Renault Clio 2001 1.2L Lønnsomt å fikse etter overkoking?

Hei, Clioen har gått 175 000 km ca og jeg står mellom et valg om å vrake bilen, eller koste på den mer. Det som har skjedd er at bilen overkokte på den siste turen jeg hadde, og det ble såpass ille at bilen stoppa av seg selv og at til og med oljepinnen var brent. Bilen har i lengre tid brukt mye mer vann enn normalt, uten at jeg har tenkt noe særlig over det. (Får hjelp av mekaniker hver gang noe skal skiftes) Etter turen da overkokinga skjedde, kom det tett lag med røyk fra motor, og når jeg fylte på vann igjen noen timer senere, kom det hav av røyk ut eksospotta, og vanvittig trykk i vann beholderen når jeg fikk startet den igjen..

Bilen stoppet av seg selv når jeg flyttet fot vekk fra speed pedal. Og etter den ene starten jeg fikk, vil den ikke starte mer. Når jeg prøver å starte bilen, jobber startmotoren, og jeg hører på motoren at den begynner å svive i 1-2 sekunder, før den stopper igjen. Hva kan alt dette være?? Det jeg er skråsikker på er at jeg må få byttet topp pakning. Er dette en stor jobb for en slik bil? Og når motoren har fått gjennomgå etter den over kokinga, er det lønnsomt for meg å koste på mer på den bilen? Og isåfall hva mer kan gå galt/må skiftes etter en overkoking på den motoren? Setter pris på respons, Hilsen en fortvilet Renault eier

Svar:
En dyrere reprasjon må nok påregnes her. Det høres som om at toppakningen har tatt kvelden. Sannsynligvis har ett eller flere stempel skjært seg. I dag er det normalt å rette av toppen etter toppakningbytte. Er karrosseriet helt osv. ville jeg evt. vurdert en byttemotor.
Klikk her for å spør bilmekanikeren

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.