Svar:
Mål strøm ut fra relè. Tror ikke? det har tatt skade av for høy voltverdi. Er det strøm ut fra relè er det bare å fortsette å følge ledningen. Ellers ville jeg sjekket ledningene fra tenningslås, spes. den som går til relè og ikke minst sikringer.
Klikk her for å spør bilmekanikeren
Kommentarer
Jeg vet hva feilen er på din venninnes Mazda 323. Jeg var ute for det samme med min datters 323 1999-modell:
* Feilen ligger i en sort releboks (størrelse ca 8x7x2,5 cm)
* Denne releboksen er plassert over pedalene, altså under hele dashbordet. Releboksen er plassert like ved rattstammen (max ca 10 cm fra rattstammen)
* Releboksen står innskjøvet på en blank metallskinne sammen med 2-4 andre releer.
* Trekk releboksen ut av sporet (nedover mener jeg), og koble fra de to ledningskontakt ene som går til denne.
* Åpne så releboksen ved å føre et tynt skrujern eller kniv forsiktig ned i sporet på undersiden, og vipp lokkdekselet av.
* Da ser du en printplate. På denne vil du se at flere loddepunkter på releene er oppsprukket og dårlige. Disse har altså mistet kontakten. Lodde disse, og problemet er løst.
* Monter alt sammen i motsatt rekkefølge.
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.