
Sammen med Opel´s smarte "Watt´s link" bakaksel,har den god stabilitet og kjørepresisjon
På utsiden har den rene og myke kupelinjer, og du vil gjenkjenne Astra GTC´s unike stabilitet og kjøreegenskaper.
"Astra GTC er det sportslige medlemmet av Opel-familien", sier Karl-Friedrich Stracke, administrerende direktør i Opel. "Den har blitt designet og konstruert i våre anlegg i Rüsselsheim for å være en attraktiv sportscoupé med eminente kjøreegenskaper samtidig som den er prisgunstig, romslig og fleksibel. Vi er overbevist om at den vil gi et frisk pust inn i sportslige kompaktsegmentet."
GTC er den ultimate Astra når det kommer til design og kjøreegenskaper. Modellen har stått for 15-20% av alle solgte Astra. Opel har økt sin markedsandel i Europa fra 8,3% i 2009 til 11,4% i 2010.
Den nye Astra GTC er svært inspirert av Opel GTC Paris Concept som ble avduket i fjor høst på "Mondial de l'Automobile" i Paris. Som en sporty 5-seters Coupé med kompaktfølelse og dramatiske proporsjoner, har Astra GTC et unikt design: den deler ikke noe felles eksteriør med de andre medlemmene av Astra familien, bortsett fra speilhusene og antennen. Seks av de sju felgtypene, som er fra 17 - til 20-tommers, er kun tilgjengelig til Astra GTC.
Astra GTC 1,4 turbo med 140 hk lanseres i Norge på nyåret, prisene vil ligge på ca kr. 300.000.
"Vi ville at Astra GTC skulle være det ultimate uttrykk for Opels design; ´skulpturelt artisteri møter tysk presisjon´, for å vise vår lidenskap for biler", sier Mark Adams, visepresident i Opel Design. Astra GTC er en smart og rimelig drømmebil.
I uttrykket har designerne maksimert dramatikken ved å begrense mengden linjer: bare tre linjer skaper spenningen og utgjør formen på Astra GTC.
Den rene fronten har Opels typiske senterlinje og er fremhevet av Opels nye og velkjente "eagle-eye" front. Skulderdelen er det mest dramatiske området på Astra GTC. Den kraftige designen gir bilen svært imponerende proporsjoner. Linjen fra C-stolpen glir inn i bakenden av bilen og krøller seg rundt spoileren, som på en genial måte er integrert i taklinjen. LED-lamper som uthever de vingeformede baklyktene er tilgjengelig som ekstrautstyr.
Eksklusivt høyteknologisk hjuloppheng skjerper kjøreopplevelsen.
Sammenliknet med 5-dørs Astra, er kjørehøyden på GTC senket med 15 mm, mens størrelsen på chassis er økt noe. Dette gjør plass til større sportslige hjul med større hjuldiameter, som forbedrer både stabilitet og visuelt uttrykk.
Astra GTC chassis har blitt designet for å perfekt integrere Opels velkjente FlexRide chassis kontrollsystem. Det forbedrer kjørestabiliteten og tilpasser kjøreforholdene, kurvehastighet, kjøretøyets bevegelser og individuell kjørestil. Bedre veigrep og balanse er med å øke sikkerheten i nødssituasjoner. I tillegg gir FlexRide tre andre innstillinger som gjør det mulig å endre bilens oppførsel kun ved å trykke på en knapp: man kan når som helst velge mellom en standardmodus, en tourmodus eller en med aktiv sportsmodus.
Astra GTC kommer med et utvalg av fire motorer - en diesel og tre bensinmotorer, men i Norge kommer den først med 1,4 turbo og 140 hk, en diesel med 130 hk kommer senere.
For de som har valgmulighetene vil den oppdaterte 2,0 CDTI common-rail turbodiesel motoren med 121 kW/165 hk er utstyrt med diesel partikkelfilter og en seks-trinns manuell girkasse. Opels nye Start/stopp-teknologi som reduserer drivstofforbruk i urban start og stopp kjøring er standardutstyr. 2,0 CDTI kombinerer utmerket ytelse med høy effekt.
Motoren har opptil motoren opptil 380Nm i dreiemoment.
Start/stopp er også standard i 1.4 turbo bensinmotorene med 88 kW/120 hk og 103 kW/140 hk utganger. Begge har en sekstrinns manuell girkasse, 200 Nm i dreiemoment og forbruker 0,59 liter drivstoff per 10 km (139 g / km CO2). Tilbudet av bensinmotorer er for tiden toppet av en 1.6 turbo med 132 kW/180 hk og sekstrinns manuell girkasse, og den har en toppfart på 220 km/t.
Flere motorer vil bli presentert i sammenheng med verdenspremieren under Frankfurt Motor Show. De mest sportslige versjonene, inkludert den OPC versjonen kommer i 2012.
Uansett motor er det å kjøre en Astra GTC en givende opplevelse takket være bilens enestående chassis. Glede - så vel som sikkerhet - kan bli styrket med en rekke innovative systemer.
Andre generasjon av frontkamerasystemet Opel Eye drar fordel av forbedret og utvidet funksjonalitet.
Den nye, fjerde generasjon Bi-Xenon Advanced Forward Lighting (AFL 4) gjør sin debut med Astra GTC. I tillegg til de ni funksjonene fra AFL + - som inkluderer en High Beam Assist som slår av og på fjernlys i nærheten av andre biler - kan det bli forbedret med Intelligent Light Ranging system (ILR) som bruker Opel Eye kameraet til å måle avstanden til bilen foran og justere høyden på nærlysene. Dette gjør at systemet kontinuerlig gir optimal opplysing uten å blende andre biler. Med disse ti funksjoner har Astra GTC den beste belysningen i segmentet.
Sammenliknet med sine konkurrenter, går ikke Astra GTC på kompromiss med funksjonalitet til tross for sin kupee-lignende design. Oppbevaringsplassen i kupeen har blitt forbedret med over 50% fra den forrige generasjonen GTC.
Astra GTC er designet og utviklet ved Opels internasjonale tekniske utviklingssenter i Rüsselsheim, og vil bli produsert i Gliwice, Polen.
Kilde: Opel