2012 lanseres flaggskipet Audi A8 som hybrid - kraftfull og nøysom. Den store sedanen kan kjøre i opp til 100 km/t på ren elektrisk kraft og har et forbruk på mindre enn 0,64 liter pr. mil. Audi A8 hybrid er designet som en parallell hybrid.
Den firesylindrede bensinmotoren 2.0 TFSI yter 211 hk og leverer 350 Nm. Bensinmotoren jobber sammen med en elektrisk motor som yter 54 hk og gir 210 Nm. Samlet effekt er 245 hk og 450 Nm, det gir ytelser på høyde med en 6-sylindret motor. 0-100 km/t gjøres unna på 7,7 sekunder og toppfarten nås ved 235 km/t.
Den elektriske motoren er plassert rett ved bensinmotoren, foran den modifiserte 8-trinns tiptronic automatgirkassen. Lithium-ion batteriet har en vekt på 36,7 kg og er plassert i en kollisjonssikker sone ved bagasjerommet.
Audi A8 hybrid kan kjøre opp til 100 km/t på ren elektrisk kraft. Holdes hastigheten i 60 km/t er den elektriske rekkevidden 3 km. Forbruket er estimert til mindre enn 0,64 liter pr. mil, noe som gir et CO2-ustlipp på mindre enn 148 g/km.
Audi A8 hybrid får egne 18" aluminiumsfelger, metallic lakk, 3-soners klimaanlegg, LED hovedlys og BOSE høyttalersystem som standard.
- Audi A8 har et godt grep om det norske luksusmarkedet. Audi A8 hybrid vil føye seg godt inn blant de allerede effektive Audi A8 modellene med TDI- og FSI-teknologi, sier Vidar Eriksen, direktør for Audi hos importøren Harald A. Møller AS. - Audi A8 hybrid blir et spennende alternativ og er bare en av flere nye Audi A8-modeller som lanseres i nær fremtid, avslutter Eriksen.