Et partikkelfilter er et system som skiller ut dieselsot fra avgassen på dieselmotorer.  Partikkelfilteret har et katalytisk belegg. Regenereringen skjer uten tilsetningsstoffer, i stedet brukes et filterbelegg som inneholder edle metaller som fungerer på to måter. Under den passive regenereringen omdanner katalysatoren lagret sot til CO2 i en langsom prosess. Denne prosessen foregår i temperaturområdet 350-500 °C, først og fremst under kjøring på motorvei kontinuerlig uten spesielle tiltak. Det er bare ved kjøring med lav hastighet over lengre tid, som bykjøring, at avgasstemperaturen må økes til cirka 800° for å starte en ekstra regenerering hver 1000-1200 kilometer. Partiklene som er lagret i filteret, forbrenner ved denne temperaturen.

I systemer med tilsetningsstoff reduserer tilsetningen sotets forbrenningstemperatur til ca. 500 °C. Avhengig av kjøremåte må en regenerering utføres hver 500-700 km. Tilsetningsstoffet sprøytes automatisk inn i drivstofftanken hver gang du fyller drivstoff. En liter tilsetning holder til ca. 2800 liter drivstoff.

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.