Har du blitt blendet av møtende bil i en mørk høstkveld, som bruker kurve/tåkelys sammen med nærlys? Det har vel de fleste av oss, men er det lovlig? Og hjelper det brukeren av disse?. Jeg er av typen som ofte plages av at bilen bak meg, eller bilen som kommer imot meg, bruker kurve/tåkelys, som blender meg på en ganske sjenerende måte. Men er dette lovlig?
Hva er kurve/tåkelys?
Kurve/tåkelys er disse lyskasterne som er montert lavt på bilen, foran, og har ganske sterke pærer (55w), og lykta har ett glass med ganske sterke "riller", som gjør at lyset spredes veldig godt ut til sidene. Disse lysene lyser ca 20-30 meter foran bilen. De brukes både med hvitt og gult lys.
De er ment å brukes ved kjøring i skarpe kurver, og/eller ved kjøring i tykk tåke.
Men er dette lovlig?
Svaret på det er både ja og nei. Reglene sier at en kan bruke disse som kjørelys, men da kun på dagtid, og sammen med parkeringslys, og ikke med nærlys.
På kveldstid kan disse kun brukes sammen med nærlys, og kjøring i skarpe kurver, eller i tykk tåke. Med andre ord er det ikke lov å bruke disse på kveldstid sammen med nærlys uten at det er tykk tåke.
Mange av de som bruker disse sier at de ser så mye bedre, spesiellt i veikanten etter elg,hjort og lignende. Men er det tryggere?
Når du kjører i 90km/t, som betyr at du beveger deg i 25 meter i sekundet.
Kurve/tåkelysene lyser opp veibanen i ca 20-30 meter.
Dvs at du har litt ekstra lys foran deg i mindre enn ett sekund foran deg, og ut til siden..
Hvis deg da skulle dukke opp noe i veikanten i dette lysfeltet, så er det liten grunn til å tro at dette dyret skulle komme seg foran bilen din, eller at du skulle rekke å stanse på den strekninga. (stopplengden på en personbil i 80km/t er ca 54meter).
Hvis dyret allerede har kommet seg foran bilen din, så vil det bli opplyst av nær/fjernlyset uansett. Og spesielt på hjort, elg og andre dyr med lange bein, så vil nok de fleste kurve/tåkelysene lyse under dyret.
Forskning sier til og med at dess raskere vi kjører, dess mere tunnelsyn får vi. Det vil si at vi ser lengre frem i veibanen, og at vi øyet ikke fokuserer på like bredt bilde som ved lavere hastigheter. Så derfor vil nok den opplyste veikanten bare virke forstyrrende i slik hastighet, fordi sidesynet prøver å få med seg det som skjer på siden, men klarer det ikke..
Noe å tenke på neste gang du bruker kurve/tåkelys eller blir plaget av at andre gjør det?
Per Egil Fiske
Kommentarer
De lyser jo bare 20-30 meter!
Det er tvert om nyttig f.eks for å oppdage fotgjengere litt tidligere. Og i lavere hastighet øker tiden du har til rådighet.
Derimot burde trafikkmyndihet ene rydde opp i bruken av svære lysorgel på Vogntog, traktorer og anleggsmaskiner , som lyser både forover og bakover.
De kan være faglige og sjenerende.
Fikk nettopp bot på 2000kr får å ha brukt tåkelys/kurvely s sammen med nærlys på kveldstid. Dette synes jeg er helt sinnsykt! Grunnen til at jeg brukte tåkelysene var for å se bedre. Min mening er at jo mer du ser når du kjører bil til tryggere er det. Det er vel kanskje derfor det er farligere å kjøre bil i mørket. Har aldri vært spessielt plaget av at møtende biler har brukt tåkelys/kurvely s!
Synes du er vel arrogant i dine uttalelser om at man ikke trenger å se til sidene når man kjører bil! Du har ikke tengt over alle mulige situasjoner her, eks hvis du plutselig ser en hjort i sidesynet da er det stor sannsynlighet at det kan være flere hjorter lengre fremme. Jeg bruker derfor i slike situasjoer å redusere farten. Hvis du går glipp av denne informasjinen pga dårlig belysning, har du ingen forvarsel, og du har derfor større sannsynlighet for sammenstøt!
For hvis du først skulle treffe en elg bør du styre mot bakparten. Det ene sekundet kan da være hjelpsomt!!"
Dette er direkte feil. Du har uansett værforhold ikkje lov å bruke tåkelys og nærlys samtidig.Basta.
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.