Ønsker du å annonsere på bilinform.no?

På 30 dager vil ca 15 000 brukere som har interresse for bil se din annonse


728 x 90 banner 
30 dager                                 250 kr

336 x 250 banner  30 dager                               250 kr

335 x 40 Tekstlink/logo Høyre side 6 mnd           500 kr

Andre størrelser og pr klikk på forespørsel  Pris er eks. mva

Se plassering av banner på siden her>>


Statistikk Bilinform.no 2010
http://www.bilinform.no/images/analytics_bilinform.jpg

Ved lengre avtaler gis de rabatt. Du får statistikk

Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Bilinform.no startet i år 2001 med den viktigste tjenesten spør bilmekanikere som hjelpe folk med forskjellige problem innen bil. I dag har vi over 3 900 spørsmål og svar på vår side og en rekke nyttig stoff om bil og siste bilnyheter.

Siden har ca 15 000 brukere og 60 000 sideoppslag i mnd. og er en av Norges største bilportal

Kontakt:
Bilinform.no V/MTS-Data
Dalsveien 21
4270 Åkrehamn
Foretaksnummer : 982 219 035 MVA

Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Banner annonse på bilinform.no Trykk her>>

Lyst til å bidra?
Har dere lyst til å legge inn egne artikler med bilder om ting som opptar dere, er det bare å sende en mail til oss. Eller du har  noen tips eller forbedringer på bilinform.no 

FordelerenEn fordeler er hva navnet sier, altså fordeler høyspenning fra coilen til tennpluggene til rett tid og til rett plugg. Den finner altså ut når sylinder 1. skal antenne ved hjelp av akslingen som står forbundet med motoren og stiftene åpner slik at magnetfeltet faller sammen i coilen og pluggen får sin gnist via coilledning, rotor, fordelerhode og tilslutt tennpluggledningen. Fordeleren justerer tenningstidspunkt etter kjørestilen for eksempel ved en forbikjøring slik at bensinluftblandingen lettere kan antennes. Ved nyere biler er det transistortenning og stifteløse fordelere.


Autolights
Vi har valgt å spesialisere oss på å levere belysnings- og diagnoseutstyr til biler og motorsykler over hele landet.
http://www.autolights.no/

amerikanskebildeler.no
Iddeveien 33, NO-1769 Halden
http://www.amerikanskebildeler.no/

AutoClassic
nettbutikk har godt utvalg av deler og utstyr til Mini, samt andre klassiske engelske biler som MG, Triumph, Austin Healey
http://www.autoclassic.no/

Autoutstyr AS
Autoutstyr AS har i 30 år (2007) vært - og er - en viktig aktør i det meget krevende markedet som betjener profesjonelle bilverksteder
http://www.autoutstyr.no

Bilomsetningen Arendal AS
Skal du ha deler til din bil, brukt eller nytt? Vi skaffer det meste til de fleste bilmerker Vi henter deler fra Europa hver uke
http://www.bilomsetningen.no/

Bildeleksperten
Bildeleksperten selger bilpleieprodukter, ekstralys, verktøy, olje, batterier, dekk og felger.
http://www.bildeleksperten.no/

bilstereo.no
En internett butikk med tilholdsted i Trondheim. Hovedfokus er alt innen bilunderholdning, navigasjon, bilvarme og  relaterte produkter.
http://www.bilstereo.no/

BS Bildeler
Selskapet har 8 ansatte. BS Bildeler holder til i et 2000kvm bygg på Skolmar              Industriområde i Sandefjord, rett ved E-18
http://www.bsbildeler.no

BCB Bil og Deler AS
Bildeler, bilutstyr, motorsport utstyr til fleste bilmerker med Volvo personbil som spes felt.
http://www.bcb.no/

BilXtra
Norges største bilutstyrskjede med 75 butikker som selger slitedeler, rekvisita, bilstereo, bilnavigasjon,lastestativ til bil
http://www.bilxtra.no/

Eiker Motorshop
Norges største bilvarehus.Med mer enn 10.000 forskjellige artikler finner du det meste til bilen din.
http://www.eiker.no

Kaldheims Bildeler AS
Kaldheims Bildeler AS driv godkjent biloppsamlingsplass, og har vestlandets største utvalg i nye og brukte bildeler.
http://www.kaldheimsbildeler.no/

Torshov Bilrekvisita as
Kjede med stormarked for bilutstyr. Kontaktinformasjon, oversikt over salgssteder, salgsbetingelser og kundeservice.
http://www.torshovbil.no/

XtremeCar.no
holder til rett utenfor Oslo. Stort utvalg i blant annet: effektanlegg, luftfilterkit, senkesett, bilstereo, dvd, sportseter, ratt, styling
http://www.xtremecar.no/

Jacob's Auto-Supply AS
Vi selger bildeler, slitedeler, bilrekvisita, bilstereo, styling, senkesett, MC deler, Båt deler, deler til lastebiler, campingvogner
http://www.auto-supply.no/

Selger du bildeler og ønsker din side her, ta kontakt

 

 

Når du besøker www.bilinform.no lagrer vi automatisk små cookies (informasjonskapsler) på PC-en din. Cookies er små, ufarlige tekstfiler og har ingenting med virus eller andre skadelige programmer å gjøre. Når du bruker bilinform.no aksepterer du at vi bruker cookies. Det er flere grunner til at vi bruker cookies. Noen av dem er integrerte deler av det systemet som brukes til å oppbygge hjemmesiden vår. I tillegg bruker vi cookies til statistikk, sosiale medier og målretting av reklamebudskap.


For å få varme i bilen må vannet i motorblokka varmes opp. Det skjer ved at vi legger inn en termostat slik at vannet ikke sirkulerer inn i radiatoren og blir avkjølt.

Termostaten stenger altså vannet og åpner ikke før motoren har en arbeidstemperatur på ca.90*C da vil vannet gå inn via radiatoren og avkjøles og samtidig sendes det vannet som har vært i radiatoren inn i motorblokka og avkjøler den. Da går temperaturen ned og termostaten stenger igjen. Det er et voksfylt termoelement, der voksmassen får et større volum under stigende temperatur og derfor trykkes stangen mot fjærtrykket og åpner ventilplaten.

 

 

jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj
Litt om selve motoren
At motoren er en forbrenningsmotor betyr at forbrenningen skjer inni motoren. Ottomotoren, dieselmotoren og wankelmotoren er forbrenningsmotorer med stempel. Brennstoffet er til vanlig flytende!! Firetaktsmotoren har, ja nettopp
fire takter. En takt vil si stempelets vei fra det ene vendepunktet til det andre.

Litt om selve motoren

Motoren
At motoren er en forbrenningsmotor betyr at forbrenningen skjer inni motoren. Ottomotoren, dieselmotoren og wankelmotoren er forbrenningsmotorer med stempel. Brennstoffet er til vanlig flytende!! Firetaktsmotoren har, ja nettopp fire takter. En takt vil si stempelets vei fra det ene vendepunktet til det andre.



Kompressoren (supercharger)


Kompressoren
Kompressoren er en 100 år gammel oppfinnelse. Den blir drevet av motoren ved hjelp av reimdrift og gir 50% økning av hester og dreiemoment, det vil vi ha men det koster. Den presser på mer luft en motoren klarer å trekke inn selv. Med ekstra trykk kan mer eksplosiv gass antennes. man trenger ikke vente på noe, kompressoren virker direkte og på lik linje med turtallet. Det gir en jevn effekt i hele turtallsområde. Det er ofte en utveksling slik at turtallet er større på kompressoren. Det finnes flere typer: Wankelkompressor, G-lader, Sentrifugalkompressor, Rotasjonskolbe, Lysholm-kompressoren

 


Turbo

turbo
"Aaaaah! Her var det futt gitt" tenker du når du drar på med bilen som har en turbomotor. Denne fantastiske oppfinnelsen har gitt glede til mange bileiere i mange år og utviklingen begynte så tidlig som på førtitallet men ideen er like gammel som bilen. Det var problemer med styring og holdbarhet i begynnelsen men etter hvert kom BMW 2002 med litt styringsproblem og Porsche Carrera Turbo, men den dro for mye drivstoff men det betyr ikke så mye når en tenker på hva den kostet. Det endelige gjennombruddet kom med SAABs 99 Turbo. Etter hvert er det blitt mer vanlig med turbo på standard biler.
Turbo er en forkortelse av turbokompressor og det vil si en turbindrevet kompressor. Den lar avgassene drive en turbin som er via en aksel sammensatt med en sentrifugalkompressor som presser luft inn via en eventuell ladeluftkjøler inn i innsugingsmanifolden og på den måten vil den øke effekten med oppimot 50% på enkelte biler. Innsprøytningsystemet (i dette tilfellet) vil da måle at det kommer mer luft og da vil det komme mer drivstoff inn. Det trykket som oppstår kalles turboladetrykk. Altså sylinderen fylles med mer luft og brennstoff en den kunne sugd inn selv.
På nyere lastebiler har de utviklet noe som heter Turbokompond det vil si at det sitter to turboer i forbindelse med avgassen og den andre er med på å drive veivakslingen for å få enda litt mer ut av eksosen.

Motortyper


Det finnes en del motortyper i biler og her vil vi nevne noen av dem.

Boksermotoren


I boksermotoren er sylindrene plassert med 180 graders vinkel mellom sylindrene. Det er to, fire eller sekssylindrete bensinmotorer og dieselmotorer. Kalles også flatmotor og er ofte luftkjølt men også vannkjølte motorer har kommet.

V-motoren


Her står sylindrene i to rekker med en viss vinkel med hverandre. Som regel 60 eller 90 grader. V-motorer kan lages med høyere effekter på grunn av den er kortere enn en tilsvarende rekkemotor og trenger derfor ikke så mye plass under panseret. V-motoren kommer med 4, 5, 6. 8 og 12 sylindere.

Rekkemotoren


Her står sylindrene i en rekke etter hverandre og kommer med 2, 3, 4, 5, 6 og 8 sylindere men også 12 sylindere har blitt laget.

Motorens arbeidsmåte


At motoren er en forbrenningsmotor betyr at forbrenningen skjer inni motoren. Ottomotoren, dieselmotoren og wankelmotoren er forbrenningsmotorer med stempel. Brennstoffet er til vanlig flytende!! Firetaktsmotoren har, ja nettopp fire takter. En takt vil si stempelets vei fra det ene vendepunktet til det andre. I løpet av en takt roterer veivakslingen en halv omdreining. De fire taktene er til sammen en arbeidsimpuls. Og nå vil vi prøve å forklare taktene her!

Dreiemomentet


Dreiemomentet er det viktigste tegn på at motoren er sterk, jo høyere jo bedre. Når vi studerer et diagram ser vi at motoren har sitt største dreiemoment (Nm) ved et lavere omdreiningstall enn det omdreiningstallet der motoren avgir størst effekt (Kw). Ved det største dreiemomentet har motorens fyllingsgrad størst verdi. Ved høyere turtall vil fyllingsgraden minke og derfor minker dreiemomentet og ved større indre friksjon ved svært høye turtall sammen med mindre fyllingsgrad minker også effekten (Kw)

Her finner du mer motor - stoff


    Vannpumpa | TermostatenInnsprøytingsanlegget | FordelerenUnderstell

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.