
Ved hastigheter over 60 km/t, advarer Mazdas RVM system føreren med et nærhetsindikatorlys i dørspeilet på den siden hvor enten et kjøretøy befinner seg i blindsonen, eller hvor et kjøretøy vil nærme seg dette området innen de neste 5 sekunder innenfor en sone opp til 50 m. Hvis føreren slår på blinklyset i retning av det kjøretøy som nærmer seg, vil nærhetsindikatorlyset blinke hurtig, og en pipetone advarer føreren om ikke å bytte kjørefelt. Systemet er designet til å virke praktisk talt i all slags vær og oppdager alle typer kjøretøy, inkludert motorsykler.
*European New Car Assessment
Mazda identifiserte at nesten 5 prosent av alle ulykker skjer mellom kjøretøy som kjører i samme retning, hvor nesten 80 prosent av disse igjen skyldes bytte av kjørefelt. Tatt i betraktning system-spesifikasjonene, har Mazdas RVM system potensiale til å bidra til å unngå mer enn halvparten av disse ulykkene.
Mazda var den første japanske bilprodusenten som introduserte RVM systemet til Europa, med Mazda6 RVM i 2008. Det ble så gjort tilgjengelig på Mazda3 og CX-7 i 2009. Systemet vil også bli inkludert i den nye Mazda CX-5, som blir lansert på IAA i September sammen med Mazda3 facelift.
"Euro NCAP Advanced" belønner høyteknologiske sikkerhets-systemer
I 2010 begynte "Euro NCAP Advanced" å belønne og gjenkjenne bilprodusenter som gjør tilgjengelig ny sikkerhets teknologi som demonstrerer vitenskapelig testede sikkerhetsfordeler for forbrukerne og samfunnet.
Euro NCAP er en uavhengig crash-test organisasjon bestående av forbrukersammenslutninger, motorklubber og transportmyndigheter i mange europeiske land. Det har belønnet automotive sikkerhets rangeringer siden 1997.
Sikkerhet har alltid hatt høy prioritet hos Mazda. Mazda3 ble tildelt fem-stjerners maksimum rangering på sin siste Euro NCAP kombinerte sikkerhetsytelsestest i 2009 (beskyttelse for voksne, barn, fotgjengere og sikkerhetsassistanse).
Kilde: Mazda
Kommentarer
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.