Mercedes SL 500

Mercedes SL 500Femte generasjon Mercedes Benz SL er en hypermoderne bil på alle måter, men trekkene fra originalen fra 1954 er umiskjennelige.

Gateversjonen av 300 SL ble vist i 1954. Nå, nesten 50 år etter, lever tradisjonen videre. Forrige generasjon SL har rukket og bli 12 år, og må nå se seg foreldet sammenlignet med nye SL. Det er lagt stor vekt på sikkerhet og moderne teknologi. <<Sporty>> og  <<light>>, som SL er forkortelsen for, stemmer bare delvis. Denne bilen handler mer om luksus og <<state of the art>>-teknologi enn rendyrket kjøreopplevelse.

SL har alltid vært synonymt med kjøreegenskaper, nytenking, design, teknologi og ikke minst sikkerhet. De tekniske nyvinningene på dette siste området er mange. De mest moderne sikkerhetssystemene som finnes er pakket sammen til en imponerende elektronisk sikkerhetspakke som inneholder blant annet SBC (sensonic brake control), ABC (Active body control), ESP (Electronic stabilty program), ASD (Automatic blocking differential) BA (Brake assist) ASR (Accellertion skid control) ABS (anti-lock braking system), Eicode, Keyless-go, 4matic, teleaid, distronic og parktronikk.

Den passive sikkerheten er forbedret på en rekke punkter, og det er lagt vekt på å redusere reparasjonsomkostninger ved mindre uhell. I tillegg er karosseriet 20 prosent stivere. Følerstyrt veltebøyle ble standar på SL allerede i 1989, og finnes naturligvis også her. Setene med et nytt integrert beltesystem med beltestrammere, kraftbegrensere og hodestøtter som justeres automatisk avhengig av seteposisjon er ny. Passasjersete er utstyrt med følere som deaktiverer kollisjonsputene når setet ikke er i bruk og ved bruk av originalt barnesete. Setene er ventilerte, og tilpasses ved hjelp av regulerbare innebygde luftputer. SL har to adaptive kollisjonsputer og nye sidekollisjonsputer som dekker både overkropp og hode.

NY BREMSETEKNOLOGI
Mercedes er først ute med SBS, eller <<brake by wire>>, i en serieprodusert bil. Dette er teknologi som lenge har vært brukt i flyindustrien. Enkelt forklart betyr det at kommunikasjonen fra bremsepedal skjer elektronisk gjennom ledninger i stedet for mekanisk eller hydraulisk. Ved alvorlige feil, eller strømtap, står det konvensjonelle  bremsesystemet parat til å ta over slik at føreren kan få stoppet bilen. For å gi den kjente følelsen av å bremse blir den <<gamle>> pedalfølesen simulert i bremsepedalen, men den pulserer ikke når ABS trer inn. SBC-computeren  samler data fra både bremsepedalen og signaler fra de andre elektroniske assistansesystemene. Denne komplekse informasjonen gir umiddelbare bremsekomandoer til computeren so sørger for mksimal nedbremsning og stabilitet. Med SBC kalkuleres bremseeffekten individuelt for hvert enkelt hjul. Resultatene av SBC synliggjøres best ved en nødbrems. Hvis føreren flytter foten raskt fra gass- til bremsepedalen kjenner SBC igjen de tidlige tegnene for en nødsituasjon og reagerer umiddelbart. Dermed reduseres bremselengden. Ved bremsing i sving sørger systemet for at bremseeffekten økes på de ytterste hjulene som har mest grep. SBC tilpasser også fordeling av bremseeffekten foran og bak etter farten. PÅ våt vei sørger SBC for at skivene er tørre ved å aktivisere bremseimpulser som tar bort vannfilmen. Dette merkes ikke av  føleren. ESP samarbeider med SBC, og er blitt enda mer effektiv.



AKTIV KRENGEKONTROLL
ABC finnes allerede i CL. Systemet tilpasser fjæring og demping automatisk etter forholden, og fjerner uønsket vibrasjon og krenging. Føreren kan velge mellom <<sport>> og <<comfort>>. I sport-mode blir oppsettet stivere og styringen mer direkte. Dette er nå standard i SL 500. Nytt på systemet i SL er computerstyrt kalkulering og regulering ut fra aktuell vekt. Hvis bilens vekt endres ved at for eksempel passasjeren går ut vil fjæringen bli rekalkulert og tilpasset den nye vekten. I lave hastigheter kan høydereguleringen også utføres manuelt. Føreren kan øke bakkeklaringen med 25 eller 50 med mer. Når farten økes senkes karosseriet automatisk. På det laveste er bakkeklaringen 15mm mindre enn når bilen står stille. For første gang har Mercedes tatt i bruk en bakaksel som består av en konstruksjon i 100 prosent aluminium. Dette har sammen med andre vektbesparende tiltak holdt vekten nede på nye SL. Den nye hastighetsavhengige tannstangstyringen har alene redusert vekten med 6kg. Total vekten er redusert med 45 kg til tross for at karosseriet er 35mm lengre, 6mm i bredere og 10mm høyere. Akselavstanden er økt med 45mm, sporvidden er økt med 24 med mer foran og  22mm bak.

HØYT UTSTYRSNIVÅ
Listen over standerutstyr er lang, ekstrautstyrlisten er enda lenger. Du kan få nesten hva du vil i denne bilen, hvis du har råd da. Keylessgo er et eksempel. Med et kort på størrelsen med et kredittkort i skjortelomma, og det kan bli liggende der, trenger du ikke nøkkel verken for å åpne eller starte bilen. Med linguatronic til commad-systemet (radio, tv, navigasjonssytem og telefon) blir det meste stemmestyrt. Skulle du ikke ha råd til det kan det meste likevel styres fra det nye multifunksjonsrattet. Krefter er det nok av i v8eren som sitter undre panseret. 306 hk og 460 nm gjør at 0-100km/t går unna på 6,3 sekunder. Det er 0,2 sekunder raskere enn forgjengeren. Motoren har de samme spesifikasjonene som i forgjengeren, men blant annet motorstyringen er ny. Den lille datamaskinen tilpassermotoren etter førerens kjørestil. Merker den at føreren bruker gasspedalen sportslig blir den mer følsom og motoren reagerer raskere og mer kontant. Avslappet kjørestil medfører det motsatte. Gasspedalen er blitt følelsemessig involvert, kan  du si. Denne analyseprosessen er kontinuerlig.
Gearkassen er velkjent, femtrins og elektronisk styrt.  En ny funksjon i Touchshift-systemet gjør at man nå i tillegg til å dytte til spaken for å geare kan holde den mot pluss eller minus til gearkassen har funnet det ideelle gearet  for å akselerer eller bremse bilen. I baklys, bremselys, tåkelys og blinklys er det tatt i bruk LED-teknologi  som tenner raskere og har lengre levetid. Skulle et viktig lys gå, tennes en reservepære i det aktuelle lyset automatisk.

TOPPLØS                       
På 16 sekunder foldes ståltaket opp fra bagasjerommet, og forvandler roadsteren til en coupe. Støynivået med taket på skal ifølge mercedes være det samme som i en vanlig coupe. For dem som vil ha roadsterfølelsen også på vinteren, men som synes det er for kaldt å ha taket nede, er ikke løsningen langt unna. Neste år kommer glasstaket. Bagasjerommet er på317 liter med taket oppe, 235 liter som roadster. En smart sak kalt <<easy pack>> letter tilgangen til bagasjerommet ved at det folede taket heves 20 grader med et tastetrykk. Forrige SL var en såkalt 2+2. Nye SL er en rendyrket toseter. <<Baksetene>> er byttet ut med to oppbevaringsrom med en total kapasitet på 18 liter. To belter kan holde opptil 80 kg last bak setene. Interiøret er i innbydende skinn, edeltre, børstet aluminium og krom. Fargevalgene tillater 46 forskjellige kombinasjoner. Instrumenteringen er klassisk og elegant. Cockpiten har nattbelysning med LED-teknologi.
26 SL500 og 2 SL350 er forhåndsbestilt av norske kunder. De første får bilen i oktober, og skal du ha en slik bil bør du sette deg på venteliste. SL 350 leveres fra september 2002. Gromme SL 55 AMG til over 2 millioner er tilgjengelig tidlig samme år, mens SL 600 ikke leveres før april 2003. Du har altså litt tid på deg å spare. Prisene er preliminære, men importøren regner med at de vil være omtrent som på den gamle modellen. SL 350 vil koste ca. 1,2-1,3 millioner, og SL 600 ca. 1,9-2 millioner. De siste årene har ikke SL hatt høy status i Norge. Det er bare solgt en til to pr. år. Denne trenden regner importøren med vil snu nå. Det første året regner de med å selge ca. 30 SLèr, etterfulgt av et salg på 15-20 i året...!

DETTE ER MERCEDES-BENZ SL 500
Sylindervolum:............................4966 ccm
Boring x slag:
............................97 x 84 m.m
Kompresjon:
.......................................10:1
KW (hk)/omdr:
...........................225(306)/5600
Nm/omdr:
.......................................460/2700
Egenvekt:
......................................1845 kg
Aks. 0-100 km/t:
.......................................6,3 sek
Toppfart:
............250 km/t (elektronisk begrenset)
Forbruk by:
..................................1,91 l/mil
Forbruk landevei:
..........................0,92 l/mil
Forbruk snitt:
...............................1,27l/mil
Pris,ca:
........................1.500.000 - 1.600.000,-
Lengde:
453,5 cm. Bredde: 181,5 cm. Høyde: 129,8 cm. Akselavstand: 256 cm. Sporvidde f/b: 155,9/154,7 cm. Bagasjeromvolum:
235/317 liter. (VDA). Tankvolum: 80 l.

Kommentarer   

#1 Bajlove rinder singh bajwa 06-12-2007 23:42
hei jeg vil senke en cl 500 vet noen hvorda man kan gjøre de og hvem, jeg vil ha lambidører hvem er det setter på lambo dører evt?
svar til
email: [email protected]

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.