Chrysler Voyager- Motorvifte

Hei

Har en Chrysler Grand Voyager 1997 mod 3,3 l automat, km stand 145000 hvor motorvifta starter uten at motoren er spesiell varm. På verkstedet finner de ingen lagrede feilkoder. Har byttet temperaturføleren som styrer vifta, sjekket at det ikke er brudd i ledninger, byttet releet til vifta, og til og med byttet motorstyringsenheten (hjernen) uten å bli kvitt problemet. Når vifta starter (etter å ha kjørt 2-5 mil,) begynner også girkassa å oppføre seg unormalt. Den rykker og går ujevnt, og girer ikke slik den skal. Har også prøvd en annen styreenhet for girkassa, med samme resultat etter at motorvifta starter. Har hatt dette problemet i over et år nå (samme problem på vinteren). Til småkjøring (under 2-3 mil) er alt bra, men v/lengre turer starter vifta og bilen blir meget ubehagelig å kjøre. Temp måleren på dashbordet står omtrent på midten som den alltid har gjort. Når vifta starter, synker den noe.

Meget takknemlig for svar. Skal på bilferie om 4 uker, og håper jeg kan få fikset feilen før det.


Svar:
Et vanskelig spørsmål dette. Dersom verkstedet ikke finner feilen med alle de måleapparat som er tilgjengelig og alle de tingene som har blitt byttet ikke hjelper så er det mulig at man må begynne på nytt igjen. Noe kan man ha oversett og som kanskje har hatt innvirkning på problemet. En dårlig jordingsforbindelse kan være vanskelig å finne og kan lage mye problemer. Måler man feil signal ifra temperaturføler når vifta slår inn med diagnoseapparat eller med multimeter. Er det sikkert at vifta slår inn på grunn av føler, rele, styreenhet, temperatur på kjølevann eller på grunn av styreenhet? Har bilen klimaanlegg så skal en vifte kjøle ned dette systemet når dette er i drift, er det samme vifta?

Klikk her for å spør bilmekanikeren

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.