Opel Signum2

Opel Signum2Den forhjulsdrevne Signum2 kombinerer to biltyper i én og samme bil. Her får du de elegante linjene til en coupé med de praktiske egenskapene til en stasjonsvogn. De tekniske nyhetene oppdager du ikke før bilen er igang. Når den er parkert ser du for eksempel ikke noe ratt. La oss likevel prøve en tur.

Signum2 er femdørs. Når fordørene åpnes, dreier setene seg automatisk litt ut mot veien. Det gjøre det lettere å sette seg inn. Føreren har heller ikke noe problem med å komme inn bak rattet, for dette er felt inn i instrumentpanelet. Når alle dører er lukket, den automatiske girkassen står i "P" og motoren er startet, kommer rattet opp i den stillingen som føreren har programmert på forhånd. Og vi snakker ikke om et helt alminnelig ratt: Det er utformet som styreredskapet i et fly.

Ved vanlig kjøring virker alt ganske normalt. Men skal du parkere eller kjøre rundt et gatehjørne, endres utvekslingen i det hydrauliske styreredskapet. Derfor kan du foreta disse manøvrene med ganske små bevegelser med "styrespaken". Når rattet er kommet på plass, ser man også et display med instrumenter: speedometer og turteller, bensinmåler og måler for kjølevannstemperaturen. Dessuten er det piktogrammer med anvisninger fra navigasjonssystemet. Detaljerte kart vises på en monitor på midtkonsollen. Kartene er en av fire hovedmenyer. De tre andre er opplysninger om klimaanlegget, radioinnstilling og telefonnummer.


Hvis det bare er en eller to personer i bilen, kan bagasjeplassen utvides på to måter. Ved et knappetrykk utvides baksetet i hoftehøyde. Du får et større bagasjerom med flatt gulv. Fra utsiden ser Signum2 da ut som en toseter, og bagasjen kan legges ute av syne under setene. Baksetet kan også foldes ned og fram på den vanlige måten.

Passasjeren i forsetet kan gjøre kontorarbeid ved hjelp av en computer, som kommer fram når du trykker på en knapp og forsvinner på samme måte. Du kan sende og motta e-post eller surfe på Internett. Telefon er en selvfølge.

Passasjerene i baksetet kan koble av med to DVD-spillere. Med høretelefoner kan de spille hver sin CD, eller med en "videobrille" se på film i kinokvalitet.

Espressomaskin i bilen
Du ser ikke noe til den vanlige girspaken eller håndbremsen som man vanligvis finner på midttunnellen. Også girvalg foretas med en dreibar knapp på midtkonsollen. Når velgeren står i "P" aktiveres parkeringsbremsen automatisk. I stedet for en midttunnel er det anbrakt flere små bokser i skinner på gulvet. De kan låses fast i enhver stilling mellom midtkonsollen og baksetet. En av boksene inneholder en espressomaskin. Du kan med andre ord få ferskbrygget kaffe når du måtte ønske det.

V8-motor og keramiske bremser
Prototypen Signum2 drives av en helt ny V8-motor i lettmetall, utviklet av GM i USA. Den er på 4,3 liter og yter 220 kW/300 hk. Topphastigheten er elektronisk begrenset til 250 km/t! Vi snakker om en skikkelig kraftkilde av en motor, men Signum2 greier seg likevel med 1,02 l/mil i gjennomsnitt (MVEG). Det skyldes ikke bare den lave CW-verdien på 0,29, men også at inntil fire sylindre settes ut av funksjon når motoren belastes lite. Bremsene matcher prestasjonene. Bakhjulene har vanlige stål bremseskiver, men på forhjulene er det keramiske skiver. Det gir 5,5 kg spart vekt, og man trenger aldri skifte dem. Uttrykkene komfort og bekvemmelighet får et nytt innhold med Signum2.
 

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.