Ny Ford Mondeo

Ny Ford MondeoDen nye Ford Mondeo setter helt klart en ny målestokk for klassen med en uovertruffen sikkerhetsteknologi og karosseristruktur optimert for styrke og kollisjonssikkerhet, gjennomtenkte førerhjelpemidler for å unngå at ulykker oppstår, samt et stort spekter av verdisikringsdetaljer som skal beskytte bilen mot innbrudd og tyveri.

Nøkkelelementene i Ford Mondeos Intelligente personbeskyttelsessystem - som er standard på alle modellene i serien - inkluderer:

  • To-trinns variable frontkollisjonsputer for fører og forsetepassasjer, med et avansert system som før putene blåses opp analyserer kollisjonskraften, forsetenes posisjon og hvorvidt passasjersetet er i bruk.

  • Beltestrammere og belastningsreduserende belteklemmer for forsetebeltene.

    I tillegg til den robuste beskyttelsen ved frontale sammenstøt, har den nye Ford Mondeo også skikkelig beskyttelse ved påkjørsel fra siden:

  • Kollisjonsgardiner felles ned fra taket, og beskytter hode og skulderparti både i forsetet og baksetet.

  • Sidekollisjonsputer i forseteryggene beskytter brystkassen og hoftepartiet.

    I tillegg har Ford Mondeo ytterligere, sinnrike detaljer for økt personbeskyttelse ved et stort spekter av mulige ulykkessituasjoner, så som:

  • Pedalboks som frakoples ved sammenstøt

  • Aktive nakkestøtter i forsetene

  • ISO-Fix festepunkter for barneseter

  • Alle systemer er laget for å passe til et bredt spekter av menneskelige former - fra de minste (5. persentil) kvinneskikkelser til de kraftigste (95. persentil) mannskropper.

«Vi inntok en kompromissløs holdning med hensyn til sikkerhetssystemet i den nye Ford Mondeo,» forteller Jörg Reim, konstruksjonsleder for sikkerhetssystemer. «Vi er fast bestemt på å holde den nye Ford Mondeo helt i teten når det gjelder sikkerheten.»Karosseristrukturen på Ford Mondeo ble optimert for å sikre en ultrastiv beskyttelsessone rundt kupeén, omgitt av energiabsorberende deformasjonssoner.

Høyfast stål benyttes i stor utstrekning - så mye som 43 prosent av fronten. Beskyttelsen mot påkjørsel fra siden sikres med ekstra kraftige bjelker inne i dørene, plassert i ulike høyder for å absorbere kollisjonsenergien fra andre biler.

Alle nye Ford Mondeoer har skivebremser på alle fire jul. Blokkeringsfrie ABS-bremser er standard, og er nå utstyrt med nye, aktive hjulhastighetsfølere for enda mer nøyaktig registrering av tendenser til låsing av hjulene.

KRAFT OG YTELSENy og moderne motorteknologi spiller en sentral rolle i den nye Ford Mondeo, i form av en helt ny familie av firesylindrede rekkemotorer, samt to nye turbodieselmotorer. Felles for alle motorene er at de gir Ford Mondeo klare forsprang på motorstyrke, kjørbarhet, komfort og drivstofføkonomi.En tidsmessig utviklingsprosess, med fokus på kundens primære ønsker - frisk og innsatsvillig motorkarakteristikk, god trekkraft over hele turtallsområdet, sammen med fornuftig drivstofføkonomi - har gitt Duratec HE-motoren et bredt spekter av fremragende kvaliteter. Innovative konstruksjonsløsninger har gitt kraftfølelsen til en større motor, særlig ved normal bykjøring, men med behagelig sjeldne visitter på bensinstasjonen.


Ford Mondeo tilbys med i alt seks ulike motorer, hvorav fem er helt nye. Bare en av motorene - den anerkjente 2,5 liters Duratec V6-motoren - blir med videre, dog ikke uten forbedringer. Med på laget kommer tre helt nye R4 Duratec HE-bensinmotorer, og to versjoner av Fords nye Duratorq DI 16-ventilers turbodiesel med direkte innsprøyting.

Med den firesylindrede, 16-ventilers Duratorq DI-motoren kan den nye Ford Mondeo by kunder som foretrekker diesel på svært lavt dieselforbruk, overbevisende kraft og dreiemoment, og fremragende motorkultur. Den minner mest om en kultivert bensinmotor, men den rå trekkraften som representeres av et dreiemoment på 280 Nm (ved 1900 o/min) avslører motoren som den velkonstruerte turbodieselen den er.

Flaggskipet i motorutvalget for den nye Ford Mondeo vil fortsatt være den 2,5 liters Ford Duratec V6-motoren, som er en av verdens minste og letteste V6-motorer. Den har på kort tid opparbeidet et renommé for pålitelighet, holdbarhet og lave driftskostnader.

Bruken av syntetisk gearolje bidrar til å øke levetiden til gearkassen opp til om lag 250.000 kilometer.

DESIGN OG DETALJER
Den nye Ford Mondeo gjør et minneverdig førsteinntrykk: utvendig er den bestemt og selvsikker, innvendig gjestmild og rommelig. Totalinntrykket er friskt, moderne og tidsmessig, uten de påfallende motepregede designelementene som ofte forekommer på nye biler. Nye Ford Mondeo formidler et elegant og klassisk image som klart vitner om forståelse av kundenes ønsker.

  • Det rommelige baksetet, som er størst i klassen, og kan konkurrere med mange større biler

  • Fagmessigheten, materialvalget, kvaliteten og det friske interiørdesignet

  • Komforten og de sinnrike, ergonomiske detaljene for både forsete- og baksetepassasjerer

  • Xenon-lyktene, 16 tommers hjul og betryggende stabilitetsfølelse

  • Det store og lett tilgjengelige bagasjerommet

  • De stramme linjene og den tette tilpasningen i et velkonstruert karosseri som er bygget for å vare lenge

    Til forskjell fra mange biler som aldri helt lever opp til et tiltalende førsteinntrykk, er det i disse og mange flere detaljer at denne første, betydningsfulle kreasjonen til Fords nye designsjef i Europa, Chris Bird, og hans designerteam, gjør seg gjeldende på en overbevisende måte. Bilen utgjør dermed en ypperlig start for designteamet, samtidig som den er en verdig bærer av det respekterte navnet Ford Mondeo.Akselavstanden er økt med 50 mm over forgjengeren. Dette har gitt sitt bidrag til at nye Ford Mondeo ikke bare har klassens beste baksete plass, men at den også fremstår som rommeligere enn mange biler i klassen over.

Nye Ford Mondeo har høyere H-punkt (posisjonen til hofteleddet i førersetet), større døråpninger, ergonomisk utformede seter, optimert sikt og utsyn fra alle seter, og især fra førerplassen; dessuten klasseledende 500 liters bagasjeplass, flatt bagasjeromgulv, og rikholdige oppbevaringsmuligheter rundt om i interiøret.

«Kjørekvaliteten var kanskje det viktigste elementet i designprosessen,» forteller Bird. «Målet vårt var intet mindre enn et kvantesprang når det gjaldt følelsen av kvalitet og presisjon i våre interiører, for å gi våre Ford Mondeo-kunder en følelse av substans, sikkerhet og trygghet ved hver eneste kjøretur. Hver minste detalj ved Ford Mondeos interiørdesign, fra materialvalget til detaljene ved overflateteksturen, er omhyggelig utvalgt på grunnlag av bidraget de gir til det totale inntrykket av fagmessighet og profesjonalitet.»

Godt hjulpet av et avansert datamaskinsystem ved navn RAMSIS, kunne Ford-ingeniørene simulere hvordan menneskeskikkelser av alle størrelser og former ville samspille med interiørdesignet, og benytte betjeningselementene. Konstruktørene brukte dessuten fremtidspregede modeller og særskilte kroppsvester - hvorav en for å simulere og forstå de spesielle behovene til høygravide kvinner - for dypere innsikt i kundenes ulike behov, og for å verifisere designene etter hvert som de ble fullført.

Interiøret på nye Ford Mondeo er fullstendig nytt, og gjenspeiler en frisk og ny retning for Fords interiørdesign. Fra dashbordet og instrumentene til de ergonomisk designede bryterne og kontrollene er interiøret utformet med nitid øye for detaljer.Den nye designet gir et tidsmessig og elegant inntrykk. Det preges av en «teknisk» finish - med metallfinish i pyntepaneler og designelementer - som formidler den funksjonaliteten som var høyt prioritert gjennom hele utviklingen.«Med den helt nye Ford Mondeo avdekker vi nå hele det fulle spekteret av Fords New Edge-designkonsept,» sier Bird. «New Edge fremmer presisjon, stabilitet og dynamisk kapabilitet på en harmonisk og elegant måte, som konstant og med ettertrykk gir uttrykk for kjørekvalitet og pålitelighet.»

Hver eneste dimensjon i bilen - den nye Ford Mondeo er blitt 150 mm lengre totalt - er optimert for å gi de som sitter i Ford Mondeo og deres bagasje så god og utnyttbar plass som mulig. Resultatet er førsteklasses komfort - ikke bare for føreren, men også for inntil fire passasjerer.

Den fulle forståelsen av designet til den nye Ford Mondeo ser du først når du går dypere, og tar for deg de viktige detaljene:

Motoren omfatter en serie med forbedringer for enda mer stillegående drift, mykere gange og enda strengere utslippskontroll. Motoren er klar for å tilfredsstille de kommende europeiske utslippskravene etter trinn IV.

Fords velprøvde MTX-75 manuelle gearkasse har gjennomgått forbedringer for optimal strukturell stivhet, lettere og mer behagelig skiftefølelse samt lengre levetid. Utvekslingene er modifiserte, og gearkassen benytter en ny, wirebetjent skiftemekanisme for større presisjon og lettere bevegelser. Kjennere vil også legge merke til kortere skiftebevegelser og mer positiv tilbakemelding.

Konstruksjonen preges av kompakthet, styrke og effektiv plassutnyttelse, og omfatter høytrykks direkte innsprøyting og pilotinnsprøyting, turbolader med variable skovler og ladeluftkjøler, samt en overladingsfunksjon for kortvarig ekstra dreiemomentutvikling - for manøvre som forbikjøring ved høyere hastigheter.

Den nye motorserien omfatter også en ny turbodieselmotor med ytelse, drivstofføkonomi og kjørekultur av høy klasse: den nye 2,0 liters Ford Duratec HE turbodieselmotoren med direkte innsprøyting.

«Lanseringen av den nye Ford Mondeo er mer enn bare lanseringen av en ny bil,» sier Martin Leach, visepresident for produktutvikling hos Ford i Europa. «For Ford Motor Company representerer den også lanseringen av to nye motorfamilier som vil sette nye standarder i denne klassen. Fremfor alt representerer disse motorene en kraftfull programerklæring om vår vilje til å fortsette å utvikle motorer og drivverk av verdensklasse.»

Den nye Ford Duratec HE firesylindrete bensinmotoren med 16 ventiler representerer et klart skritt fremover på en rekke områder. Duratec HE er lett og kompakt, laget hovedsakelig av aluminium, og er konstruert for å gi kundene pålitelig ytelse og et høyt nivå av komfort og kjørekvalitet gjennom hele motorens levetid. Den er et resultat av det mest storslagne motorutviklingsprogrammet som noen gang er gjennomført i regi av Ford Motor Company.

Ford Mondeo tilbys også med nødbremsehjelp (EBA, for Emergency Brake Assist) som er designet for å hjelpe Ford Mondeo-føreren med å stanse bilen på kortest mulig tid under det man kaller panikkstans. Resultatet er kortere bremselengde, med opp til 21 meter fra 200 km/t under testforhold.

Den nye Ford Mondeo kan også leveres med et nytt og interaktivt kjøredynamikksystem, som omfatter Elektronisk Stabilitetsprogram (ESP). ESP er standard på alle modeller unntatt biler med den minste 1.8-litersmotoren og dieselmotorene.

Avanserte og lyssterke halogenlykter er selvsagt standard på alle nye Ford Mondeoer, idet kunder nå har muligheten til å bestille bilen med høyintensive xenon-lykter. Doble ryggelys er standard, og alle Ford Mondeoer er utstyrt med et høyt montert bremselys med hurtigvirkende LED-lamper.

Den nye Ford Mondeo er dessuten utstyrt med en avansert innbruddsalarm med skallsikring, siste generasjon av Fords passive anti-tyverisystem (PATS) og nøkkelbetjent motorpanserlås for ekstra verdisikring.

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.