Renault med ny motorteknologi

Renault med ny motorteknologiRenault lanserer ny høyeffektiv bensinmotor under Frankfurt Motor Show 2011: Energy TCe 115. Dette blir starten på nye og stadig grønnere tider hos Renault, med opp mot 30 % reduksjon i CO2-utslipp. I tillegg kommer oppgradert Energy dCi 110-motor, den mest utbredte i Renault-biler per i dag. Energy TCe 115 blir Renault´s første turboladede motor med direkte innsprøytning.

Motorteknologien bak Energy-familien er inspirert av og basert på kunnskapen fra Formel1, hvor Renault har hatt en sentral rolle i 34 år og stått for flere verdensmestertitler med sine teknologiske nyvinninger.

Energy TCe 115 er en nyskapende og effektiv firesylinders 1,2 liters bensinmotor som erstatter den tradisjonelle 1,6 liters 16V-motoren. På tross av 25 % mindre volum, yter Energy TCe 115 mer enn sin forgjenger, gjennom sine 115 (+5) hestekrefter og hele 190Nm (+40Nm) dreiemoment.

I den oppgraderte turbodieselmotoren Energy dCi 110 er dreiemomentet økt til hele 260Nm (+20Nm). Med denne motoren kommer Renault, som først i Europa, med en lavtrykks EGR-teknologi (resirkulering av eksosgasser), som bidrar til lavere NoX-utslipp og bedre utnyttelse av drivstoffet (oppfyller kravene til Euro6-standard).

I begge motorene er variabel oljepumpe, hydraulisk registerkjedestrammer og variable kamakseltider bare noen av grepene som er gjort. Kombinert med bremsekraftgenerering og Stop & Start-funksjon effektiviserer dette drivstofforbruket. I tillegg gir karbontrukkede stempelskjørt og kamfølgere lavere friksjon.

Energy TCe 115 vil være å finne i europeiske biler fra tidlig 2012, først i Mégane-og Scénic-serien, deretter i hele Renault´s modellsegment.

Energy-motorene, som kan redusere CO2-utslippene med opp mot 30 %, utgjør en viktig brikke mot målet om 10 % mindre karbonavtrykk for Renault-bilene innen 2013 og ytterligere 10 % reduksjon innen 2016.

ECO2 - Renault´s egen miljøsertifisering
I tråd med ambisjonen om å bli Europas ledende bilmerke innenfor miljøteknologi, er to viktige grep blitt gjort: lansering av komplett serie elektriske biler, Renault ZE; og introduksjon av Renault´s egen og stadig mer krevende miljøsertifisering, ECO2. For å oppnå ECO2-sertifisering stilles en rekke krav, fra produksjon og helt til bilen er på veien. Eksempelvis må bilen være produsert på en ISO 14001-sertifisert fabrikk, minst 7 % av bilens plast skal være resirkulert og CO2-utslippet må ikke overskride 120 gram per kilometer.

Kontakt
Tom Arne Melbostad, direktør RBI Norge AS: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den./ 95069979
Maya B. Vedeld, informasjonskonsulent Motor Gruppen AS: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den./ 45871870

---

Renault med stadig høyere kvalitet
Renault, som nummer 1 i Europa på varebil og nummer 2 på personbil, gjør kontinuerlig grep for å bedre kvaliteten i bilene. I den tyske kvalitetstesten ADAC (Allgemeine Deutsche Automobil-Club), er alle Renault-modeller siden 2006 klassifisert med én eller to stjerner, tilsvarende «god» eller «meget god».

Renault med størst fremgang på kundetilfredshet i AutoIndex
Renault ble bilmerket med størst fremgang i årets undersøkelse, for andre år på rad. Særlig innenfor områdene salg og service scorer Renault stadig høyere blant de norske kundene på tilfredshet.

Kilde: Renault

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.