Ny Toyota Camry

Ny Toyota CamryEn helt ny Camry har Europa-premiere i Frankfurt. Den bygger på tidligere modellers suksess, men setter en frisk ny standard i den europeiske øvre mellomklassen. Den er Toyotas flaggskip.Nye Camry har sitt tydelige særpreg. Den er rommelig og komfortabel, og byr på suverene kjøreegenskaper.

Bedre innvendig plass
Plattformen er endret og akselavstanden økt, dermed har Toyotas ingeniører klart å lage klassens største innvendige plass.
Nye Camry har nesten sju prosent større kabinvolum enn forgjengeren, og byr på mer hode- og benplass. Bilen er 15 mm lenger enn forgjengeren, den er
4 815 mm lang. Bredden er 10 mm større, den er 1 795 mm. Mens høyden er økt med 70 mm til 1 500 mm.
Men ny Camry ser slank og målbevist ut, med sin litt aggressive front, svakt hellende frontrute og tydelige kilefasong. De bakre dørstolpene skråner også, slik at de nesten gir et kombipreg. Det synes ikke utenpå at ny Camry har et stort bagasjerom.
Ikke overraskende er den nye modellen aerodynamisk, med en luftmotstandskoeffisient på bare 0.28. Dette gir redusert vindstøy og lavere forbruk.


Motorer med høy ytelse
Ny Camry leveres med to motoralternativer, Volummodellen er en 2,4 liter 4-sylindret bensinmotor med VVT-i.  Den yter 152 Hk, og gir ny Camry en akselerasjon fra 0-100 på 9,4 sekunder med manuelt gir. Toppfarten er 210 km/t. Camry 2,4 han også leveres med elektronisk styrt automatkasse, og det er denne utgaven som blir mest aktuell i Norge.
Til tross for sin effekt og sine fartsressurser har ny Camry 2,4 et moderat bensinforbruk. Med manuelt gir bruker den 0.9 liter per mil ved blandet kjøring.
V6-utgaven på 3,0 liter blir kostbar i det avgiftsbelagte Norge, den tas bare inn på bestilling. Motoren yter 186 Hk, og gir en akselerasjon fra 0-100 på 9,1 sekunder, og en toppfart på 225 km/t. V6-utgaven leveres bare med automatgir.

Et moderne interiørpreg
Toyota har skapt et moderne interiørpreg i ny Camry, den rommelige kupeen er i totone-farger. Treimitasjoner understreker luksuspreget.
Setekomforten er forbedret i forhold til dagens modell, og sitteposisjonen er 35 mm høyere, det gjør inn og utstigning enklere.

Klassens mest lydsvake?
Ny Camry bygger på tidligere modells gode sider, men den er enda stillere og mer komfortabel. Det er tatt i bruk en ny metode for å eliminere støy og vibrasjoner, og støyreduserende materiale er tatt i bruk for å fjerne veistøy.
Det er lett å føre en samtale i ny Camry, selv i høye hastigheter.

Kvalitet i minste detalj
Det stilles store krav i den klassen Camry skal konkurrere. Toyotas ingeniører har gjennomført en omfattende kvalitetsprosess, for å kunne møte kundenes krav. Materialer med høy kvalitet er brukt overalt. Camry skal ikke bare være en av markedets mest pålitelige biler, kvaliteten skal også synes og oppleves.

Utvendig utstyr:
* Ny grill og doble multireflektor hovedlykter med klare glass.
* 16" felger som standard (Stålfelg på 2,4 og aluminiumsfelg på V6)
* Automatiske vindusviskere med regnsensor

Innvendig utstyr:
* Radio/CD med 6 høyttalere (samme type som vi kjenner fra RAV4)
* Frontkollisjonsputer for fører og passasjer (2 trinns)
* Sidekollisjonsputer
* Hodekollisjonsputer (hodekollisjonspute som dekker både for- og baksete)
* Elektrisk justerbare seter m/ bedre støtte
* Cruise Control (både på man. og aut.)
* Multiinformasjonsdisplay m/fjernstyring fra rattet
* Innvendig bakspeil som automatisk reduserer blending fra biler som kjører bak med opptil 70%
* Solgardin i bakrute
* UV-glass i vindusrutene reduserer farlig UV-stråling
* 587 liters bagasjerom

Bremser
* ABS m/EBD (Blokkeringsfrie bremser m/ elektronisk bremsekraft fordeling)
* BA (Bremse assistanse)

Ny Camry kommer i salg i Norge i november.
Priser:
2,4 manuell            372 000
2,4 automat           388 000
V6 automat            534 000
Soltak                    9 700
Skinnseter             16 300

Kilde: Toyota

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.