
Mer...
Nye Focus ST er utviklet av Ford TeamRS, konsernets avdeling for høyytelsesbiler. Ford TeamRS har sørget for å gi Focus ST de samme familietrekkene som 2008 Ford Focus-serien, pluss en rekke nye teknologier og utstyr som forsterker appellen som entusiastbil.
- Vi har kunnet glede oss over de fremgangene Focus ST har hatt siden lanseringen i 2005. 2008-modellen beveger denne suksesshistorien noen hakk til. Dette betyr også at Ford Focus-serien har fått sitt flaggskip, sier John Fleming, Ford of Europes president og administrerende direktør.
- Den nye modellen har ny eksteriørutforming, et forbedret interiør og en serie teknologier som forsterker de dynamiske egenskapene og ytelsene som ST-kunder har lært å forvente. Som basis for vår mesterskapsvinnende Focus WRC har ST også beholdt forbindelsen til våre motorsportsaktiviteter, og fortsetter å trekke fordeler av det, legger Fleming til.
Med en 5-sylindret 2.5-liters turbo Duratec-motor som utvikler 225 HK fortsetter Focus ST å være den kraftigst motoriserte personbilen. Motoren er kombinert med en avansert 6-trinns manuell girkasse som gir en toppfart på over 240 km/t, mens den kun trenger 6.8 sekunder fra 0 til 100 km/t.
Den originale Focus ST - lansert i 2005 - har gitt sine bidrag til det totale Focus-salget som nå har passert fem millioner biler i Europa siden 1998. Ford Focus er for øvrig den første - og hittil eneste - bilmodellen som har blitt kåret til Årets Bil i Europa og i USA samme år.
Tilpasningen av Focus ST til formspråket kinetic design har gitt bilen et tilnærmet nytt karosseri.
- Etter mitt syn overgår resultatet forventningene en bilentusiast har til en spennende høyytelsesbil med god margin, sier Jos Capito, direktør for Fords høyytelsesbiler. - Eksteriøret gjør den simpelthen meget synlig på veien.
Unikt formede 5-ekede 18-tommers lettmetallfelger og 225/40 lavprofildekk kommuniserer også bilens dynamiske egenskaper.
Det dynamiske eksteriøret kompletteres av et nytt interiør som fremhever ST-identiteten, kombinert med nytt utstyr og nye teknologier. Blant annet har den et ekstra instrumentpanel med målere for turbotrykk, oljetemperatur og oljetrykk. Dessuten har også Focus ST fått Ford Power startknapp, som betyr at den kan startes uten bruk av nøkkel.
Til ST-modellen hører også racingpedaler, et unikt håndbremstrekk, skinntrukket girspakkule,"ST" sparkeplater i døråpningene og skinntrukket ratt. Stilige Recaro forseter gir optimal sideveis støtte ved inspirert kjøring.
- Focus ST-eksteriøret skaper forventninger om dens dynamiske egenskaper. Interiøret forsterker dette, sier Capito. - Focus ST er en balansert kombinasjon av ytelser, dynamiske egenskaper og tidsriktig utseende, mens seter, interiørdetaljer og nye materialer skaper en klar sportslig profil.
Kilde: Ford Motor Norge AS
[ Tips en venn om denne saken ] [ Abonner på vårt nyhetsbrev ]
Kommentarer
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.