksler, som er integrert i motorblokka, garanterer ekstra stillegående gange. Og motoren krever minimaltvedlikehold: Du trenger bare å skifte olje, oljefilter, luftfilter og tennplugger.

Filosofien bak Speedster 
Kan beskrives med ordene "minimal vekt, masse muskler, maksimal kjøreglede". Et design der ingeniørene harlagt stor vekt på lett konstruksjon med lette materialer spiller sammen med en høyeffektiv ny motor for å gi Speedster dens imponerende ytelser. Den firesylindrete ECOTEC-motoren i aluminium med et volum på 2,2 liter yter 108 kW/147 hk, bruker 0,82 liter per mil (MVEG normen) og tilfredsstiller kravene i utslippsstandarden Euro 4.
Sier Hans Dermant, administrerende direktør ved Opels International Technical Development Center. "Under utviklingen av Speedster var kjøredynamikk hele tiden første prioritet. Den ekstremt lave vekt en på 945 kg, et lavt tyngdepunkt, konsentrasjon av vekt midt i bilen, racing hjuloppheng, bremsene og styring uten servohjelp gjør den tilet eventyr på svingete veier".

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.