Den nye EcoBoost-motoren slutter seg til en global familie av avanserte
turboladede og direkteinnsprøytede bensinmotorer som er utviklet for å gi høy
effekt og dreiemoment fra et lite sylindervolum for å oppnå redusert
drivstofforbruk og CO2- og NOx-utslipp, uten at dette svekker ytelsene.
For norske bilkjøpere er den nye motoren spesielt viktig. I forbindelse med statsbudsjettet for 2012 varsler regjeringen innføring av en egen avgiftssats for NOx, og den lille bensinmotoren som nå kommer i produksjon slipper kun ut 25,7 mg NOx pr. km. Til sammenligning slipper dagens 1.6-liter bensinmotor ut 41,1 mg NOx pr. km..
Den nye 1-liters EcoBoost-motoren, som får plass på et A4-ark, utvikler 125 HK og et dreiemoment på 170 Nm og forbrenner 0,5 liter drivstoff per mil med et CO2 utslipp på 114 g/km når den lanseres i Ford Focus tidlig neste år og dernest i C-MAX og B-MAX.
Motoren kommer også i en versjon som utvikler 100 HK, der CO2-utslippet er helt nede på 109 gram pr. km. Bare i Europa vil det være en produksjonskapasitet for denne motoren på 700.000 enheter pr. år i årene framover, mens i løpet av kort tid vil global produksjon nå 1,3 millioner enheter pr. år.
Totalt sett vil lavere NOx og lavere CO2 få godt merkbare virkninger på avgiftsregningen fra staten ved registrering.
Fra før av har Ford lansert EcoBoost-motorer for det europeiske markedet i klassen fra 1,6 til 2,0 liter.
Den nye 1-liters EcoBoost-motoren og hele familien av EcoBoost-motorer representerer teknologiske gjennombrudd når det gjelder effekt, drivstofføkonomi og lave CO2-tall gjennom turbolading og direkteinnsprøyting, sa Alan Mullaly da han trykket på knappen som startet produksjonen av 1-litersmotoren i Køln.
Kilde:Ford
For norske bilkjøpere er den nye motoren spesielt viktig. I forbindelse med statsbudsjettet for 2012 varsler regjeringen innføring av en egen avgiftssats for NOx, og den lille bensinmotoren som nå kommer i produksjon slipper kun ut 25,7 mg NOx pr. km. Til sammenligning slipper dagens 1.6-liter bensinmotor ut 41,1 mg NOx pr. km..
Den nye 1-liters EcoBoost-motoren, som får plass på et A4-ark, utvikler 125 HK og et dreiemoment på 170 Nm og forbrenner 0,5 liter drivstoff per mil med et CO2 utslipp på 114 g/km når den lanseres i Ford Focus tidlig neste år og dernest i C-MAX og B-MAX.
Motoren kommer også i en versjon som utvikler 100 HK, der CO2-utslippet er helt nede på 109 gram pr. km. Bare i Europa vil det være en produksjonskapasitet for denne motoren på 700.000 enheter pr. år i årene framover, mens i løpet av kort tid vil global produksjon nå 1,3 millioner enheter pr. år.
Totalt sett vil lavere NOx og lavere CO2 få godt merkbare virkninger på avgiftsregningen fra staten ved registrering.
Fra før av har Ford lansert EcoBoost-motorer for det europeiske markedet i klassen fra 1,6 til 2,0 liter.
Den nye 1-liters EcoBoost-motoren og hele familien av EcoBoost-motorer representerer teknologiske gjennombrudd når det gjelder effekt, drivstofføkonomi og lave CO2-tall gjennom turbolading og direkteinnsprøyting, sa Alan Mullaly da han trykket på knappen som startet produksjonen av 1-litersmotoren i Køln.
Kilde:Ford