Hei. Håper å finne svar på mitt irriterende problem med tomgangen på passat`en. Problemet er som følger: Ved vanlig kjøring er det ikke noe problem i hele tatt, men ved f.eks. nedbremsing til kryss der man frikobler motoren, har turtallet problemer med å stabilisere seg. Som oftest stopper bilen. Hvis jeg avventer frikoblingen til turtellet er rundt 1000o/min, fungerer det helt fint. Turtallet vil da holde seg helt stabilt på rundt 800-900o/min. Har byttet tennplugger, fordelerlokk og rotor uten at det hjalp. Dette er et problem som er uavhengig om bilen er varm eller kald. Justerte litt på co2/turtalls skruen(??)på forgasseren. Dette hjalp faktisk litt, før motoren seg for å være vanskelig igjen.Dette er sikkert en feil som det kan være "hundre" årsaker til, men håper allikevel at dere kan gi meg en liten pekepinn.
Bil: Passat 90mod 1,8l 107hk Modell: 1990 Km stand: 207000
Hilsen Tommy Hansen
Svar:
Tomgangsproblemer vil komme som regel av at det blir for mye luft eller for lite bensin når gassen slippes i kryss og dette kan som du frykter ha hundre årsaker. Vi kan prøve å si noen av dem. Falsk luft i innsugingsmanifold på grunn av defekt manifoldpakning eller defekte vakumslanger. Noen ganger kan faktisk bremseforsterkeren lekke falsk luft også. Det er en tomgangboks med vakumtilslutning på og denne kan være lekk slik at den ikke klarer å stabilisere turtallet og vil ligge å jage høyt på tomgang. Forgasseren din kan ha dyser som tetter seg igjen dersom det ligger smuss eller vann oppi flottørkammeret. Noen forgassere har også blitt stillt feil på gasspjeldet av forståsegpåere slik at grunnstillingen må justeres på nytt av et merksverksted som har de rette data og kunnskaper. Det at det hjalp litt å justere litt på CO2 skruen kan tyde på at du har smuss i forgasseren men altså ikke helt sikkert. Selvfølgelig er et bilverksted den eneste rett plassen for deg fordi de har alt utstyr til å finne slike feil og har de rette kunnskaper til å reparere feilen. Setter pris på en tilbakemelding om du skulle finne ut av feilen. Takk for at du brukte bilinform og velkommen igjen Tommy.
Klikk her for å spør bilmekanikeren
Kommentarer
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.