Ford fornyer Ranger

Ford fornyer Rangerløpet av to år er salget av Ford Ranger i Europa økt med 50%. Nå kommer en ny Ranger, og Ford regner med at salgsveksten vil fortsette. Det som preger den nye modellen er bedre veiegenskaper, flere praktiske løsninger, større slitestyrke og mer komfort.

                                                                           Mer...  

  

Det første du legger merke til er det imponerende motorpanseret med en stor og bred grill som dominerer fronten mens utblokkede hjulkasser hjelper til å beskytte karosseriet og fremheve Rangers tøffe utseende. Også dekkutrustningen vil bli lagt merke til. Attraktive 16-tommers lettmetallfelger er skodd med 245/70R16 dekk. Den nye kombinasjonen dekk/felg betyr også bedre veigrep.

Ford fornyer RangerInteriøret på Ford Ranger er helt nytt. Setene har konturformede rygglener, forbedret polstring og større hodestøtter og sjåføren har et eget informasjonssenter til disposisjon. Det er også mengder av oppbevaringsplasser, inklusive en uttrekkbar hylle til å holde papirene på plass. Dette er Ford Ranger alene om i denne klassen. I tillegg har man oppbevaringsrom i midtkonsollen med plass til 10 CD-plater, to mobiltelefoner og en rekke andre gjenstander.

Ny motor
Ford Ranger har en ny 2.5-liters Duratorq TDCi dieselmotor med common-rail direkteinnsprøyting. Motoren har mer effekt (143 hk) og dreiemoment, (330 Nm ved 1800 o/min) og samtidig er drivstoff-forbruket redusert. Fordeler med den nye turbomotoren er mindre støy, og variabel turbingeometri som betyr mer dreiemoment på et tidligere tidspunkt og redusert turboforsinkelse.

Lasteplanet på nye Ford Ranger har 60 mm høyere karmer og klassens største lastekapasitet. Ford Ranger kan frakte ett tonn nyttelast med 3 tonn tilhengervekt.

Fords evne til å bygge kjøreglede inn i bilene er velkjent, og nye Ford Ranger har fått betydelig forbedrede kjøreegenskaper. Virkemidlene er endret hjuloppheng, større felger og terrengdekk, støtdempere med større diameter, forlengede bladfjærer, nytt stabilisatorstag bak og forbedrede ABS-bremser.

En ekte offroader
Ford fornyer RangerDet er også lagt vekt på at bilen skal klare seg opp de bratteste bakkene. Et viktig element er firehjulsdriften som ved behov kan kobles inn og ut i fart. Nye Ranger er med andre ord fortsatt en ekte offroader.

Noe som umiddelbart merkes på den nye bilen er hva som er gjort for å redusere vibrasjoner, støy og hard gange. Dette er oppnådd gjennom mange virkemidler. Blant annet er vibrasjon ved tomgang redusert takket være stivere motor- og karosserifester og en sterkere ramme. Ny dørpakning og nye tepper og isolasjonsmaterialer bidrar også til å holde motor- og veistøy ute.

Sikkerhet
Siden mange kunder bruker Ford Ranger både i arbeid og fritid sikrer Fords kompromissløse holdning til sikkerhet at alle i bilen er godt beskyttet. Den nye modellen har to kollisjonsputer foran og bilen kan bestilles med sidekollisjonsputer. Blokkeringsfrie bremser er standard.

Nye Ford Ranger har gjennomgått ett av de tøffeste testregimer noen bil i denne klassen har fått kjørt seg i. Testbaner i USA, Japan, Australia og Sør-Afrika ble brukt. I tillegg ble tidlige produksjonsmodeller kjørt i fjellområdene i Nord-Thailand, Laos og Himalaya, i jungelen på Borneo, over den australske ødemarken, i Kruger National Park i Sør-Afrika og gjennom ørkenene i De Forente Arabiske Emirater.

I 2005 doblet vi salget av Ford Ranger i Norge sammenlignet med 2004, og i år har vi solgt 3 ganger så mange Ranger som samme periode i fjor. Ford i Norge satser sterkt på Ranger og den nye modellen er et viktig bidrag for å komplettere Fords nyttekjøretøy portefølje.

Nye Ford Ranger vil bli lansert i Norge mot slutten av 2006.

Kilde: Ford pressemelding

[ Tips en venn om denne saken ]       [ Abonner på vårt nyhetsbrev ]

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.