Ny Nissan Z

Ny Nissan ZNissans Z-serie - verdens mest solgte sportsbil:

· 3,5-liters V6-motor. Bakhjulsdrift.
· Mer enn 260 hk - og 0-100 km/t på under 6 sekunder.
· Manuell 6-trinns manuell eller elektronisk kontrollert 5-trinns automatgir.
·
Lang akselavstand - bred sporvidde.

Nissans legendariske Z-serie - verdens mest solgte sportsbil - er klar for gjeninntreden på det amerikanske og kanadiske sportsbilmarkedet med planlagt salgsstart i midten av 2002. I tillegg opplyser Nissan Motor Co. Ltd. at de ønsker å tilby bilen til det Europeiske markedet med salgsstart i 2003.
Den ny Z-serien ble altså første gang vist på den internasjonale bilutstillingen i Detroit -det Europeiske publikum fikk anledningen til å ta bilen i nærmere øyesyn under den store internasjonale bilutstillingen i Genève i månedsskiftet februar/mars.



I 1996 ble produksjonen av den forrige Z-serien avsluttet, og entusiastene ventet spent på oppfølgeren: På bilutstillingen i Detroit i 1999 detonerte Nissan "bomben": Z-serien kommer tilbake - iallfall hvis den amerikanske designskissen og konseptmodellen slår an! Og pressen og publikum var overveldet. En elegant sportsbil - med umiskjennelige Z-trekk - ble en av 1999-utstillingens store suksesser, og Nissan bestemte seg: Z-serien skal settes i produksjon. Ikke fullt så "retro" som konseptmodellen - men fortsatt med Z-karakteristikker som "følelser", "topp ytelse", "topp kjøreegenskaper og kjøreglede" og "ekstremt mye bil for pengene".

"Z-DNA"
Konseptutviklingen - nå med navnet Z DNA (!) - har skjedd i et samarbeid mellom Nissans designsentre i USA og Europa, samt Nissans tekniske senter NTC i Japan. Resultatet er en helt ny Z - med ultramoderne aerodynamisk design, metall og lær i kupèen, "langbeint" med stor akselavstand og bred sporvidde, med 3,5-liters DOHC V6'er og mer enn 260 hk samt en sekstrinns manuell girkasse eller femtrinns elektronisk kontrollert automat. 0-100 km/t gjøres unna på under 6 sekunder. Foreløpig er Z-serien presentert som hatch-back, men Nissan planlegger også å produsere en åpen sportsbilversjon .

Internasjonalt designkonsept
-Målet har vært å designe og konstruere en kompromissløs sportsbil - en bil som virkelig "viser igjen" - og som tilbyr ytelser, kjøreegenskaper og komfort på høyde med de aller beste i klassen, men som koster fra under 30 000 dollar, sier Nissan-presidenten Carlos Ghosn: -Den nye Z-serien overgår vår forventninger, sier han fornøyd.

Kraftfull silhuett
Prinsippene med stor akselavstand og vid sporbredde har gitt gode muligheter for designerne: Z-karosseriet kan minne litt om en flykropp - med et "neseparti", en "cockpit" og en markant "hale". Silhuetten er relativt lav og flat, men likevel avrundet - både fra siden, samt for- og bakfra - og "binder" de tre delene sammen til en helhet.

Den høye bakparten gir meget god aerodynamikk, noe som gjør bakspoileren unødvendig, samtidig som bagasjeplass blir større.

-Vi har ønsket å gi et markant inntrykk av hurtighet, bevegelse og kraft kombinert med sikkerhet, stabilitet og høyteknologi, sier sjefdesigner Mamoru Aoki fra Nissans tekniske senter i Japan: -Z har samtidig et klassisk preg, mener han og minner om likhetstrekkene med den Z-modellen i 1969 - for eksempel frontlykteglassene - og med den siste 300ZX-serien fra 1996.

"Egoistisk interiør"
Hovedkonseptet for den nye Z-serien er utviklet av Nissans designsenter i California. Eksteriøret er i hovedsak signert Nissans amerikanske designsenter og det tekniske senteret i Japan, mens interiøret er et resultat av samarbeidet med Nissans europeiske designsenter:

Interiøret i den nye Z-modellen er utpreget "egoistisk" og levner ingen tvil om at dette er en ekte sportsbil - for sjåføren og èn passasjer - i en kombinasjon av moderne design og klassisk sportsbilinteriør. Skinn og metall er dominerende. De runde instrumentene minner om den første 240Z-serien, mens betjeningshendlene er ultramoderne.

Z-serien - en ny Nissan-suksess
-Den nye Z-modellen er et av de sjeldne eksemplene på en sportsbil som er planlagt, designet og produsert uten tanke på verken markedsnisjer eller kundeprofiler, avslutter Nissan-presidenten Carlos Ghosn: -Selv om vi allerede nå ikke vil røpe alle hemmelighetene, kan vi love at Z-serien blir sportsbiler som blir uhyre vanskelig å konkurrere med - både når det gjelder ytelser, kvalitet, kjøreegenskaper, komfort, kjøreglede og - ikke minst - pris, sier han og lover at Nissans nye Z-serie skal gjenerobre sin gamle dominans i sportsbilmarkedet.

Kilde: Nissan

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.