Evoq Roadster

Når form er en konsekvens av funksjon, kan man tillate seg å skape en form som både er dristig og svært annerledes. Med introduksjonen av den luksuriøse toseteren Evoq, gir Cadillac konkret form til sin visjon om å være en global ener innen både design og teknologi. Evoq er en bakhjulsdrevet toseter med nedfellbart tak. Krefter i overflod hentes fra en ekstra sterk versjon av neste generasjon Northstar V8 motor, utstyrt med intercooler og kontinuerlig styring av ventilene.

Evoq RoadsterEvoq Roadster

 

Evoqs oppsiktsvekkende design skjuler en rekke avanserte, men fullt gjennomførbare teknologiske nyheter. Noen er allerede tilgjengelig, andre under utvikling. Nyhetene inkluderer Night Vision eller "nattsyn", varselsystem for hindringer ved rygging, kameraer som erstatter utvendige speil, samt vertikalt festete hjul og dekk. Andre nyheter er et mobilt multimedia-anlegg med e-post, underholdning og navigasjonssystem. Og alt styres av stemmen din.

Visuelle karaktertrekk fra Evoq vil også bli å finne i fremtidige modeller fra Cadillac. Vesentlige detaljer er den iøynefallende midtlinjen som følger hele karosseriet, trapesformet hekk, vertikale front- og baklykter, bremselys over hele bakvinduets bredde - og den klassiske Cadillac grillen.

Karosseriet er lakkert i Argentanium, en blyfarget lakk med nyanser fra lette til tunge toner, som tar seg helt forskjellig ut under ulike lysforhold.

Filosofien "mindre er mer" understrekes ved at Evoq ikke har utvendige dørhåndtak. Dørene låses opp og åpnes med fjernbetjening. Dette bidrar til Evoqs rene profil, samtidig som det gir bedre aerodynamikk. Med et lite knappetrykk forsvinner taket inn under bakvinduet og hekken og folder seg sammen under et deksel.

Sterk basis
Evoqs chassis domineres av to solide hydroformede bjelker som går fra fronten til hekken på bilen. Denne nyutviklede bjelken gir Evoq en meget stiv struktur, som igjen gir et godt grunnlag for høye hastigheter, enten taket er oppe eller nede.
Selv om Evoq med sine 4282 mm er kortere enn de fleste andre tosetere i toppklassen, har den en forholdsvis lang akselavstand, 2756 mm. Dette gir kort overheng både foran og bak, sammen med en lang dash-til-aksel-profil som er typiske for klassiske sport-/luksusbiler.

Evoq er fullspekket med fremtidsteknologi som skal gi presise styreegenskaper uansett vær- og føreforhold, aktiv sikkerhet og info-underholdning. Ny teknologi skal også gi reduserte utslipp og mindre drivstofforbruk enn for motorer av samme styrke.

Forhåndsvisning av Northstar Teknologi
For første gang skal den berømte Cadillac Northstar V8 motoren settes inn i en bakhjulsdrevet bil. Den nye 4,2 liter V8 motoren i aluminium er kronet med en fullt integrert, kombinert supercharger/intercooler, som GM har søkt patent på. Den kommer videre med en firekams, kontinuerlig variabel åpning/lukking av ventilene, pluss nye lavfriksjons ventildrivere. Resultatet er et bredt tilgjengelig dreiemoment over et stort turtallsområde. Effekten er 405 hk (302 kW) ved 6 400 o/min og 522 Nm ved 4 000 o/min. For å matche de økte kreftene har motoren kamaksel i stål, ekstra kraftige stempler/stempelstenger og firelags toppakning.
Motoren er kombinert med GMs 4T60Le elektronisk styrte girkasse som gir girskift tilsvarende en manuell girkasse ved sportslig kjøring.

En ny versjon av Cadillacs stabilitetssystem, StabiliTrak, er utviklet for Evoqs bakhjulsdrift, spesielle hjuloppheng og unike hjul og dekk. Følere fungerer i samspill med bilens hjuloppheng, styring, ABS og antispinnsystem for å hjelpe føreren å beholde kontrollen i en unnamanøver eller nødsituasjon.

Michelin Pax System
Evoq er den aller første luksusbilen som tar i bruk Michelins vertikalt festede hjul. Systemet ansees som det mest betydningsfulle fremskritt i dekkteknologi siden radialdekket. Michelin Pax System reduserer rullemotstanden og gir dermed lavere drivstofforbruk under normal kjøring. Designet gir ekstra sikkerhet dersom man skulle punktere, fordi dekket ikke løsner fra felgen. I tillegg får bilen et eksra sporty utseende, fordi man kan ha større hjul. Evoq har 19" foran og 21" bak.

Filosofien bak interiøret er "hendene på rattet, øynene på veien". Midt på konsollen er det montert to skjermer som viser bilder fra kameraene som erstatter sidespeilene. Disse er montert i dørene, spretter opp og erstatter speilene når tenningen slås på, og forsvinner inn i dørene når den skrus av. Skjermene på konsollen viser panoramabilder av det som foregår bak bilen.

Systemet som varsler om hindringer ved rygging, benytter en radar og to ultrasoniske følere i støtfangeren bak for å oppdage om Evoq kommer farlig nær en gjenstand. Når en hindring oppdages, varsler systemet føreren ved å lyse opp tre dioder på instrumentpanelet som samtidig indikerer hvor nær den er.

Computer i bilen
Et annet eksempel på nyskapninger i Evoq er Communiport, et revolusjonerende nytt system for multimedia og underholdning i bilen. Systemet, som gir trådløs kommunikasjon, databehandling og navigasjonssystem, leveres av Delphi Delco Electronics System.
Communiport integrerer radio, databehandling, navigasjon og trådløs kommunikasjon gjennom hands-free stemmeaktivering. Man kan sende og motta e-post og høre siste nytt.

For å hjelpe føreren til å holde øynene på veien og hendene på rattet, har Evoq betjeningskontroller på rattet og skjerm rett over frontruten. En ny teknologi, EyeCue, gjør det mulig å veksle mellom "Night Vision" og databehandling.

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.