
RS er betegnelsen på de aller sportsligste versjonene av Audis
seriemodeller. RS-utgavene utvikles av Audis datterselskap quattro GmbH, som i
snart 20 år har utviklet Audis råeste spydspisser.
Den nye Audi RS 6 Avant en sportsbil for hverdagsbruk. Form og funksjon
møtes gjennom dynamiske linjer, teknikk og rå kraft. Hjertet er 4,0 TFSI V8
motoren som yter hele 560 hk. To turboer leverer kreftene og dreiemomentet på
700 Nm er tilgjengelig mellom 1750 og 5500 omdreininger. Ved moderat kjøring går
fire av de åtte sylinderne i dvale (Cylinder on Demand), de vekkes lynraskt når
behovet melder seg. Sammen med bilens lavere vekt, omtrent 100 kg mindre enn
forrige generasjon, start/stopp-systemet og en rekke andre innovative løsninger
gir det et forbruk på 0,98 liter pr. mil. Sammenlignet med forgjengeren er
forbruket dermed redusert med nærmere 40 %.
Til tross for det reduserte forbruket er ytelsene økt. 0-100 km/t gjøres
unna på 3,9 sekunder. Det er over et halvt sekund raskere enn forrige
generasjon. Ved standard konfigurasjon er toppfarten elektronisk sperret ved 250
km/t, men velger man Dynamic eller Dynamic plus pakken økes toppfarten til
henholdsvis 280 km/t og 305 km/t. Lyden fra de to ovale eksospottene er
sportslig og markant. Egne spjeld i eksosanlegget kan åpnes når man ønsker en
enda kraftigere lyd. Hvis ikke det er nok, kan et sportseksosanlegg også
leveres.
Den kraftfulle V8-motoren er koblet sammen med en 8-trinns tiptronic automatgirkasse. De lavere girene sitter tett for sportslige ytelser, mens det siste og åttende giret er optimalisert for et lavere forbruk. quattro permanent firehjulsdrift er naturligvis standard og sikrer maksimalt grep i enhver situasjon. En egen sportsdifferensial for bakakselen blir også standard på de norske bilene.

Den kraftfulle V8-motoren er koblet sammen med en 8-trinns tiptronic automatgirkasse. De lavere girene sitter tett for sportslige ytelser, mens det siste og åttende giret er optimalisert for et lavere forbruk. quattro permanent firehjulsdrift er naturligvis standard og sikrer maksimalt grep i enhver situasjon. En egen sportsdifferensial for bakakselen blir også standard på de norske bilene.
Den nye Audi RS 6 Avant blir den første RS-modellen fra Audi som kommer med
egen tilpasset luftfjæring. Det dynamiske oppsettet på luftfjæringen senker
bilen 20 mm. Sjåføren kan selv velge mellom ulike konfigurasjoner som tilpasser
flere av bilens egenskaper til kjørestilen. Som et alternativ til luftfjæringen
tilbyr Audi også et strammere sportsunderstell med stålfjærer og 3-veis dempere.
ESP-systemet har eget sportsmodus og kan deaktiveres helt dersom sjåføren ønsker
det. Bremseskivene foran er ventilerte og har en diameter på 390 mm. Keramiske
bremser på 420 mm kan også leveres.
Nye Audi RS 6 Avant kommer med aluminiumsfelger på 20" som standard, om
ønskelig kan også felger i størrelsen 21" leveres.
Designen står i stil med bilens ytelser. En særegen grill og støtfanger,
store luftinntak, kraftige hjulbuer og en stor takspoiler er bare noen av
detaljene som røper nye Audi RS 6 Avant. (Grillen og støtfangeren kan for øvrig
leveres i 2 ulike varianter.) 9 ulike lakkfarger er tilgjengelige, inkludert den
nye matte fargen Daytona Gray Matte.
Interiøret er kledd i sort med egne RS sportseter i skinn og alcantara med
integrerte hodestøtter. Om ønskelig leveres også setene i helskinn. Verdt å
merke seg er at de to baksetene er bøtteformede, et tredje sete kan også
bestilles. Egne RS-detaljer og dekor i karbon preger også interiøret.
Bagasjerommet har et volum på 1680 liter - det gjør nye Audi RS 6 Avant til en
allsidig sportsbil.
Utover det allerede nevnte standardutstyret finner man også blant annet
Xenon plus frontlykter, LED-baklys, parkeringssystem plus, cruise control, MMI
navigasjon plus og Audi sound system. Tilvalgsmulighetene er mange, Audi tilbyr
et rikholdig utvalg av ekstrautstyr og individuelle løsninger til nye Audi RS 6
Avant.
Den nye Audi RS 6 Avant kommer på norske veier sommeren 2013. Prisen er
ikke klar.