Ny Audi S4 med V6 og 333 Hk

Ny Audi S4 med V6 og 333 HkAudi introduserer nå en splitter ny versjon av den sporty S4-modellen i forbindelse med bilmessen i Paris fra 2. til 19. oktober. Utstyrt med direkte innsprøytning, kompressor og en helt ny sportsdifferensial fremstår nye Audi S4 som sikrere og mer sporty enn noen gang, samtidig som drivstofforbruket er redusert.

Den nye Audi S4 får alle de egenskaper en sportslig bil av denne typen fortjener - og mer til. Du vil selvfølgelig fremdeles kunne velge mellom sedan- eller Avant-utførelse, akkurat som før. I tillegg vil du kunne glede deg over en råsterk V6-motor og sprinteregenskaper i sportsbilklassen. På toppen av det hele kan nye Audi S4 vise til en eksemplarisk drivstofføkonomi og et snittforbruk er ligger betraktelig lavere enn hos forgjengeren. V6-motoren som gir kraft til Audi S4 og Audi S4 Avant har nemlig et gjennomsnittsforbruk som ligger hele 26 prosent lavere sammenlignet med forgjengeren. I stasjonsvognutførelse innebærer det et forbruk på 9,9 liter per 100 km, mens sedanen i snitt bruker 9,7 liter per 100 km.

Ny Audi S4 med V6 og 333 HkHjertet i nye Audi S4 er en fullstendig redesignet motor og det nyeste medlemmet av Audis V-familie. 3.0 TFSI er en V6-konstruksjon som leverer et slagvolum på 2995 kubikk, og som takket være en mekanisk drevet kompressor yter en maksimaleffekt på 333 Hk og et maksimalt dreiemoment på 440 Nm. Bruken av kompressor gir ikke bare bedre ytelse, men sørger også for at nye Audi S4 får en langt hurtigere gassrespons enn en tilsvarende motor uten overlading. Hele dreiemomentet er tilgjengelig fra 2500 omdreininger og holder seg på topp helt til nålen viser 4850 omdreininger. Null til hundre går unna på 5,1 sekunder for sedanen mens stasjonsvognen bruker 0,1 sekund mer på samme øvelse.

En annen viktig nyhet i nye Audi S4 er den nye, aktive sportsdifferensialen som komplementerer quattro-systemet på en utmerket måte. Differensialen er en ny type bakdifferensial som griper inn og motvirker alle tegn på under- eller overstyring. For føreren betyr det en enklere styrejobb og økt stabilitet, for eksempel i forbindelse med akselerasjon i kurver. quattro-systemet sørger for maksimalt veigrep til enhver tid, og vil under normale omstendigheter sende 60 prosent av kreftene til bakhjulene.

Den dynamiske og sportslige følelsen av å kjøre Audi S4 skyldes ikke utelukkende motor og drivverk, men også den lynraske S tronic-girkassen. Utstyrt med seks trinn tilbyr dette systemet girskifte i rene Formel 1-tempo, samtidig som systemet bidrar til å holde forbruket nede.

Audi sørger også for at føreren selv beholder en stor grad av valgfrihet når det gjelder påvirkning av bilens kjøreegenskaper. Audi drive select driving dynamics gir deg valget mellom tre innstillinger - "comfort", "auto" og "dynamic" - som alle påvirker gassresponsen, tidspunktet for girskifte og den dynamiske styringen på ulik måte. Dersom bilen er utstyrt med Audi MMI, kan føreren selv programmere egenskapene etter eget ønske.

Audi starter leveringen av de nye S4-modellene fra mars neste år.

Kilde: Møllergruppen

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.