Etterlyser sikkerhetskrav til de minste elbilene

Politikere og myndigheter er svært opptatt av å redusere klimautslippene fra veitrafikken, men de har helt glemt å stille krav til sikkerheten i de minste elbilene. De minste elbilene er klassifisert som tunge motorsykler. Det betyr at de er underlagt andre typegodkjenningskrav enn personbiler, og det stilles derfor ikke samme krav til sikkerhetssystemer som i vanlige personbiler.

Mangler sikkerhetsutstyr
Buddy og Reva elbilene har sikkerhetsbelter, men mangler så godt som alle sikkerhetsløsninger bilkjøperne forventer i en ny bil. Det gjør at disse bilene gir brukerne falsk trygghet.

Ingen av motorsykkel-elbilene er hittil testet i EuroNCAP, og har følgelig ikke fått noen stjerner for sikkerhet. Den eneste kollisjonstesten vi har funnet viser en frontkoolisjon mot fast barriere i 40 km/t.

Vi tror de færreste eierne av motorsykkel-elbilene er klar over disse alvorlige manglene. Mange kjører barna sine til og fra skole og barnehage i disse bilene. Heldigvis foregår mesteparten av disse reisene på veier med relativt liten trafikk og lave fartsgrenser, men det hender at den raskeste veien til skolen går via kollektivfelt og motorveier med 80 km/t fartsgrense eller mer. Der kjøres disse bilene i relativt høy fart sammen med busser som veier 10-20 ganger så mye. Da skal det ikke mye til før en liten førerfeil kan få fatale konsekvenser.

Heldigvis har det ennå ikke skjedd alvorlige ulykker hvor motorsykkel-elbiler har vært innblandet. Men med en regjering som legger til rette for at stadig flere skal velge elbiler, frykter vi at ulykkene vil komme. Og vi er redd for at den tryggheten mange elbileiere i dag føler er lite verdt den dagen de brått treffer eller blir truffet av et større og tyngre kjøretøy i høy fart.

Still sikkerhetskrav til elbiler
For å redusere klimautslippene er det nødvendig at flere bilkjøpere velger elbiler fremfor biler med bensin- eller dieselmotor.  Det er derfor fornuftig at myndighetene har introdusert en rekke insentiver som reduserer de ulempene elbilene har i dag.

Men vi må ikke glemme sikkerheten og vi mener derfor at regjeringen umiddelbart må stille like strenge sikkerhetskrav til de motorsykkel-elbilene som til vanlige personbiler.

Alle som vurderer å kjøpe en elbil bør få vite om hvilke sikkerhetsutstyr de ulike bilene har, og hva de eventuelt mangler. Derfor bør importører og produsenter av elbiler bli pålagt å opplyse hvilke sikkerhetskrav disse bilene tilfredsstiller, omtrent på linje med kravene til informasjon om forbruk og utslipp fra vanlige biler.

Vi ønsker elbilene velkommen, men da i form av biler som tilfredsstiller dagens krav til sikkerhet.

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.