Audi A8 6.0L Quattro

Audi A8 6.0L QuattroDen har vært på beddingen lenge nå er den her, Audis V-tolver, og den er et praktfullt og grensesprengene stykke maskineri.

De kompakte målene har krevd en del spesielle løsninger. Blant annet er veivakselen ekstremt kort og skal ha plass til 12 veivstaker. En annen spesialitet er at motoren har tørrsumpsmøring, noe som skal sikre perfekt smøring også under kraftig akselerasjon eller ved frisk svingkjøring.

Hver sylinderrekke har to rekker a tre sylindre med 15 graders V mellom de to rekkene. Både innsugings og eksosventilene har variable åpningstider, og innsugingsystemet har to voluminnstilliger, alt for å gi et gunstig dreiemoment over et bredt turtallregister. 450 Nm ved tomgangsturtallet og 550 Nm mellom 3500 og 4750 o/min gir en trekkkraft du ikke har opplevd i noen Audi tidligere, og mer enn også Mercedes S 600 kan by på. Kombinert med 420 villige hk gir dette prestasjoner konkurrentene fra BMW eller Mercedes ikke matcher. 0 til100 på 5,8 sekunder og 0 til 200 km/t på under 21 sekunder er ikke bare imponerende på papiret, det er nok til å parkere potente sportsbiler. Dette er tross alt en stor sedan. Audi har ikke nøyd seg med en vanlig A8, de har satt den nye V tolveren i den lange utgaven. Den er 13 cm lengre enn standardversjonen, men i uke 40 starter produksjonen av den korte A8 6.0 og prisen blir ca 100.000 lavere enn for dagens modell. Med femtrinns automatkasse med tiptronic og sportslig sjalteprogram er det lett å utnytte V tolverens kjempekrefter. Automatkassen svarer spontant på gasspedalens bevegelser og den tar raske kickdown fulgt av et fantastisk fraspark.

Jeg har aldri opplevd en serieprodusert sedan med akselerasjon i nærheten av denne bilens. Uansett hastighetsnivå er det alltid kjempekrefter til rådighet. Normale forbikjøringer går lett og uanstrengt. Når komforten ikke er helt på topp skyldes det ganske enkelt at A8 begynner å trekke på årene, både BMWs 7 serie og Mercedes`S Klasse har bedre komfort. Men når det gjelder kjøreegenskaper stiller A8 i en klasse for seg. Firehjulsdriften sørger for at drivkreftene fordeles slik at du kan utnytte motoren optimalt og gjør A8eren spesielt godt egnet for vinterføre. Stabilitetsprogram er standard, og det er det meste annet også. Skulle du likevel ha spesielle ønsker, kan Audis utstyrsspesialister Quattro GmbH innfri disse uten større problem. A8 er ikke den mest spennende bilen i klassen, heller ikke den mest moderne, men den har den råeste V tolveren og med firehjulsdrift er den også i stand til å utnytte kjempekreftene bedre enn noen konkurrent. Skal du ha den "råeste" V tolveren er dette bilen. Fra bladet BIL.

 

Audi A8 L 6.0 Quattro

Motor: 12 sylindret V-motor med to overliggende kamaksler pr sylinderrekke, fire ventiler pr sylinder, variabelt innsug og variable ventiltider. Kompresjon: 10,75:1. sylindervolum: 5998 ccm. Boring og slaglengde: 84,0 x 90,2 m.m. Effekt: 309kW (420 hk) v/6000 o/min. Dreiemoment: 550 Nm v/3500 o/min. Transmisjon: Firehjulsdrift. 5A.  Bremser: Ventilerte skiver foran og bak. ABS, EBD og ESP. Dekk: 245/45ZR18. Mål: Lengde: 516,4 cm. Bredde: 188,0 cm. Høyde: 143,8 cm. Akselavstand: 301,0 cm. Sporvidde f/b: 159,5/158,6 cm. Egenvekt: 2050 kg. Tillatt totalvekt: 2530 kg. Maks taklast: 100 kg. Bagasjerom: 525 liter (VDA). Tankvolum: 92 liter.

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.