
Mens bilindustrien mange steder opplever vanskelige tider, satte SKODA
igjen ny salgsrekord i 2012 med en økning på 6,8 prosent mot året før. I den
beste desembermåneden i selskapets historie leverte SKODA 66 200 biler. SKODA
lanserte nye Citigo tidlig i 2012, og mot slutten av året ble Rapid introdusert.
SKODAs modelloffensiv fortsetter i 2013 med introduksjonen av en ny generasjon
av volumselgeren Octavia.
Octavia er SKODAs viktigste modell og står for godt over 40 prosent av
salget til den tsjekkiske produsenten. Forventningene til den nye modellen som
ble presentert rett før årsskiftet, er derfor store.
- SKODA Octavia er en bil vi også har store forventninger til i det norske
markedet, sier Håkon R. Fergestad, direktør for SKODA i Norge.
Til tross for det forestående modellskiftet økte salget av Octavia med 5,8
prosent fra 2011 til 2012. Størst prosentvis salgsøkning stod SUV-modellen Yeti
for (24,3 prosent). Også den praktiske flerbruksbilen Roomster oppnådde øket
salgstall i fjor.
SKODA vokser i de fleste markeder. I Vest-Europa holder SKODA stand i et
fallende totalmarked, og markedsandelen har nå økt til over tre prosent. Den
største økningen opplever SKODA i vekstmarkeder som Russland, India og
Kina.
Salget av SKODA i Norge i 2012 endte på over 6700 biler og en markedsandel
på 4,9 prosent, som vil si det tredje beste året til SKODA noensinne.
Fergestad mener at 2013 blir det mest spennende året for Skoda noensinne,
med flere viktige lanseringer og fornyelse av modellprogrammet.
- Målsetningene for SKODA i 2013 er å utlevere 7385 biler som vil gi en
markedsandel på 5,7 prosent, sier han.