Ny Yaris lanseres i Europa

Ny Yaris lanseres i EuropaDen nye Yaris bygger på styrkene fra forgjengeren men får en mer dynamisk design og økt opplevd kvalitet. Bilen får dessuten forbedrede drivlinjer og innovative nye girkasser, og skal fortsatt bygges i Frankrike. Tredje generasjon Yaris åpner et nytt kapittel i modellens suksessrike historie.



Tidligere generasjoner har blitt berømmet for sitt rommelige interiør, driftsikkerhet, drivstofføkonomi og for sine kjøreegenskaper i urbane strøk. Den nye Yaris vil videreføre alle styrkene fra sine forgjengere, men vil i tillegg få en mer dynamisk og sofistikert design, en klar forbedring av opplevd kvalitet i interiøret, en segmentledende multimedia-funksjonalitet, effektive drivlinjer, innovative girkasser og enda bedre kjøreegenskaper.   

Kvalitet vil fortsatt være et sentralt kjennetegn ved Yaris. Målet er å forbedre kvaliteten ytterligere, fra et allerede ledende nivå i følge den tyske TüV-rapporten. Bilen bygges ved Toyota Motor Manufacturing France, i Valenciennes, Frankrike. Gjennom et svært tett samarbeid med underleverandørene så tidlig som mulig, sikres kvaliteten på alle komponentene som inngår i bilen.  

Mer dynamisk innpakning
Siden den europeiske lanseringen i 1999 har modellen vært utviklet i henhold til konseptet "kompakt på utsiden men rommelig på innsiden". Den nye Yaris har nå en utvendig lengde på 3.885 mm, en økning på 100 mm. Med en gjennomsnittlig lengde på rundt 4 meter i segmentet, er Yaris fortsatt en av de mer kompakte bilene i sin klasse, noe som muliggjør en svingradius på bare 4,7 meter, og som gjør Yaris til en svært lettkjørt bil i urbane strøk.

Bredden er fortsatt 1,695 mm, mens høyden er redusert med 20 mm til 1,510 mm, noe som gir bilen et lavere tyngdepunkt og en mer sportslig fremtoning. Samtidig er akselavstanden økt med 50 mm, og designens korte overheng foran og bak kombinert med fremtredende hjulbuer uttrykker stabilitet, smidighet og en dynamisk kraft.

Nye Yaris har en dristigere front, og leder an i neste generasjon Toyota-designspråk.  Sentralt står en endring i proposjonene mellom den øvre og nedre grillen, hvor hovedfokus nå er på den nedre del. Den øvre grillen i full bredde er flankert av nye horisontale hovedlykter. I støtfangeren inngår et bredt luftinntak som forsterker bilens lave tyngepunkt. De nye designelementene gir Yaris et dristigere og mer maskulint uttrykk. 

Ny Yaris lanseres i Europa

Nye Yaris er tilgjengelig med 15 eller 16 tommer aluminiumsfelger, og kunder kan velge blant 10 eksteriørfarger, hvorav 5 er nye for modellen, og to er helt nyutviklede farger, "Gin Buck" og "Turquoise". 

Høyere opplevd kvalitet, rommelighet og komfort
Det sentrale målet for interiørdesignen var å skape en mer førerfokusert utforming. Førerens og passasjerens plasser er klart delt, noe som understreker fokuset på førerens ergonomi. Nye sterke horisontale linjer skal skape en følelse av bredde, og dashbordet er dominert av nennsomt uformede paneler i myk plast, som går over i matchende dørpaneler.  Fargen på dashbordet og dørpanelene matcher setetrekkene, og bidrar til å skape et kvalitetsinntrykk fra interiøret. Kvalitetsfølelsen er ytterligere forsterket gjennom klart følbare detaljer som førerinstrumentene, en multimedia-touch screen og lufteventiler med metall finish.

I motsetning til tidligere Yaris-generasjoner er instrumentene nå plassert rett foran rattet, og med alle førerfokuserte kontroller og brytere plassert ergonomisk riktig. Et nytt lettlest speedometer med "amber red" bakbelysning gir god synbarhet for føreren. Det treeikede skinnrattet har synlig sømmer og et mer komfortabelt grep. Vinkelen på rattstammen er senket med 3 grader for å gi en mer involverende førerposisjon og setets vertikale justeringsmulighet er økt med 15 mm til det maksimale 60 mm. En armstøtte for føreren er også tilgjengelig for å øke komforten.

Setene foran er helt nye og gir bedre støtte og komfort enn tidligere. Bredden på sitteputen er økt og dessuten hevet i fronten for å gi bedre lårstøtte og samtidig er sidestøtten bedre enn før.

På tross av sine kompakte dimensjoner har man ikke gått på akkord med plass til passasjerer. Akselavstanden er økt med 50 mm og bredden med 30 mm. Dette, sammen med plassbesparende detaljer i interiøret gjør at Yaris er en av de rommeligste bilene i sin klasse. Seteryggene er gjort tynnere uten å kompromisse på sikkerhet. Dette øker plassen mellom for- og baksetet med 35 mm til klasseledende 645 mm og lastedybden med 145 mm til klasseledende 710 mm.

Samlet bagasjerom med to nivåer er økt til 286 liter. Med baksetene nedfelt rommer bilen 768 liter. Bakdørsåpningen er også gjort 20 mm bredere for enklere innlastning

Ny Yaris lanseres i Europa

Effektive lettvektsmotorer og innovative girkasser
Den nye Yaris blir tilgjengelig med tre ulike motorer, VVT-i bensinmotorer på henholdsvis 1.0 og 1.33 liter og en 1,4 D-4D turbodiesel. Alle tre motorene benytter Toyota Optimal Drive, en samlebetegnelse på en rekke forbedringer på drivlinjen for å maksimere ytelse og kjøreglede, og som samtidig bidrar til lavt drivstofforbruk og CO2-utslipp.

Toyota Optimal Drive fokuserer på flere av de sentrale områdene for å utvikle effektive drivlinjer, slik som lettvekts- og kompakt design, forbedret forbrenningseffektivitet, lavfriksjonskomponenter og miljøvennlige teknologier. Kombinert med vektreduksjon og reduksjon av luftmotstand bidrar til å redusere drivstofforbruket og CO2-utslippene uten å inngå kompromisser når det gjelder ytelse eller dreiemoment.

Ved å kombinere lav vekt og kompakt design med kraft og ytelse blir Yaris godt egnet til bykjøring, og gir samtidig lave forbrukstall og avgiftsgunstige CO2-utslipp fra motorer som alle tilfredsstiller Euro V.

Toyotas 1.0 liter VVT-i med 3 sylindere har ledet an i trenden mot stadig mindre motorer. Den er lettest i sin klasse og har vunnet gjentatte "Engine of the Year"-tildelinger i kategorien under 1.0 liter. Koblet til en 5-trinns manuell girkasse yter 998-kubikk motoren 69 hestekrefter ved 6,000 omdreininger per minutt og har et maksimalt dreiemoment på 93 Nm ved 3,600 omdreininger. Drivstofforbruket er redusert med 4 % til 0.48 l pr/mil og CO2-utslippet er redusert med 7 % til bare 110 g/km, noe som gjør den ideell for kortere turer i urbane omgivelser.

Bensinmotoren på 1.33 liter har Dual VVT-i og er egnet for kunder som ønsker mer kraft og ytelser. Motoren har lav vekt og er kompakt med liten boring og lang slaglengde, noe som resulterer i høyt ytelse til vekt forhold. Den yter 99 hestekrefter ved 6.000 omdreininger og en flatere dreiemomentkurve, med et maksimum på 125 Nm ved 4,000 omdreininger. Kombinert med den nye Multidrive S girkassen er drivstofforbruket bare 0,51 l/mil og CO2-utslippet på 118 g/km.

Den valgfrie Multidrive S girkassen i kombinasjon med 1,33 liters bensinmotor benytter seg av Toyotas siste CVT-teknologi (Continuously Variable Transmission). Girgassen gir mulighet for manuell betjening, via en 7-trinns sekvensiell modus betjent gjennom girspak eller rattkontroller.

Multidrive S opererer innen bredere girutvekslinger enn konvensjonelle girkasser, noe som gir bedre akselerasjon fra start og forbedret drivstofføkonomi. Ved å velge sports-modus får føreren en mer lineær akselerasjon som ligner konvensjonelle manuelle girkasser.

For kunder som ønsker det laveste forbruket og høye ytelser er 1,4 D-4D motoren tilgjengelig med et dieselpartikkelfilter som standard. Med en 6-trinns manuell girkasse yter motoren 90 hestekrefter ved 3,800 omdreininger og har et maksimalt dreiemoment på 205 Nm ved 1800-2000 omdreininger. Drivstofforbruket er redusert med 7 % til 0,39 l/mil og CO2-utslippet er ned med 6 % til kun 104g/km.

Som valgfritt tilvalg kan kunder velge en 1,4 D-4D motoren i kombinasjon med en MultiMode girkasse, som er en manuell girkasse som kan kjøres i automatisk modus eller manuelt gjennom rattmonterte kontroller.

Toyota Touch
I dagens påloggede samfunn ønsker stadig flere bilkjøpere tilgang til multimediasystemer, uavhengig av bilens pris eller utstyrsnivå. Disse kundene ønsker en sentralisert berøringsskjerm som kan kontrollere et bredt utvalg av funksjoner, slik som tilkobling til eksternt utstyr som mobiltelefoner og bærbare musikkspillere.

Toyota Touch er Toyotas svar på behovet for mer multimediafunksjonalitet i biler, med en 6.1 tommers fullfarge berøringsskjerm til en fornuftig pris. Systemet blir standard fra andre utstyrsgrad, og inkluderer også AM/FM radio, en CD/MP3 spiller, Bluetooth handsfree for mobiltelefon med mulighet for streaming og automatisk synkronisering av kontaktregisteret ved hver tilkobling. En USB-port gir enkel tilkobling til bærbare musikkspillere, og har mulighet for å vise albumcover fra iTunes.

Skjerminformasjonen inkluderer drivstofforbruk i øyeblikket, gjennomsnittlig forbruk og gjenstående rekkevidde. I tillegg har systemet et ryggekamera som standard. 

Kilde; Toyota

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.