Effekten er økt til 560 HK (412 kW). Til tross for at både effekt og dreiemoment er økt i forhold til den gamle modellen, har forbruket blitt senket med 30 prosent. Nå er M5 oppgitt med et EU-miks-forbruk på 0,99 l/mil. Ting som regenerering av bremseenergi og automatisk stopp/start-system har funnet veien hit også.
Andre ting som er gjort spesielt for M-modellen er blant annet et nytt fjæringssystem. En spesiell diffbrems er også på plass. Denne distribuerer kraften mellom de to bakhjulene kontinuerlig, og kan overføre all kraft til ett hjul om det trengs. Datamaskinene tar ting som grep, rattutslag og gassposisjon med i beregningene.
Prisene er ikke klare enda, men ryktene sier at bilen vil koste rundt 700.000 kroner før norske avgifter. En rask runde med kalkulering av engangsavgifter tilsier at prisen her til lands vil lande på i underkant av to millioner kroner.
Salgssjef hos BMW Norge, Øystein Sponheim, forteller at de har som mål å selge minst ti biler her i landet.
- Vi har allerede fått ordre på tre biler, så det går nok like mye på tilgangen som på kjøperne, sier han.