Gassen henger seg opp,mye sot i spjeldhus.bremsekraften forsvinner til tider,virker som vackum til bremseforsterkeren kobler ut.stygg og ujevn gange mye tikking,selv på ny syntetisk motor olje 5/30.bilen er ikke dau kjørt.drages godt ut på gir.nedsotete plugger.hva er gale!!!!bruker normalt mye bensin,men det har jeg hørt at gdi motorer gjør.bensintrykket er målt og funnet i orden 5 bar.skal disse motorene bare sote ned ???????
Svar:
Her må du jo se om det er feil på en føler til for eksempel kjølevæsketemperaturen, for det kan virke som om det kommer for mye bensin til forbrenningen. Det kan jo også ligge i lambdasonde som ikke fungerer som den skal. Sjekk også om motoren får nok luft fra luftfilteret eller om dette må skiftes. Noen ganger kan det være at eksospotter eller selve katalysator er tett, men da burde du kjenne det på draget. Ta en sjekk på et egnet verksted som kan lese av følere og eventuelle feilkoder og ta en skikkelig motorrens men motorflush etter at feilen er funnet. Bremseforsterkeren kan miste vakum på grunn av tett vakumslange eller stor lekkasje i vakumslanger/pakninger. Hilsen Bilinform.
Kommentarer
Det man må gjøre er å rense rundt spjeldet i spjeldhuset med forgasserrens. Man tar av lokket til luftfilteret og slangen helt inn til spjeldhuset. Det er en skrue. Så er det bare å spraye og tørke litt på inn og utsiden av spjeldet. Det hjelper veldig. Man kan seff skru av spjeldhuset helt. Det er heller ikke så vanskelig. Er fire skruer (med moment) og en kjøleslange under + sensor. Men ikke nødvendig. Det blir betraktelig bedre med en rens mens det sitter på.
Det er viktig å rense spjeldet, siden sotet gjør at spjeldet limes fast. Tilslutt ødlegger det spjeldhuset og sensoren. Ikke så krise å skifte dette heller som nevnt over. Fikk et for 800,- på høggern inkl. sensor. Det fungerer fint fortsatt. Ca 3-4 år siden det ble skiftet.
Oljeskift hjelper veldig mot tikking ja. Den kan være litt kresen på riktig olje og oljefilter. Kanskje greit å styre unna oljefilter fra Biltema. Viktig at filteret har riktig motstand.
eier sier at bilen starter ikke pga får olje på plugger slik att di ikke får gnist, eier mener er defekt toppdekselpakning?
kan dette stemme?
Kjøpte en slik flaske på Torshov bilrekvisita.
1. Hell innholdet i motoren (der du fyller på olje) og la motoren gå på TOMGANG som angitt på flasken. (varierer fra produsent til produsent).
2. Tøm oljen og nyt synet av all den urene oljen som renner ut.
3. Bytt oljefilter
4. Fyll på med olje igjen.
I mitt tilfelle har jeg nå kun tikking de første 2-3 minuttene når motoren er kald.
Deretter er det null antydning til tikking (evt ekstremt lite tikking) og en mye bedre effekt og drag på motoren.
I tillegg sank bensinforbruket fra ca 0,86 ltr mila til 0,79 ltr mila.
Merk at jeg før dette også byttet plugger og luft filter, men det er noe du selv må ta standpunkt til om du må gjøre eller ikke. (kan kanskje lønne seg å rense pluggene dersom de er sota ned. Jeg renset dem med å bruke veldig fin sandpapir og bare renset bort soten som hadde lagt seg på pluggene. OBS: rens bort evt olje på pluggene før du prøver dette...)
Merk at dette løste mine problemer. Men det er ikke dermed sagt at det løser dine tikking problemer.
(På min motor rant det ut olje med masse sot som hadde lagt seg inni motoren + rundt ventilene osv...)
Jeg planlegger å bruke en sånn engine flush flaske neste gang jeg skifter olje også, bare for å rense ut den siste slammen som ikke kom ut sist.
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.