Hei.. Jeg skal nå kjøpe meg en ny bil og har lagt merke til noen motorer har to kamakseler. Er dette en fordel eller en ulempe?? Bilen jeg er interesert i hadde en liten uhell da drivreimen røyk (antgelig fordi den ikke var blit bytter). Bilen ble sendt til verksted, drivreim, ventiler og topplokk ble bytte. Tar en bil varig skade da drivreima ryker?? Er det noe jeg skal legge tenke på før jeg kjøper den?? På forhånd takk
Svar:
Ved å bruke 2 kamaksler så kan man hente ut mer effekt av en liten motor. Når vi bruker fire ventiler per sylinder så får man bedre fylling og man får ut eksosen bedre etter forbrenningen! Dette vil nok være en fordel, men så har du dette med registerreimer på 16 ventilerte motorer som ikke er så heldig. Dersom en registerreim på slike motorer ryker så går det voldsomt ut over ventiler og ventilstyringer og i verste fall stempel! Det er nok en av grunnene til at man på noen modeller har gått over til registerkjede igjen! Dersom topp, ventiler og slikt er byttet etter et havari så er det nok ingen varig skade på din biltype! Ellers så er det viktig ved kjøp av bruktbil å sjekke at alle servicer er utført etter rette intervaller. Sjekk om det er rust og andre viktige ting som følger med et bruktbilkjøp. Søker du på ordet bruktbil under "søk på spørsmål" på www.bilinform.no så finner du sikkert mange ting som bør sjekkes! Hilsen Bilinform.
Kommentarer
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.