Chevrolet Corvette

Chevrolet CorvetteJubileumsutgaven av Corvette har ny, magnetisk kontroll av hjulopphenget. Chevrolet lanserer en jubileumsmodell for å markere at den legendariske sportsbilen har vært på markedet i hele 50 år. Utvendig markerer jubileumsmodellen seg ved en lekker farge og champagnefargede aluminiumfelger med spesielle emblemer. Modellen har også et spesielt interiør og logoer med "50th Anniversary" på karosseriet, samt broderte logoer på setene og gulvteppene. Pakken inkluderer det nye systemet "Magnetic Selective Ride Control", som kan bestilles som ekstrautstyr på 2003-modellene. Jubileumsutgaven blir tilgjengelig som coupé og kabriolet. Den vil bli bygget i et begrenset opplag. Til Europa kommer Corvette "50th Anniversary" høsten 2002.



Kontinuerlige variabel støtdemping reagerer i løpet av millisekunder. Systemet Magnetic Selective Ride Control gir ekstra presise kjøreegenskaper, spesielt ved raske manøvrer i høy fart. Ved å bruke jernets magnetiske egenskaper, sørger det avanserte systemet for at dempingen hele tiden tilpasser seg veiforholdene og kjøredynamikken. Væsken i støtdemperne inneholder bitte små metallpartikler. Dersom informasjonen fra sensorer på hjulene, styringen eller bremsene forteller den innebygde computeren at støtdemperkreftene bør justeres, sender den elektrisk strøm til elektromagnetiske spoler. De sistnevnte er plassert på hver av støtdemperne. Ved signal aktiverer disse umiddelbart et magnetisk felt. Metallpartiklene formes da i definerte strukturer, og forandrer væskens egenskaper, slik at den strømmer saktere eller raskere gjennom demperen. Med dette systemet kan demperen på hvert enkelt hjul endres tusen ganger per sekund. Det gir overlegen kontroll. Magnetic Selective Ride Control arbeider sammen med ABS og antispinn-systemet. Det sikrer optimal balanse og best mulig nedbremsing, til og med på humpete veger og varierende veidekke. Det er kun General Motors som har denne nye teknologien


Kraftig V8 og smart drivverk garanterer en fin kjøreopplevelse
Kreftene og lyden fra den berømte Corvette "small block" er helt spesiell. 5,7 V8-motoren gir 253 kW/344 hk ved bare 5 400 o/min, med maks dreiemoment på 483 Nm ved 4 200 o/min. Corvette går fra 0 til 100 km/t på bare 4,7 sekunder (5,1 med automatgir), og bruker bare 1,2 liter per 100 km (m. automatgir). Kreftene overføres til bakhjulene via en sekstrinns manuell girkasse eller en elektronisk kontrollert, firetrinns automatkasse. I stedet for å være festet til motoren, plasseres girkassen på bakakselen. Siden selve motoren er montert nesten midt i bilen, får man en tilnærmet ideell vektfordeling med 50 prosent på hver aksel.

Corvettes status som en sportsbil med høye ytelser og overlegen kjørekomfort kommer også av det sofistikerte hjulopphenget med uavhengige, doble gaffelben. Chevrolet har patent på Corvettes syntetiske utkragede fjærer, som er montert på tvers foran og bak. De er festet til chassiset via doble, gummiforinger, og er mye lettere enn stålfjærer.
Chevrolet Corvette

Display på frontruten gir økt sikkerhet
Corvette er tilgjengelig som coupé der midtseksjonen av taket kan tas av, eller som kabriolet. Taket på kabrioleten dekker rammen og stenger støy ute. Corvettes attraktive og superdynamiske karosseri, som er laget i kompositte materialer forsterket med glassfiber, dekker en stålramme bygget på hydroformede sidebjelker og en rektangulær midttunnel. Gulvet i Corvettes chassis er laget av paneler i et meget avansert kompositt konstruksjon. Mellom lagene av aluminium ligger det absorberende balsatre, som gir effektiv isolasjon mot støy og vibrasjoner. Blant de tekniske høydepunktene i den omfattende utstyrspakken er displayet på frontruten. Det kompletterer de analoge instrumentene og gir blant annet informasjon om hastighet og turtall. Føreren trenger ikke ta øynene fra veien for å sjekke farten. Det er et vesentlig bidrag til den aktive sikkerheten. Et annet høydepunkt er et informasjonssenter for føreren, som gir nøyaktig og øyeblikkelig informasjon om operasjonene i bilen. Man kan velge mellom flere språk.

Kilde: GM/Norge
 
   
 [ Tips en venn om denne saken ]      [ Abonner på vårt nyhetsbrev ]

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.