×

Merknad

Forumet er kun i lesemodus

Merkelig startvansker på Corsa med MANGE variabler

Mer
15 år 1 måned dager siden #2658 av bamsefar
Jeg må ærlig innrømme at bilkunnskapene mine er på bunn nivå, så her kommer en fyldig redegjørelse for startproblemer som plutselig har oppstått på en Corsa 1.2i, 1994 (tror det er en X12SZ motor), kjørelengden er ca 180.000.
Bilen har fulgt jevnlig service frem til jeg overtok for 2 år siden. EU kontroll i fjor viste ingen feil, bortsett fra en anbefaling om oljeskift og rens da de mente oljen var litt misfarget. Ingen andre som har peilet oljen og kikket på den har vært enig i dette. (det kommer et poeng om nettopp dette lenger ned...)

Forløpet til det hele var at starteren plutselig en morgen ikke fungerte i det hele tatt. Jeg vred om nøkkelen og ingenting skjedde. Ikke engang en elektrisk summelyd som jeg regner med starteren ville ha gitt selv om ikke tenning oppstår. Helt dødt.
Jeg lot bilen stå og forsøkte et par tre ganger i løpet av uken uten hell og ringte så Falck. Når de så ankom startet selfølgelig helveten på første forsøk og jeg ble rådet til å \"kakke på starteren\" dersom den streiket igjen.
Nødtrikset fungerte fint inntil motoren var blitt varm. Når jeg så etter et kort stopp forsøkte starte den igjen var dennok en gang helt dau, og \"Fleksnes trikset\" fungerte ikke i det hele tatt. Løsningen ble å skyve den i gang.

Mirakuløst endte problemene etter en stund og starteren har fungert fint siden...
Det må nevnes at bilen står mye stille og brukes mest til kortere byturer. Brukes 1-5 ganger pr måned til byturer og ca 1 gang pr måned en langtur på maks 2-3 timer. Har nylig lest at biler ikke liker stå for mye stille...i hvertfall ikke på vinteren eller med store temp skifter ute.

Hoved problemet oppstod plutselig for noen dager siden da bilen, til tross for fungerende starter ikke maktet å komme skikkelig i gang. Det virker som om den er akkurat i ferd med å klare det, men står og buldrer og stamper uten å komme ordentlig i gang.
Som nevnt er jeg helt idiot når det gjelder bil så her kommer en syndeliste som kanskje kan være til hjelp:

-Jeg har ikke foretatt oljebytte de siste 2 årene, kun en liten etterfylling.
Da problemet oppstod nå sist var oljenivået akkurat på minimumsnivå. Bilen var da riktignok kald, (om det har noe å si for nivå avlesing).
Jeg har av og til sjekket om bilen bruker mye olje ved å gire ned i nedoverbakke og så gi flatt jern for å se om det dukker opp indianerskyer bakAlt virker vel.

-Jeg har kun etterfylt kjølevæske én eller to ganger de siste 2 årene, og beholderen var nesten tom når jeg sjekket nå. Jeg etterfylte til midt på beholderen mens vi forsøkte videre med å starte bilen. Har hatt litt små problemer av og til med varme opp mot 110-120 grader ved lengre tomgang - det har da hjulpet å skru på full guffe på varmeanlegget.

-Tennplugger ble først byttet nå som problemet oppstod. Første gang på 2 år. To av de var tørre men med en liten brun (svidd?) ring og to var våte (pga gjentatte forsøk på å starte bilen?)

Så det som er blitt forsøkt etter startvanskene oppstod er følgende:

-etterfylling av olje, kjølevæske og tennplugger. Pluggledningene virker ok, men har ikke kjørt \"gnist i mørket\" testen. Jeg tenkte bytte stifter inntil jeg lærte at bilen har elektrisk tenningsmodul Har hørt at disse sjeldent feiler...?

-Batteriet ble ladet opp over natten (dog utendørs...). Har ikke fått sjekket batterivæske.

-Forsøkte taue bilen i gang på en ca 5 min tur uten hell. Straks jeg trykket inn clutchen dauet bilen med én gang.

-Prøvde kondensfjerner.

-Helte bensin i forgasser under startforsøk.

-Forsøkte startgass.

-Sjekket at det kom eksos/bensinlukt fra potta (kom noe, men minimalt.

Det jeg har blitt fortalt kan være galt er følgende:

Dårlig/defekt batteri: men starteren fungerer, jeg har lys inn/utvendig, viskere går ,har luft i kupé, etc.

Registerreimen har hoppet over et par hakk og dermed ødelagt vannpumpa og ført til lekkasje i kjølevæskebeholderen.
Jeg skiftet reg. reim på Opel verksted for 2 år siden og har kjørt 30.000 etter det.

Lekkasje i toppakning som har ført til vann i sylindere. Men oljen er ikke misfarget, og det kommer heller ikke hvit/unormal eksos fra bilen.

Isdannelse eller kraftig fuktighet i systemet. Bilen står nå i verkstedhall med pluggene ute for å se om et par dager med tørking vil hjelpe.

Feil på tenningsmodul, pluggledninger, elektrisk,...

Så for en lite bilvant kar som meg er dette hodebry deluxe, og alt for mange variabler. Jeg er blakk som faen sjøv og Opel tar 1200,-/t for feilsøking. (Håper de kan lese av koder som en tjeneste siden jeg har brukt de noen ganger tidligere)

Den forrige eieren var nøye på oljeskift, reimskift, og ellers vanlig service. Bilen har gått som ei klokke, og jeg har ALDRI hatt et eneste problem med å starte bilen på 1. forsøk før nå i vinter.
Derimot har bilen blitt brukt mye mindre denne vinteren enn i fjor, og går som sagt mye kortere turer nå for tiden.

Puh...ble et langt innlegg...
Om noen får noe mening ut av dette hadde jeg satt utrolig pris på synspunkter fra noen som er dyktige. Please, skriv gjerne så detaljert/forklarende som dere kan så skal jeg nok greie forstå dere. Det har vært en bratt læringskruve de siste dagene. Hehe...

Takker og bukker!
Mer
15 år 1 måned dager siden #2672 av Eino
Tips: Ta en kompresjonsmåling eller sylinderlekkasje-test. Det kan dreie seg om ventilheng (en eller flere ventiler står mer eller mindre åpne)på grunn av sot/avleiringer.
Generelt er forebyggende vedlikehold rimelig i forhold til å \"løpe etter\" for å reparere (mager trøst når du står midt oppi det). Du forteller at forrige eier var nøye med servicene, men at du f.eks. bare har etterfyllt olje de siste 30.000 km?
Når måleresultatene foreligger kan vi se på et par forslag, som nødvendigvis ikke koster så mye.
Mer
15 år 1 måned dager siden #2675 av bamsefar
Opel verkstedet får opp feil kode på innsprøytningsventil/dyse. Delen koster ca 2100,- men jeg har fått beskjed om at det ikke nødvendigvis vil fikse feilen med å bytte denne, da det kan komme nye feilkoder i etterkant.

Puh...

Noen tips? har dette noe med den som nevnes om ventilheng pga sot/avleiringer?

Eller noen som har en brukt dyse til salgs? Må i såfall være fra motor C12NZ eller X12SZ.

Thanks!
Mer
15 år 1 måned dager siden #2685 av Eino
Dersom dette dreier seg om avleiringer i en dyse; Forsøk å fylle en boks Pro-Tec Fuel Line Cleaner i tanken. Etter noen mils kjøring vil dette middelet løse/fjerne eventuelle avleiringer.
Mer
15 år 1 uke dager siden #2795 av bamsefar
Det viste seg at registerreima hadde hoppet over flere tenner. Det jeg nå lurer på er om det er noe som helst som tilsier at man kan benytte den samme reima en gang til eller om den i alle tilfeller må byttes. De fleste mekanikere jeg har pratet med sier at man alltid skal bytte registerreim når de har hoppet over og at man ikke nødvendigvis kan visuelt sjekke en reim for å finne ut om kvaliteten på den er god nok etter å ha fått en såpass trøkk som avhopping gir.

I såfall; hvilke grunner skulle tilsi at en reim benyttes igjen i stedet for å bytte til ny? Reima var halvveis inn i intervallet både ang år og kjørelengde.
Moderator: Bilmekanikeren
Tid til å lage siden: 0.129 sekunder

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.