Ved direkte dieselinnsprøyting sprøytes drivstoffet direkte inn i forbrenningskammeret. I dag er dieselmotorer med direkte innsprøyting de mest effektive forbrenningsmotorene med høyest virkningsgrad.
Det finnes ulike måter å optimere forbrenningsprosessen på i motorer med direkte dieselinnsprøyting. Frem til i dag har common rail- og pumpedysesystemene etablert seg ved siden av pumperørdysesystemet.
Det høyeste innsprøytingstrykket oppnår pumpedysesystemet i dag. I denne systemet danner pumpen og innsprøytingsventilen en enhet. Det genereres et innsprøytingstrykk på inntil 2400 bar på hver enkelt sylinder. Innsprøytingssystemet er integrert i topplokket. Trykket bygges opp mekanisk via kamakselen. For at innsprøytingen skal bli mer effektiv brukes innsprøyting i flere trinn. Avhengig av turtall og motorbelastning har moderne dieselmotorer en dobbel for-, en hoved- og en etterinnsprøyting. Forinnsprøytingen er bare en mengde på 1-2 kubikkmillimeter drivstoff som sprøytes inn. Det reduserer forbrenningsstøyen merkbart og reduserer andelen nitrogenoksid i avgassen

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.