
Den har ny design, sterkere motor med lavere utslipp og mer utstyr enn tidligere. Den nye i30 er også noe lengre og bredere enn sin forgjenger.
Hyundai i30 blir levert med både diesel- og bensinmotor og ca 60 prosent av bilene solgt i Norge forventes å være dieseldrevet. Alle bilene kommer med seks-trinns girkasse (automat for enkelte modeller) og er utstyrt med syv kollisjonsputer. Den er forventet å ta en sentral rolle i Hyundais fremtidige vekst i Europa støttet opp med fem års garanti inkludert veihjelp og garanti på orginaldeler fra Hyundai.
Hyundai i30 kommer med FLEX STEER, et system som lar føreren
bestemme styreegenskapene på rattet med innstillingene Comfort, Normal og
Sport
Hyundai i Norge har planer om å selge 1.200 av den nye modellen i 2012, mens i Europa er planen å selge ca 120.000 biler pr. år.
Siden i30 ble lansert i 2007 er det solgt over 400.000 eksemplarer i Europa,
noe som gir modellen en solid sjette plass i sitt segment med en markedsandel på
4,8 prosent. I 2010 alene ble det solgt over 115.000 i30 i Europa. I Norge er
det solgt 4.753 biler av denne modellen siden introduksjonen.